• Anonym (TS)

Polishögskola

Hoppas någon kan ge mig information här. Söker till polishögskolan och ska till Pliktverket under hösten. I somras blev jag sjukskriven under tre veckor på grund av utmattning, var fruktansvärt trött och sov mer eller mindre under dessa tre veckor. Sedan fit for fight igen och jag mår bra.
    Är i valet och kvalet hur jag ska göra, känns som att mina chanser att komma in på polishögskolan minskar helt om jag nämner detta vid testerna. Men om jag inte är ärlig, vilket iofs inte är bra förstås, kan de få reda eller ta reda på information om min sjukskrivning?

• Svar på tråden Polishögskola
  • Anonym

Man ska vara ärlig...Du vill jo bli polis, då ska man inte ljuga och fuska....

• troddeduja

Jag tycker absolut att du ska nämna det! Men var det du själv som sökte vård eller var den en anhörig eller vän som släpade med dig? För det gör ganska stor skillnad! Om du säger att det var DU som kände att du behövde hjälp och att det var DU som sökte vård så kan de istället se det som nåt positivt! Att du känner dig själv så pass bra att du vet när du ska söka hjälp. Att våga be om hjälp och att våga be om vård är en enorm styrka i sig!
    Jag har varit i samma sits (har gått in i väggen pga utmattningsdepression och varit sjukskriven) och har bara fått höra positiva saker om att jag vågade söka hjälp! Och då hamnade jag tom på psykakuten!
    Lycka till!

• Anonym

I vanliga fall tycker jag alltid att man ska vara ärlig men här kan det vara ok att tumma lite på det. Om du känner att det var en engångsgrej så råder jag dig att hålla tyst. Min sambo är polis nu men oj va han fick kämpa för det! När hman sökte första gången var han ärlig och sa tt han har lite astma. Den har inte gjort sig påmind under hel vårt 10åriga förhållande så jag skulle vilja påstå att den är borta. Han kom inte in trots att han fick toppresultat i allt. När han efter många sökomgångar fick göra pm alla tester så frågade dom om hans astma. Han sa att den knappt var märkbar och att han inte ens har en inhalator. De värv väldigt chockade att han ens tagit upp det tidigare eftersom det vr det som vr anledningen till att han inte kom in...

• troddeduja
    Anonym skrev 2011-08-13 13:12:07 följande:
    I vanliga fall tycker jag alltid att man ska vara ärlig men här kan det vara ok att tumma lite på det. Om du känner att det var en engångsgrej så råder jag dig att hålla tyst. Min sambo är polis nu men oj va han fick kämpa för det! När hman sökte första gången var han ärlig och sa tt han har lite astma. Den har inte gjort sig påmind under hel vårt 10åriga förhållande så jag skulle vilja påstå att den är borta. Han kom inte in trots att han fick toppresultat i allt. När han efter många sökomgångar fick göra pm alla tester så frågade dom om hans astma. Han sa att den knappt var märkbar och att han inte ens har en inhalator. De värv väldigt chockade att han ens tagit upp det tidigare eftersom det vr det som vr anledningen till att han inte kom in...
    Konstigt, min syster har astma och svår allergi och hade inte alls några problem att komma in på polishögskolan!
  • Anonym

Din syster är tjej. Lättare att komma in då :)

• Flätad

Jag är inte så insatt i vilkoren för att komma in på just polishögskolan men att du blev utmattad, sökte hjälp, blev sjukskriven och sedan mådde bra igen är ju en erfarenhet i livet.... Jag kan inte se det som något negativt, du har säkert "lärt" dig något av din tuffa tid! Att ta sig igenom svårigheter kräver styrka... Jag kan inte se något negativt i det men som sagt jag är inte så insatt i vad de går efter....

Lycka till!!! Hoppas det går bra!

• qouix

Jag tycker...

Det var en engångsföreteelse, du mår bra idag....Om de frågar dig så ska du inte ljuga utan såklart berätta situationen, men om de inte frågar..varför själv ta upp det?

boddiz.se ~ blogg om livet som gräsänkemorsa ~
  • Anonym (TS)

Tack för alla era svar... grejen är att man måste fylla i en hälsodeklaration och ta med sig, där allt tas upp, allt från gynekologiska besvär till nedstämdheter, depressioner och sjukskrivningar. Så, om jag berättar o m min sjukskrivning, men kanske förmildrar den lite, vet någon om de har rätt/möjlighet att kontrollera med försäkringskassan vad sjukskrivningen egentligen innebar? Eller börjar jag bara bli paranoid tro.. :) vill ju detta så gärna och vet att jag skulle passa väldigt bra och göra ett bra jobb. har inte för vana att ljuga, det är därför jag känner mig så splittrad i detta.

• Anonym (Jag vill också)

Jag vill också söka till polishögskolan men är orolig för min hörsel. Får väll kolla den bara i och för sig. Men fy om det skulle hänga på det.  Du får gärna uppdatera om hur det går för dig.

• Anonym

Jag vill också söka men pga min svåra astma hade jag inte ens klarat halva fystestet.. Tyvärr är det inget som kommer bli bättre utan bara sämre så polisyrket är ströket från min lista.

Svar på tråden Polishögskola