• Lot

Förkylning - katastrof på natten igen...

Hej!

Blir era nätter också katastrof när era små är sjuka?

Noel (10 mån) har åkt på en bamseförkylning igen och natten har varit hemsk. Han sover så otroligt dåligt så fort han blir lite förkyld. Det är otroligt synd om honom men man blir ju helt förstörd själv. Har sovit max en timme i sträck i natt o nu sitter man här på jobbet o jäspar igen...

Han brukar normalt sova i egen säng men det är omöjligt när han är förkyld. Då skulle vi inte fått ngn sömn alls. Han vaknar nämligen ca 3 gånger i timmen och gråter, hostar och är orolig. Så han sover inne hos oss i vår säng vilket gör att man knappt kan sova själv...

Hur blir era nätter när era små är sjuka? Vad kan man göra för att underlätta för dem? Det är verkigen hemskt att se honom må så dåligt och hemskt att inte få ngn sömn...

/Lotta

• Svar på tråden Förkylning - katastrof på natten igen...
  • USK

är du och jobbar fast han är sjuk?
    kanske ont i öronen detr får dom lätt när dom är förkylda och sover oroligt då ökar trycket i öronen ingen feber?

• April Mamma

Usk

Pappor kan ju oxå "vabba"

• Jacobsson

höj huvudändan på sängen så får han lättare juft, brukar hjälpa på Alex.
    Använder själv sov puckar till hans säng när han är förkyld.

www.spacebabies.se/

• Mimer

Åh jag känner igen precis!
    När min dotter är förkyld är det också vak-nätter som gäller, hon måste nästan somna halvsittandes, och så får man hålla på med näsdroppar ets för att hon ska kunna andas...såna gånger önksar man att hon inte behövde napp! Den gör det ju så svårt att andas när näsan är "däppt"

Men det brukar ändå gå hyffsat tycker jag med koksalt. Just nu är hon lite snorig, men ingen feber ell så, jag tror iofsig det kan bero på vacc-sprutan hon fick i fredags..
    Och ja, hon sover också hos oss när hon är förkyld, annars får vi ju springa som tettingar mellan rummen plus att hon också blir så lessen o orolig när hon är förkyld.

Hoppas nästa natt blir bättre för er!

• Mamahanna

usch ja! min son 2.5 mån har precis varit jätte förkyld...ett helvete!!

• USK

april mamma
    är inte van vid det så därför så undrade jag
    min sambo har svårt för det på sitt jobb

• SandraJ

Ha det svalt i rummet, det blir lättare att andas då, nässpray (koksalt eller vanlig) Man ska helst inte ge småbarn hostdämpande medel men jag brukar ge mina bricanyl till natten om de hostar. De måste ju sova för att orka bli friska. Och som sagt innan, låt barnet ha en hög kudde eller höj huvudänden på sängen.

Mjölk är slembildande, så ingen mjölk innan läggdags!!

Vatten löser slemmet. Så vaknar barnet och hostar och du inte vill ge hostdämpande så testa att ge lite vatten att dricka.

Jag har suttit många nätter i soffan och sovit med min stora dotter i knät. Hon hostade inte alls lika mycket om hon satt upp och sov.

Ofta när den storahostade mycket så höll hon på i ca 1 timme, sen kräktes hon upp massa massa slem och sen lugnande det ner sig.

• Hallonmopeden

Japp, våra katastrofala nätter med vår 10-månaders kille blir ännu värre när han är förkyld (vilket han tyvärr ofta är...). Det enda som hjälper är att nästan sitta upp med honom och "sova"...

• Andromache

USK -- är killen 10 månader och mamman jobbar kan man ju missstänka att pappan är föräldraledig! Han går väl knappast på dagis! Jag t.ex. har jobbat sedan vår som var 9 månader, han är 15 nu och fortfarande hemma med sin pappa! Skönt när man kan dela tycker vi! Jag vet inte hur Lot tog din kommentar, men jag skulle bli jätteledsen om det varit till mig -- precis som om man är en sämre mamma för att man jobbar när barnet är sjukt! Tycker synd om dig (och din sambo!) som inte kan komma ifrån sitt jobb!

