• Anonym (jag)

Kan en privatperson ta kreditupplysning på en annan privatperson?? HJÄLP!

Hej!
    Finns det någon som kan svara på ifall en privatperson kan ta en kreditupplysning på en annan privatperson för att få reda på skulder, avbetalningar? (Tex Elloskonton, H&M, privatlån osv)

• Svar på tråden Kan en privatperson ta kreditupplysning på en annan privatperson?? HJÄLP!
  • HonSomVet

Jo, men det kostar ju alltid pengar. Men om man tycker det är värt det så.

• Greger b

Lägg därtill att den som tar en kreditupplysning på dig, drabbas av att du får ett brev från kreditupplysningsföretaget om att så skett och anledningen därtill.

• HonSomVet
    Greger b skrev 2011-08-13 15:29:03 följande:
    Lägg därtill att den som tar en kreditupplysning på dig, drabbas av att du får ett brev från kreditupplysningsföretaget om att så skett och anledningen därtill.
    Ja det förstås. Men är man nyfiken nog så kanske det kvittar för den som begär kreditupplysning på en annan person.

Men visst, det hindrar säkert en del. Men eftersom skulder verkar vara offentliga uppgifter likväl som inkomstuppgifter så borde man väl enkelt kunna ringa till Skatteverket och fråga istället?
  • Anonym (jag)

Okej där står vanliga avbetalningar med också? Som Klarna, elloskonton, h&mkonton.
    Alltså inte vanliga lån eller privatlån utan säkerhet.

• Anonym (jag)

Fast räknas verkligen avbetalningar som skulder?

• Anonym

I en kreditupplysning står inget om skulder eller avbetalningar, bara vilka som begärt kreditupplysning.
    Det finns vanligtvis uppgifter om inkomst, förmögenhet och om man har betalningsanmärkningar.

Men som någon skrev tidigare så skickas det hem ett brev till den personen att du (namngiven) tagit en kreditupplysning på henne/honom.

• Anonym

Nej, avbetalningar är inte skulder.
    Genom att se listan på de som gjort tidigare kreditupplysningar så kan du gissa vilka som det finns avbetalningar eller skulder till. Finns det inga betalningsanmärkningar så får du ingen mer information.

• Anonym

Vill nog säga att en avbetalning är en skuld.
    Det är något man köpt men inte äger utan man är skyldig pengar tills den är betald.
    Betalar man enligt plan så är det helt ok.

• gretas

Ratzit.se kostar allt i från 25-100 kr ca.
    Jag har sj gjort på personer, bet typ 50 kr fick reda på inkomst. Anmärkningar osv :)

• Anonym (jag)

Okej men står det tex att man betalar av ca 200kr/mån hos Klarna osv?

• Stormorsan
    Anonym (jag) skrev 2011-08-13 15:46:54 följande:
    Okej men står det tex att man betalar av ca 200kr/mån hos Klarna osv?

Nej däremot står det att Klarna tagit en kreditupplysning på dig.
  • Waldo

Det behöver inte kosta någonting att göra en upplysning

Man ringer till KFM och uppger personnummret så får man en bild över skuldsituationen och historiken
    Man behöver inte uppge sitt namn eller varför man tar en upplysning
    Svårare än så är det inte

Men var man än väljer att ta en upplysning så får man aldrig med avbetalningar eller inkasso
    Detta är inte skulder
    En skuld är bara något som blivit fastställt av KFM, alltså vunnit utslag inom lagen

Om man själv väljer att kalla en avbetalning en skuld är en sak, det är en privat åsikt. Men nu pratar vi om hur lagen fungerar och är uppbyggd och allt detta faller inom lagen

• Anonym (Mmm)

Jag fick en upplysning här om dagen. På den stod det bla att jag har ansökt lån på tre olika banker/kreditbolag under ca 1 års tid. Sen stod det även att klarna har gjort upplysning på mig och att jag har en kredit på 2000kr. Även ett till kredit bolag med avbetalning fanns med, tror det va apotekets nya. Sen står det att jag har swedbank kredit 20000 kr
    ikanobanken 20000kr, reseurs 10000kr. Men vad jag använt av krediterna syns inte. Även om jag bara använt 2000 kr från varje eller inget alls. Så är ändå slutsumman säg 50000kr. Civilstånd, adress står med. Telefonnummer är väl det enda som inte fanns med. Det står även om man har anmärkning på sig hos kronofogden.   

Svar på tråden Kan en privatperson ta kreditupplysning på en annan privatperson?? HJÄLP!