• Luullis

1 kg HÖGREV - kalops?

Hejsan! Jag ska tina upp 1 kg högrev som vi har i frysen. sIst vi lagade det blev det segt som bara den och jag misstänker att vi inte gjorde riktigt rätt.

Vad gör jag med 1kg högrev och hur får jag det mört? Kalops? Gärna som smälter i munnen.. är det möjligt?  

• Svar på tråden 1 kg HÖGREV - kalops?
  • Purpurbräcka

Koka länge!

Jag gjorde kalops nu i veckan och lät köttet koka i ca 1,5 timmar. Inte det minsta segt!

• trettioplus

Bryn först (stänger porerna, så köttet behåller sin saftighet), sedan: koka, koka, koka.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Luullis

Någon som har ett superrecept man inte kan misslyckas med? Jag har aldrig lagat kalops!

• trettioplus

Du kan ha i nästan vad du vill och ändå få en god köttgryta. Vill du göra det rätt traditionellt, så bryn köttet (i omgångar. Det ska fräsa, inte koka.) Bryn rätt stora bitar av lök och rotgrönsaker. Spetsa med lite buljong och koka med kryddpekkar och lagerblad.
    Red med lite vetemjöl. 

Beroende på vad jag har hemma, så brukar jag hälla i rött vin/vitt vin/balsamvinäger och/eller passerade tomater också.
    Och ibland något annat... 

Kalops är mycket svårt att misslyckas med.     

• carnitas01
    Luullis skrev 2011-08-13 11:08:12 följande:
    Någon som har ett superrecept man inte kan misslyckas med? Jag har aldrig lagat kalops!
    kalsops behövs inga recept :)
    Bara steka sina kuber, glöm inte heller ta med fettet för det är det som gör det mustigt
    Sen är det bara salt, lagerblad och kryddpeppar i önskad mängd.
    brukar själv tillsätta massa lök och morot, för det blir så attans gott :)

Sen tror jag nog att det tar längre en 1½h att koka detta kött.
    2-3h låter mer troligt, men bara plocka upp en bit och trycka med en gaffel så märker man direkt om det behövs mer eller inte.
    Sen dessa fett/kött biten, tar man upp och rensar från kött sen.

Sen göra en texas chili på högrev är riktigt gott också, finns en miljard recept på chili så bara välja och vraka :)
  • Luullis

Tack för alla svar! Ska ge mig på detta och försöka få det gott imorgon. Maken svär över att han aldrig mer ska köpa detta "skitkött" eftersom att det är segt, men jag vill bevisa att det var han som gjorde fel och inte köttet det var fel på.

• MammaBella

Gör det!!! Högrev är ett jättemumsigt grytkött men i min smak ska det kokas så man men enkelket ska kunna dela på det med en sked. Jag är personligen inte jätteförtjust i mosiga morötter så jag brukar ha i dom hela och sen låta dom koka med till lagom konsistens och sen plocka upp dom dela på dom och ha i sista minuterna så dom blir varma igen.

• k girl

Chili con carne är faktiskt fantastiskt gott på högrev. Googla på Marcus Aujalays recept.

• Purpurbräcka
    MammaBella skrev 2011-08-13 13:30:31 följande:
    Gör det!!! Högrev är ett jättemumsigt grytkött men i min smak ska det kokas så man men enkelket ska kunna dela på det med en sked. Jag är personligen inte jätteförtjust i mosiga morötter så jag brukar ha i dom hela och sen låta dom koka med till lagom konsistens och sen plocka upp dom dela på dom och ha i sista minuterna så dom blir varma igen.

Det låter lite onödigt invecklat. Är det för att buljongen ska ta smak av morötterna redan från början?

Själv brukar jag koka kött, sky och kryddor tills köttet är klart. Sedan har jag i morötter och lök och kokar lite till.
  • k girl
    Purpurbräcka skrev 2011-08-13 13:34:16 följande:

Det låter lite onödigt invecklat. Är det för att buljongen ska ta smak av morötterna redan från början?

Själv brukar jag koka kött, sky och kryddor tills köttet är klart. Sedan har jag i morötter och lök och kokar lite till.
    Ett tips är ju annars, om man vill ha smak av morötterna från början, låta en halv skalad morot koka med. Så brukar jag göra och sedan kasta i morotsslantar i sådan tid att de blir lagom mjuka.
  • carnitas01
    Luullis skrev 2011-08-13 13:26:38 följande:
    Tack för alla svar! Ska ge mig på detta och försöka få det gott imorgon. Maken svär över att han aldrig mer ska köpa detta "skitkött" eftersom att det är segt, men jag vill bevisa att det var han som gjorde fel och inte köttet det var fel på.
    Högrev är ett fantastiskt gott kött, grytbitar som folk brukar köpa är rena skiten mot detta kött.
    Men som sagt vad glöm INTE att koka med fettet, det ger en sådan smak och mustighet som vore ett brott att inte ha med.
  • trettioplus
    Purpurbräcka skrev 2011-08-13 13:34:16 följande:

Det blir mycket godare om man bryner grönsakerna också. Men visst är det en poäng att plocka upp dem efter ett tag (eller göra det med en viss del) om man orkar det. Om inte annat för att få lite vitaminer kvar. Tillräckligt stora bitar så hinner inte grönsakerna bli mosiga.
Svar på tråden 1 kg HÖGREV - kalops?