• Mari80

Jobba natt med småbarn

Undrar lite hur ni som jobbar natt och har barn på dagis och fritids gör med era tider?
    Lämnar ni dem den dagen ni ska gå på natten och i så fall vilka tider?
    Hur har ni dem dagen efter, då ni sover?
    Tycker ni som jobbar natt och har barn under 8 år att det funkar bra?

• Svar på tråden Jobba natt med småbarn
  • Jojjanna

Jag har jobbat natt från det att jag var gravid med min son tills han blev ca 4 år. Jag har tidigare rekommenderat det till flera men nu är jag inte lika säker längre...

Det beror nog på hur många nätter/vecka man jobbar. Jag trodde att jag skulle få mycket tid över för familjen eftersom jag "bara" jobbade tre nätter/vecka. Men tyvärr gick det ju åt en massa tid till att sova både före och efter nätterna och jag kände mig ofta som att jag gick i dvala när jag var ledig, jag hade helt enkelt svårt att ställa om. 

Sonen fick gå på dagis 11:15-16:30 de dagar jag skulle gå på natten för att jag skulle få sova innan. När jag hade jobbat var han där 06:45-17:00. Det är långa dagar för en så liten kille men han älskade dagis så det fungerade bra.

Efter att jag börjat jobba dag/kvällspass igen så känner jag mig som en ny människa. Jag har massor med tid "över" som jag inte behöver sova bort. Jag mår mycket bättre eftersom det är mer normalt att jobba dagtid än natt...

• FamiljenEriksson

Jag jobbar natt med småbarn. Men jag jobbar sju nätter i stöten och har gjort så i flera år. Jag gillar det då det ger mig en vecka med lillan varannan vecka.

När jag äe ledig går  hon 9-14 eller mindre och vi känner för det

När jag arbetar för hennes pappa henne på morgonen halv 8 och jag hämtar henne klockan 16.

• Svennis

Jag har jobbat natt sen innan första barnet, i lite över 9 år.

Nu har vi en dotter på snart 8 år, en son på snart 7 år och en son på ca 4.5 år.

Barnen har hela tiden gått tis-tors 9-14, dvs samma tider som övriga 15-timmarsbarn. Jag vilar ingenting innan arbetspassen. Efter ett pass så får jag sova antingen mellan 9.30-13.30 eller 9.30-12.00 beroende på om gubben jobbar eller inte.

Vi har båda oregelbundna scheman, han lägger sitt efter mitt. Ibland är alla hemma (när jag jobbar helg), då är jag glad om det blir några timmars ostörd sömn öht

• Jojjanna

Sen beror det ju lite på vad man gör på natten också när man jobbar...

Vissa kan ju vila på natten men det kunde inte jag så jag behövde många timmars sömn efter en natt.

• Svennis

Ja det är klart att det är skillnad på om man har chans att vila under passet eller inte

Vi försöker få till att vila lite varje natt men det funkar inte alltid. Det jobbigaste för mig är eg. vägen hem. Har 8 mil att köra

Kan inte alltid stanna och vila heller eftersom de står hemma och stampar och väntar på bilen. Vi har ett väloljat ekorrhjul

Har lätt för att vända på dygnet både fram och tillbaks, och behöver ej heller så mycket sömn. Det är nog det som gör att det funkar hos oss

• Mirris

Jag jobbade natt tills sonen var 6 år. När han var liten 1-3 typ då var det TOPPENbra. För då passade han på att vara sjuk var 3dje vecka när jag var ledig, så då behövde jag adlrig vabba  

Då var han på nattis som blev dagis på dagtid, så jag åkte direkt hem o sov ochs å hämtade jag vid 15 på eftermiddan. 

