• Åttiotvåa

Vem ärver?

Jag är lite nyfiken om något vet hur det funkar med arv i detta fall.

Min mamma har gått bort. Vid dödsfallet var hon gift med min pappa, de har två barn. Mammas föräldrar och syster är fortfarande i livet.

När mammas föräldrar gått bort, vem ärver dem då? Är det pappa, i egenskap av make till dottern, eller barnbarnen (jag och min syster), i egenskap av bröstarvingar? Min moster lär ju få sin del (vi antar att inget testamente finns (vilket jag tror att det gör)), men vem får mammas del?

Det är inte så att jag väntar på att mormor och morfar ska dö, eller att jag bli bitter om jag inte får "min" del, men frågeställningen dök upp vid mammas bortgång och jag är helt enkelt nyfiken av mig. Någon som har koll?

• Svar på tråden Vem ärver?
  • jonnysbrud

Din mammas syster (moster) ärver 50%, och du och din syster ärver eran mors del det vill säga 25% var.

• Gulliiver

När jag var 8 år gick min pappa bort. Jag och min syster fick då ärva av honom. Det i sin tur betyder att när min farmor och farfar går bort (hans föräldrar) så får jag och min syster dela med hans två systrar. Jag och min syster blir då 1 enhet, hans två systrar 2 enheter så vi blir tre som delar på allt. Sedan får jag och min syster dela på vår enhet. Dvs att jag och hon får 50% av ca 33%. :)

• Purpurbräcka
    Gulliiver skrev 2011-08-13 11:35:19 följande:
    När jag var 8 år gick min pappa bort. Jag och min syster fick då ärva av honom. Det i sin tur betyder att när min farmor och farfar går bort (hans föräldrar) så får jag och min syster dela med hans två systrar. Jag och min syster blir då 1 enhet, hans två systrar 2 enheter så vi blir tre som delar på allt. Sedan får jag och min syster dela på vår enhet. Dvs att jag och hon får 50% av ca 33%. :)

Men då var väl inte dina föräldrar gifta när din pappa gick bort?
  • Gulliiver
    Purpurbräcka skrev 2011-08-13 11:56:37 följande:
    Men då var väl inte dina föräldrar gifta när din pappa gick bort?
    Nej det var de ju iofs inte, tänkte aldrig på den detaljen...
  • knäppisen

din pappa ärver inte din mormor/morfar.
    Dör din mormor och hon är gift med morfar, så ärver morfar. När morfar sen dör så ärver din moster hälften och du och din syster den andra hälften.

• Åttiotvåa

Tack för svaren! Det var som jag misstänkte. Men så misstänker jag också att det finns testamente (men vet inte), så om "de vanliga" arvsreglerna behövs vet jag inte.  Jag var bara nyfiken helt enkelt.

• mpermper
    Åttiotvåa skrev 2011-08-14 20:52:49 följande:
    Tack för svaren! Det var som jag misstänkte. Men så misstänker jag också att det finns testamente (men vet inte), så om "de vanliga" arvsreglerna behövs vet jag inte.  Jag var bara nyfiken helt enkelt.
    Även om de skrivit testamente så kan de inte testamentera bort allt. Din moster och du och din syster är bröstarvingar och dessa måste få sitt bröstarv. Vet inte hur stort del som måste vara bröstarv dock.
Svar på tråden Vem ärver?