• telgebo

Ni som fött på BB Stockholm nyligen under 2011 iaf

Någon här som fött nyligen på BB Stockholm? Jag har lite frågor och funderingar bla får vem som helst föda där nu även om man inte gått på någon av deras MVC:er under graviditeten? Hamnar omföderskor automatiskt på patienthotellet efter och hur många dagar stannar man? Stämmer det att det bara är 1 vårddygn? Känns ju väldigt knappt med återhämtningstid.
    Tillämpar de sen avnavling på BB Stockholm?

Gravid v.29+6 BF 23/10 Bara 71 dagar dit
  • Svar på tråden Ni som fött på BB Stockholm nyligen under 2011 iaf
  • telgebo

Synd att ingen har fött där

• ElsaT

Födde där i Oktober 2010.
    Alla får föda där nu i mån av plats. Tror de som gått på deras MVC har förtur dock.
    Jag var förstagångsföderska och var kvar 2 dygn, hamnade aldrig på patienthotellet utan på samma plan som förlossningsrummen.
    Sen avnavling är jag osäker på. Hur lång tid ska det gå för att vara sen avnavling?
    Är supernöjd med BB-Stockholm men har inget att jämföra med heller.
    Ring och prata med dom!

• telgebo
    ElsaT skrev 2011-08-13 22:01:38 följande:
    Födde där i Oktober 2010.
    Alla får föda där nu i mån av plats. Tror de som gått på deras MVC har förtur dock.
    Jag var förstagångsföderska och var kvar 2 dygn, hamnade aldrig på patienthotellet utan på samma plan som förlossningsrummen.
    Sen avnavling är jag osäker på. Hur lång tid ska det gå för att vara sen avnavling?
    Är supernöjd med BB-Stockholm men har inget att jämföra med heller.
    Ring och prata med dom!
    Tack för svar

Jo vad jag förstått av deras hemsida så får man söka sig dit när det är dags men jag har inte gått på någon av deras MVC:er men har tänkt ändå att man kanske har tur att få en plats där, men jag ska även höra med min BM när jag ska till henne nästa gång.
    Vet du hur många förlossningsrum de har på BB Stockholm?

Vet inte hur många minuter sen avnavling tar men navelsträngen ska ju vara vit och slapp och slutat pulsera innan den klampas.

Får nog ta och ringa till dom på måndag på deras telefontid.
  • tvåbarnsmammavillkanske haentill

Hej,

hoppas föda där inom kort och födde där 2008. Jag var på information där i veckan och fick höra följande:

Så länge man väljer i tid kan man söka dit från alla MVC.
    Omföderskor stannar en natt som huvudregel. Räknas även om man föder kl 22 på kvällen.
    De har vissa eftervårdsrum på plan 9 (där förlossningen är) samt ett nytt plan 4 med eftervårdsrum. Ingen skillnad på förstföderskor och omföderskor och det ska vara samma vård på båda plan.
    Sen använder de patienthotellet också vid hög beläggning, och då hamnar omföderskor där i större utsträckning än förstföderskor.  

Sen avnavling frågade jag inte om, men det var redan 2008 deras huvudprincip och vad jag har läst mig till är det så fortfarande.

7 förlossningsrum sade de att de har.

De har infokväll regelbundet, ring och anmäl dig till en sån!

• telgebo
    nybliven fru skrev 2011-08-13 22:09:23 följande:
    Hej,

hoppas föda där inom kort och födde där 2008. Jag var på information där i veckan och fick höra följande:

Så länge man väljer i tid kan man söka dit från alla MVC.
    Omföderskor stannar en natt som huvudregel. Räknas även om man föder kl 22 på kvällen.
    De har vissa eftervårdsrum på plan 9 (där förlossningen är) samt ett nytt plan 4 med eftervårdsrum. Ingen skillnad på förstföderskor och omföderskor och det ska vara samma vård på båda plan.
    Sen använder de patienthotellet också vid hög beläggning, och då hamnar omföderskor där i större utsträckning än förstföderskor.  

Sen avnavling frågade jag inte om, men det var redan 2008 deras huvudprincip och vad jag har läst mig till är det så fortfarande.
    Vad händer om man föder mitt i natten, säg kl 03, ska man åka hem då på morgonen efter frukost?

Jasså de har även eftervård på plan 4, de var nåt nytt. Jag har inget emot att hamna på patienthotellet så men jag är lite emot att bli hemskickad för tidigt, känner att jag behöver lite tid för återhämtmimg och gärna hjälp med att komma igång med amning och sedan vore det skönt om PKU och hörseltestet gjordes innan man åkte hem.