Men sen tog dom bort "dagisverksamheten" och så fick man ha dagis där man bodde.. och det var ju mycket bättre för barna som fick lära känna kompisar där dom bor. Inte riktigt lika bra för mamma som då fick åka till nattis efter jobbet och sen stressa som en tok för att hinna till frullen på dagis. Vintertid fick jag ha med matsäck i bilen för det var inte alltid vi hann. 

SOnen klagade högre o högre o ville inte vara på nattis, för det "är bara massa bebisar där" och jag blev tröttare o tröttare. Fick inte ha honom på dagis innan jag skulle jobba och bara till 15 nrä jag jobbat. 

För ett o halvt år sen bytte jag och började jobba dag istället. Åhhhh va jag mår bra nu. O sonen tycker livet är bättre nu när vi är mer "normala". Han är fortfarande på nattis ibland när jag jobbar helg.. kvällarna löser vi med mormor/morfar och en del helger är han hos sin pappa eller hos nån kompis så det är inte ofta vi behöver nattis nu.

Jag saknar ledigheten.. var ledig i 9 dar var 3dje vecka och dom andra 2 veckorna klämde man in 7 nätter så man jobbade inte ihjäl sig direkt. Men man var rätt seg (ialalfall jag som inte kan sova på jobbet.. nicka till går bra men inte sova) och sen blev det trist att vara ledig så mycket på slutet o sonen kröp på väggarna när han inte kunde va med kompisar på dagarna. 

Och så saknar jag att få lika mycket betalt av att jobba 10 pass per månad som nu när man jobbar JÄMT. Känns som man bor på jobbet. Men jag mår mycket bättre så det får väl vara värt det då!     

Jag rekomenderar starkt nattjobb ifall man orkar... orkar man inte så försök byt så fort det går.  Jag hade nog fortsatt natt om jag haft en sambo så sonen kunde sovit hemma och sen gått till dagis/skola. Då hade det inte varit några problem.
    Men nu fick jag åka hemifrån vid ca 18.15 för att lämna ca 19.. sen vänta i stan  till jobbet började kl 21 (bensinen är ju inte gratis direkt). Inte jättekul i längden.  

• Mari80

Tack för era svar! Jag ska jobba natt nu ett litet tag framöver å funderar lite på hur det kommer funka! Å hur jag ska lämna den dagen innan jag går på natten! Mina arbetstider blir 21.15-07.15.
    Fler som jobbar natt å vill skriva när ni lämnar å hämtar?

• sholof

Jag har två små barn där hemma och jobbar oxå natt.
    Jobbar alltid fyra nätter i veckan 22-06.

Innan så fick jag ha barnen där 8:15-13:15 på måndagen innan jag gick på mitt första nattskift. Tyckte det var en dålig tid, men fick inte välja på nåt annat. Resten av veckan så fick barnen vara där från klockan 7 när sambon lämnade till 15:30 när jag hämtade.

De räknade alltså 5 timmar dagen innan och sen 8 timmars sömn de nätter som jag hade jobbat.
    I början fick jag mer välja dagistider som bättre passade oxå, men sen såg kommunen över sina regler utan att fråga oss nattarbetande föräldrar och då blev det mycket sämre.  

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sollan

Jag arbetar vaken natt 21-7.15. Sonen 22 månader gammal är på dagis 7-15 (pappan lämnar när han kör till sitt jobb) de dagar jag har jobbat natt och ska jobba natten efter. Den dag jag går av sista passet så e han på dagis 7-11.30 :) väljer att hämta honom tidigare då jag ändå inte kan sova längre för då hade jag inte kunnat sova natten som kommer :)

Simon 970118 & Nikodemus 091010<3
  • kg8

Jag jobbar 22.00-07.00 och kan inte vila något på natten.
    Just nu så har jag inte barnen på dagis någonting innan jag går på och dagen efter mellan 7.30 eller 08.00 till 14.00
    Men det ska bli lite ändring på det nu från den 1/9 när jag får mitt nya schema och kan börja planera lite längre framåt.
    Då blir det några timmar på dagen som jag går på, kanske mellan 12.00 och 16.00 
    Men det är lite rörigt då barnen just nu har olika dagis med en 20 minuters körtid mellan  

• hannis

Jag jobbar skift och även natt 22-07 och lägger mitt eget schema vilket betyder att jag kan styra själv hur många nätter jag jobbar i stöten samt hur jag blandar med dag och kvällspass. Jag brukar jobba 3-4 nätter i sträck.

