• marielindquist

Tips på plockmat/buffé till 30-års fest!!

Min sambo fyller 30 snart och vi ska ha en fest för 20-30 personer.
    Vi ska bjuda på mat, det enklaste vore ju buffé eller plockmat.

Har ni några bra tips och recept så skulle jag bli glad =) 

• Svar på tråden Tips på plockmat/buffé till 30-års fest!!
  • Spexig

Marinerad (kall) fläskfilé (funkar att göra på hel kotlett utan ben oxå) är jättegott. Finns tex i Vår kokbok. 

• Anbe

Jag gjorde en fläskfilegryta med ris till. Hade även bröd,smör och ost samt en salladsbuffe.
    Eftersom många gillar olika saker i salladen så gjorde jag skålar med t.ex. tomat,gurka,sallad,paprika,majs,bönor fetaost m.m. så fick var och en plocka det dom ville ha.
    Vi även hade nattgäster så körde vi på tacos dagen efter. Då var det bra att ha seperata skålar med grönsaker klart.

• levandecharader

Spenat och fetaost"kuddar"
    Små pajer
    Kycklingspett
    Olika goda oster, tex brie, gorgonzola, parmesan mfl
    Oliver
    Goda korvar, skinkor tex bresaola, salami, prosciutto, chorizo mfl
    Rökt, gravad lax
    Laxrullar
    Parma och sparrispinnar
    Quesadillas med god fyllning, skuren i tårtbitar 
    Djävuls ägg
    Vinbladsdolmar
    Hoummus
    Tzatsiki
    Krustader fyllda med någon god röra
    Snittar

Finns massor med gott man kan göra, jag kan komma på mycket mer.

• smöla

OLIKA RÖROR:    lika delar vispad grädde o majonäs finhackad purjo finhackad kassler samt citronpeppar eller
    tonfisk eller räkor  cremefraiche majonäs dill purjolök eller
    kyckling curry majonäs gräddfil vitlök

• Snösparv

Paj tycker jag alltid funkar på buffé, gärna en västerbottenostpaj - en klassiker som alltid funkar.

Kallskuret i olika former, tex lufttorkad skinka och salami. Eller gör en rostbiff som du skivar tunt alt. marinerad fläskfilé som du skivar inte fullt så tunt.

Fyllning i krustader - en favorit som jag inte gjort på länge och därför kanske missar nån ingrediens till är denna:

Gravad lax skärs i små bitar, finhacka rödlök. Blanda med philadelphiaost. Ha i dill, salt och peppar.

En enkel favoritröra som jag har är en variant på guacamole, du mosar avokado, har i vitlök, finhackad rödlök, lime/citronjuice, lätt cremé fraiche/gräddfil, salt och peppar. En annan är aioli!

Också gott med färskpotatis (små) som du kör i het ugn med salt och örtkryddor, vitlök om du vill.

Svar på tråden Tips på plockmat/buffé till 30-års fest!!