• asla01

Det var ju krångligt att blanda välling...

Hur gör ni när ni blandar välling? Gjorde detta för första gången idag. För det första så rymdes inte matskedsmåttet i flaskhalsen så jag drällde utanför. Då slog det mig att jag skulle ta en tratt, tratten var alldeles för stor men pulvret rann inte igenom av sig själv utan jag fick stå ett tag och skaka den stora tratten för att det skulle åka ner.
    Sedan blev det enklare, kallt vatten direkt från kran, skaka och in i mikron
    Men hur gör ni??? Det ska ju liksom gå fort på morgonen, han är ju jättehungrig... *kliar mig på huvudet*

• Svar på tråden Det var ju krångligt att blanda välling...
  • Helene33

Jag gjorde välling på det gamla sättet en kastrull på spisen.

• Hallonmopeden

Det finns särskilda trattar som är gjorda för vällingflaskor och välling, tycker de är jättebra. Vi har fått en från Semper någon gång när vi köpte välling. Nestles välling är lättare att skaka, den blandar sig fortare...

• Vanilj

Jag håller i lite kallt vatten i flaskan sen lägger jag i pulvret medans jag kokar upp lite vatten i vattenkokaren men jag kokar inte det fullt ut för då blir det för vartm.
    men är det så att du vill ha kokat vatten till ditt barn kan man ju koka i förväg.

• UFS

Jag köpte en vällingflaska (MAM, tror jag) i mataffären som hade bredare öppning. Då får matskedsmåttet god plats.

• Vanilj

sen skakar jag flaskan när jag helt i resten av vattnet.

• Leos och Vincents mamma

Det finns mått till vällingen att köpa i affären o då följer det oxå med en liten tratt,vi har en sån.
    Det är Bambino märket o finns på vanliga ica affären för 20 kr.
    Då är det jättelätt!

Sen kör vi bara med kallt vatten(som får rinna lite först)o sen i med pulvret,sen skaka o sen in i micron.
    Inga svårigheter alls,det tar ca 1 min allt som allt.

• Skruttiplutt

Tupperware har en jättebra flaska med vid hals. Jag är definifivt inte något plastpartyfan, men flaskan är toppen! Kan också säga att vår lilla skrutta har vant sig vid att det tar något längre tid att få välling än bröstet så hon väntar snällt numera.

• jazziz

Jag var lika rådvill som du första gången. Så här kommer tips från en som lärt av sina misstag....
    Gå in på Sempers hemsida och beställ en vällingburk, kostar 55;- eller skicka in en streckkod från en Semper välling förpackning så kommer den hem gratis. Blanda i kallt vatten, sätt på lilla plastskyddet och snurra flaskan i händerna snabbt (typ som om du skulle värma händerna mot varandra) då slipper du alla klumpar. Sen är det bara att skaka lite och värma i micron typ 1000 watt i 45-50 sek för 200 ml....
    Och har man en jättehungrig bebis på morgonen är det så skönt att mannen gjort en flaska välling innan han går och lägger sig ( oftast han som lägger sig senast i vår familj) så är det bara att värma i micron när lillan och jag stiger upp.
    Lycka Till !

• Mrs Jane Doe

Vi har Avent-flaskor (började använda dem när jag pumpade ut bröstmjölk) - de har vid öppning och är lätta att fylla på med vällingpulvret + att vi har tratt och mått från Nestles vällingburk (har fått när man köpt storpack välling).
    Vi häller i pulvret, fyller på med kallt vatten, skakar till pulvret löst sig och fyller på med vatten till rätt mängd och kör sedan i microvågsugnen. Går fort och smidigt.
    Fast dottern dricker inte välling på morgonen (då vill hon ha "riktig" frukost ;o) utan bara på kvällen.

• LenaBed

- På kvällen fyller jag två flaskor med 200ml vatten
    - Ställer in dem i kylskåpet.
    - På natten när min son ska ha mat micrar jag en flaska i micron 55 sekunder
    - Häller sedan i pulvret som jag tidigare har fyllt i en vällingdoserare (Bambino, finns att köpa i matbutiker)
    - Använder en cappucino visp (batteridriven) o på 5 sekunder är allt blandat och klar att ätas.

Svar på tråden Det var ju krångligt att blanda välling...