Tonåring som är utagerande och borta på nätterna
Hej!
Jag har en tonåring som ska börja 9an. X är sedan ett halvår tidvis deprimerad och har haft svårt att klara skolans krav och har flera ämnen i skolan som ej är godkända. Har ansökt om stöd av hjälp hos skolan, kurator, lärare och rektor samt kontaktat socialtjänsten för hjälp. Vi har fått en socialsekreterare och gått några gånger på samtal. X har även fått lämna drogprov som varit negativt.
X har under sommaren ej brytt sig om att passa några tider överhuvudtaget. X duschar och byter kläder endast om jag säger till, någon enstaka gång självmant. Kommer hem sent, efter midnatt. Ibland kommer X inte alls hem, svarar inte i mobilen. Eller bara skickar sms att X sover hos kompis. Vi äter sällan måltider ihop och jag är väldigt oroad över hur det ska bli när skolan börjar igen. Under samtalen på socialtjänsten har vi tagit upp hur viktigt det är med regelbundna måltider, sovtider, att berätta för mamma vart X är osv.
X sover ibland fram till 14, jag väcker alltid vid 11-12-tiden men det hjälper inte att jag säger till.
Jag dragit in månadspeng och fyller endast på mobilen.
Mina vänner, lärare, skolkurator, rektor på skolan, personal på Socialtjänsten har alla pratat med X men det går inte att få rätsida varför hxn gör så här. Vi pratat om regler, göra roliga saker om X sköter sig men inget hjälper.
Min sömn blir lidande och i natt har jag knappt kunnat sova alls, ringt på mobilen som är avstängd.
Syskonet blir också lidande efter att mycket av energi går åt att "jaga X", oroa mig och planera in de möten vi har med skola och Socialtjänst.
Vet inte hur länge jag orkar längre. :(
Det andra syskonet har nu börjat i samtal hos BUP, både för sin egen skull och för vår jobbiga hemsituation.