nybliven fru skrev 2011-08-13 22:09:23 följande:
Hej,
hoppas föda där inom kort och födde där 2008. Jag var på information där i veckan och fick höra följande:
Så länge man väljer i tid kan man söka dit från alla MVC.
Omföderskor stannar en natt som huvudregel. Räknas även om man föder kl 22 på kvällen.
De har vissa eftervårdsrum på plan 9 (där förlossningen är) samt ett nytt plan 4 med eftervårdsrum. Ingen skillnad på förstföderskor och omföderskor och det ska vara samma vård på båda plan.
Sen använder de patienthotellet också vid hög beläggning, och då hamnar omföderskor där i större utsträckning än förstföderskor.
Sen avnavling frågade jag inte om, men det var redan 2008 deras huvudprincip och vad jag har läst mig till är det så fortfarande.
Vad händer om man föder mitt i natten, säg kl 03, ska man åka hem då på morgonen efter frukost?
Jasså de har även eftervård på plan 4, de var nåt nytt. Jag har inget emot att hamna på patienthotellet så men jag är lite emot att bli hemskickad för tidigt, känner att jag behöver lite tid för återhämtmimg och gärna hjälp med att komma igång med amning och sedan vore det skönt om PKU och hörseltestet gjordes innan man åkte hem.
Jag ska ringa. Är det 1 infokväll man anmäler sig till?
7 rum då kanske man får en plats. Är beräknad i oktober och enligt min BM så brukar det vara rätt så lugn period på året till skillnad från vår och sommar då betydligt fler barn föds.