• Ella12

Svart kavaj som gäst på bröllop?

Har en fråga ang klädsel på ett bröllop!
    Har en rosablommig klänning som jag tänkt ha, men då är frågan om jag kan ha en svart kavaj till detta? Kommer ha kavajen enbart till och från kyrkan är det tänkt, kanske en vit sjal kring axlarna i kyrkan...går det bra? Eller är det absolut ett NEJ att ha svart på bröllop?   

• Svar på tråden Svart kavaj som gäst på bröllop?
  • Magdalena82

Jag är ingen etikettexpert men så som jag förstått det är syftet med att inte bära svart till bröllop att man ska särskilja klädseln från den som traditionellt används till begravning. Det verkar ju inte som du alls kommer se ut som om du ska på begravning så kör på tycker jag. Skillnad om det hade varit en helsvart klänning eller kostym. När jag och min man gifte oss var det gott om svarta sjalar, koftor osv - såg absolut inga problem med det!

• semlorna

Helsvart bör man inte gå i om man inte vet att brudparet är okej med det men en svart kavaj/kofta till en iövrigt ljus/färgglad/neutral klädsel är inga problem alls.

• Thursday

Bortsett från att det oftast ser förskräckligt ut att dra en svart kavaj över en snygg klänning så är det väl inga problem...

• Ella12

TACK för era svar! Har velat fram och tillbaka länge nu och inte vetat vad som är ok att ha på ett bröllop...!! Men då kör jag på det och tar kanske en vit sjal att ha i kyrkan (för bara axlar ska det väl inte heller vara?!) Egentligen! Mycket att tänka på när man ska på bröllop!!=)

• Ella12

Idispidis: Jasså...=/ Hmmm....nu blev jag förvirrad...IGEN!!!=)

• Magdalena82
    Ella12 skrev 2011-08-13 17:24:58 följande:
    Idispidis: Jasså...=/ Hmmm....nu blev jag förvirrad...IGEN!!!=)
    Beror lite på vad det är för kavaj och klänning tycker jag. Är det en svart kavaj som är av "businessmodell" kan det kanske se lite hårt ut till en skir sommarklänning, då kan det kanske vara snyggare med en fin kofta/bolero. Är klänningen också mer av en kostymklänning, med det menar jag kostymtyg, pennformad kjol och enkel överdel på klänningen (tänk lite Jackie Kennedy i ett styrelserum) så tycker jag det är ok med kavaj till :) Men ska du inte direkt gå runt i den utan bara ha den till och från bröllopet för värmens skull är det ju kanske strunt samma ändå. Bara axlar i kyrkan bör undvikas så ta du den vita sjalen!
  • Ella12

Magdalena82: Den svarta kavajen är av en lite kortare modell...Men som ni kanske säger så kanske det ser lite hårt ut tillsammans med min klänning, en småblommig, rosaaktig volangklänning...så alltså ingen Jackie Kennedyklänning!!=) Mest är den för att ha på kvällen när det är lite kyligt eftersom bröllopet är nästa helg och som det ser ut nu så ska det vara 21 grader och sol!! Ta i trä!! 

Det får bli klänningen med ljus sjal, brun kuvertväska och bruna högklackat till det (hoppas bara på att finna de två sistnämnda!!)

Tack för hjälpen!!!! 

• Magdalena82

Tycker det låter jättefint - och oavsett, ska du bara ha kavajen som en jacka till och från så kanske det som sagt inte spelar jättestor roll ändå :)
    Ha det så jättetrevligt på bröllopet! :)

• Ella12

Magdalena82: Tack så mycket! Skönt att höra att det låter okej!!=) Och ja precis, kan ju inte vara ngn fara att ha kavajen vid några få tillfällen under kvällen!

Tror det blir väldigt trevligt och det viktigaste borde väl ändå vara att man finns där och firar brudparet!!!=)

Tack för all hjälp och dina uppmuntrande ord!  

Svar på tråden Svart kavaj som gäst på bröllop?