Jag ska ringa. Är det 1 infokväll man anmäler sig till?

7 rum då kanske man får en plats. Är beräknad i oktober och enligt min BM så brukar det vara rätt så lugn period på året till skillnad från vår och sommar då betydligt fler barn föds.
  • Rödtott

Jag födde där 8e juni. De har ingen förtur längre för folk från deras egna mvc, de fick inte ha det. Jag är omföderska och ville hem så fort som möjligt. Vi fick barn kl 19 på kvällen och vi åkte hem på förmiddagen dagen efter. Vi hamnade på patienthotellet och det var toppen! Jag förstår inte alls vad folk har emot det. Sjysst dubbelsäng i ett fint rum. Tyst och harmoniskt med en liten balkong utanför rummet. Förra gången jag fick barn var jag på östra sjukhuset i gbg och mannen fick ingen mat och han fick sova på en liten tältsäng bredvid min sjukhussäng. BB sthlm var en helt annan upplevelse! Både miljön och personalen var mycket trevligare.

• telgebo
    Rödtott skrev 2011-08-13 22:23:56 följande:
    Jag födde där 8e juni. De har ingen förtur längre för folk från deras egna mvc, de fick inte ha det. Jag är omföderska och ville hem så fort som möjligt. Vi fick barn kl 19 på kvällen och vi åkte hem på förmiddagen dagen efter. Vi hamnade på patienthotellet och det var toppen! Jag förstår inte alls vad folk har emot det. Sjysst dubbelsäng i ett fint rum. Tyst och harmoniskt med en liten balkong utanför rummet. Förra gången jag fick barn var jag på östra sjukhuset i gbg och mannen fick ingen mat och han fick sova på en liten tältsäng bredvid min sjukhussäng. BB sthlm var en helt annan upplevelse! Både miljön och personalen var mycket trevligare.
    Jo jag har absolut inget patinthotellet. Eget rum skön säng och så mat nere i resturangen, perfekt vilken service.

Förra gången fick jag dela rum med en mamma som babblade arabiska i telefon halva natten, fönade håret och babblade på. Det var dock inte på BB Stockholm ska tilläggas och jag som hade fött barn några timmar tidigare var ganska slut ska jag säga och det var riktigt jobbigt med hennes kacklande.
    telgebo skrev 2011-08-13 22:21:52 följande:
    Vad händer om man föder mitt i natten, säg kl 03, ska man åka hem då på morgonen efter frukost?

Jasså de har även eftervård på plan 4, de var nåt nytt. Jag har inget emot att hamna på patienthotellet så men jag är lite emot att bli hemskickad för tidigt, känner att jag behöver lite tid för återhämtmimg och gärna hjälp med att komma igång med amning och sedan vore det skönt om PKU och hörseltestet gjordes innan man åkte hem.

Jag ska ringa. Är det 1 infokväll man anmäler sig till?

7 rum då kanske man får en plats. Är beräknad i oktober och enligt min BM så brukar det vara rätt så lugn period på året till skillnad från vår och sommar då betydligt fler barn föds.
    Gränsen går vid midnatt som jag förstod det, men det är såklart individuell bedömning ändå. Man åker hem typ vid 10 då man har haft barnläkarundersökning. Att stanna till PKU fick jag inte ens som förstföderska. Vad jag läst tillämpas en natt på flesta Stockholmsjukhus.

Om du är omföderska är det en infokväll, de har en per månad tror jag.
  • telgebo
    nybliven fru skrev 2011-08-13 22:32:51 följande:
    Gränsen går vid midnatt som jag förstod det, men det är såklart individuell bedömning ändå. Man åker hem typ vid 10 då man har haft barnläkarundersökning. Att stanna till PKU fick jag inte ens som förstföderska. Vad jag läst tillämpas en natt på flesta Stockholmsjukhus.

Om du är omföderska är det en infokväll, de har en per månad tror jag.
    Jag låg inne 4 dygn med första och 6 dygn med andra på Danderyd iofs var min andra född i v.36.
    Med min trea låg jag bara 1 natt, ville egentligen hem direkt för jag mådde finemang  kände jag men det gjorde jag visst inte, men jag åkte hem dagen efter, saknade min kille för mycket och framförallt barnen där hemma tokmycket.

Är denna infokväll detsamma som den förlossningsförberedande?
Svar på tråden Ni som fött på BB Stockholm nyligen under 2011 iaf