Min son är 18 månader och börjar dagis om 2 veckor och jag har planerat så här:

Inför nattpasset lämnar jag inte på dagis. Mannen är hemma från jobbet runt 16.30 och då kan jag sova 2-3 timmar. Räknar med att det skall räcka.

Efter nattpasset lämnar mannen kl 07.30. Jag går upp 14.30 och hämtar senast 15.

Efter sista nattpasset när dygnet skall vändas tillbaka går jag upp senast 13 och hämtar då 14.00.

• Sophiebysophie

Jag jobbar 64% Vaken natt, 21-07. Jag jobbar bara 64% Vilket är i snitt 2 pass i veckan, men jag gör en helg i månaden då 3 nätter på raken. Sen är jag också ledig en hel vecka i månaden.
    Jag tycker det är kanon bra! Får så mkt tid med familjen!

Den natten jag går på är pojken på dagis mellan 7.30-11 (pappan lämnar och jag hämtar) så får jag lite sovmorgon, oftast sover jag ingenting mer, men ibland om jag känner mig trött kan jag ta nån timme eller två på eftermiddagen när mannen kommit hem o kan ta pojken.

Den natten jag går av så lämnar pappan vid 7.30 och jag hämtar kl 16. Jag sover oftast till 15, har svårt att somna direkt på morgonen då jag är uppe i varv, så behöver lite tid på eftermiddagen.

Detta funkar kanon för oss

• mamaleona

Min minsting är nu 7 år. Har jobbat treskift sen hon var 1,5år, tom 5år jobbade jag 78% men sen dess 100%. Om jag har kväll (14--) har jag fört henne till tiotiden. Börjar jag med nattjobb likaså, då går jag och sova kring 12-13 tiden o sover tills mannen hämtat hennen o dom anländer. Gör oftast tre nätter på rad så då sover jag hela dagarna 8-16 o hon har varit på dagis då normala dagar. Lediga dagar har hon varit hemma med mej, ca 2 dgr i veckan förutom nu då hon går i skolan. Funkat bra hos oss och jag gillar skiftjobbet trots att många hatar det.

• mammamoo

jag jobbar innomäldreomsorgen, natt. har 84%. jobbar 21-07, vaken.

de dagar jag går på har jag barnen på dagis 11-16 så jag får en vila innan natten.
    när jag har jobbat natt så är dom på dagis 06.45-16.30.

de har ca 3 dagar i veckan på förskolan. jag jobbar helg så det blir inte så intensivt på dagis.

dock har jag lite svårt att ställa om från att jobba natt till att vara ledig, vi gör bara 2 nätter på raken förutom när vi gör helgen och gör 3. men ska försöka att få lite ändring på schemat om dom andra på jobbet går med på de..

jag bytte till natten för lite mer än ett år sen. jag stormtriv med nattjobbet. hade jag jobbat dag så hade jag fått mindre tid hemma. på mitt 10-veckors shema har jag en gång där jag är ledig 9 nätter i streck.. det är sååå underbart.. då försöker vi hitta på något roligt.

min moster jobbade natt när vi var små och de kändes som hon alltid var hemma.. hon var hemma på morgonen när min kusin skulle till ksolan, var hemma när han kom hem, var hemma när han la sej på kvällen..

ja hoppas att ja kan jobba natten när mina barn går i skolan så att jag alltid kan få vara hemma med dom och att dom aldrig behöver känna sej ensamma.

Svar på tråden Jobba natt med småbarn