Oj, vad jag flöt ut! Åter till TS: ja, det är vanligt att det blir så när barnen är förkylda! Vi har också en sjukis hemma, och han vaknar mellan 3 och 1 ggr i timmen hela natten. Jättejobbigt! Vi tar varannan natt så man får sova ordentligt mellan varven. Vi kör också med höjd huvudända på sonens säng, näsdroppar (koksalt) och eventeullt Alvedon (om man misstänker att smärta håller barnet vaket). Är din son mycket dålig, t.ex. hostar mycket eller verkar ha ont i öronen så skulle jag gå till läkaren för att kanske få hostmedicin eller kolla öronen. Ibland är barne törstiga på natten när de är sjuka (om man är snuvig och måste andas genom munnen blir man ju torr i halsen). Testa att ge honom lite vatten; det kan lindra!

Vi låter sonen ligga kvar i egen säng men sitter hos honom/springer in när han behöver det. På så sätt får den andre av oss föräldrar sova relativt ostört!

• Lot

usk - min sambo är pappaledig så jag står för familjeförsörjningen numera:)

Det där med sovpuckar verkar super. Som det är nu har vi böcker under sängen så den är upphöjd iallafall men det verkar ju stadigare med sovpuckar!
    Jag började också undra om han hade ont i öronen och vi får väl hur han verkar må under dagen. Det är så jobbigt också då han har hostat i tre månader nu... Blir aldrig av med den eländiga hostan:(

Det är väl kanske så här för de flesta då. Bara det att jag har en kompis vars son sover som en stock även när han är sjuk - så man undrar ibland...

/Lotta

• USK

jag lider inte för det att jag behövert vara hema när min barn är sjuka och så det behöver du inte vara lessen över
    men jag ska nog
    sluta och skriva här överhuvudtaget för att vissa tar ju illa vid sig vilket inte var meningen men sen för den delen så var ju inte kommentaren till dig överhuvudtaget.

förlåt ts om du tog illa vid dig det var inte min mening
    hoppas han kryar på sig

• Lot

Andromache - ja ibland undrar man om det vore bättre att han låg kvar i sin säng så man fick sova... Men vi har en extrasäng i ett rum som jag tänkte slänga mig i inatt...

• Lot

usk - ingen fara, jag är inte så känslig:) Men visst är det lustigt att men automatiskt tänker att kvinnan ska vara hemma:)

• Gissen76

Har själv en liten som är dunderförkyld, i natt han har oxå vaknat varje timme ledsen, gråter hostar och är orolig. Han hade 39.6 i temp när jag kollade sist stackarn. Han har legat i vår säng i mitten upppallad med en massa kuddar, och det känns ju bäst för mig då jag tycker jag har bra koll på honom. Men helt klart är det jobbigt när dom är sjuka, man hoppas att det går fort över i alla fall!

• Sara K

Usch ja här hemma har Stella (11 mån) åkt på sin 4:e (eller är det 5:e??) förkylning sen i september... Hon hinner ju bara vara frisk nga veckor åt gången stackarn. Hostat har hon gjort HELA tiden!! Men det blir ju också värre när förkylningen kommer tillbaka..
    Inatt hostade hon nästan 1 timme, och var igentäppt.
    Tycker hon hostar så mycket strax efter hon fått näsdroppar?

Är det normalt med så mycket förkylningar verkligen?? Blir det ÄNNU värre nästa år då hon går på dagis?? (börjar aug-06)

Stella sover i vår säng när hon är förkyld, helst PÅ oss!!

• SandraJ

Det blir bättre från det de är 4 år ca.
    Varje förkyldning är ett nytt virus så man får aldrig samma förkyldning två ggr. Barnen bygger upp imunförsvaret, därför får de många förkyldningar de första åren.

Min lilla tös har bara varit förkyld en gång sen hon började dagis i somras. Kanske för att storasyster drog hem en massa virus så hon fick sina förkyldningar från henne.

Första halvåret min stora var på dagis VABBADE jag nog minst 4 dagar i månaden. Det var fruktansvärt, förkyldning, öroninflammation, feber osv......

Men som sagt, det blir bättre......

Svar på tråden Förkylning - katastrof på natten igen...