kallevalle skrev 2011-08-13 11:36:46 följande:
tack för alla bra tips! jag tror också på att va konsekvent..... annars blir det nog jättesnurrigt för barnet! det handlar ju också lite om att man som förälder vill vara ifred ibland.... och nu är han ju så stor att det även blir lite jobbigt om man blir påkommen om ni förstår vad jag menar.....
sammtidigt så får jag så dubbla känslor det är ju liksom våra vuxen behov som styr..... samtidigt som jag verkligen tror att även min son sover bättre i sin säng om det funkar!
och hur mycket av pratet om att det är läskigt kommer utav att det verkligen är läskigt och hur mycket kommer från att det är tråkigte att man inte får va med mamma, pappa och äldre syskon på kvällen och gärna vill "va med"
som sagt det är inte lätt.....
nu har vi bestämmt att vi ska åka och köpa klistermärken och göra en tavla så att när han sovit 10 nätter i sin säng och allt har funkat så får han bestämma nåt kul han vill göra typ badhuset eller dyl...... vi får se hur det funkar!
Så där gjorde vi med, med klistermärkena alltså, det funkade kanon! Han var så så stolt för att han lyckats och har nu sovit hela sommaren i sin säng, de hemska drömmarna kommer och då kommer han in till oss för att få tröst, vi kramas, pratar om vad som var läskigt och att det inte var på riktigt, sen efter en stund så säger antingen han eller jag att det är dags att gå till hans rum och det är verkligen inga problem längre, jag tror att man både kan få en bra nattsömn som förälder OCH få sitt barn att känna sig tryggt!! Man måste inte alltid välja anser jag...
Hoppas att det går bra för er?? uppdatera gärna =)