• Vim

Bil för korta människor?

Hejsan! Jag har en fråga till er korta bilförare (under 155 cm). Vad kör ni för bil och hur sitter ni i dom?
    Vi har en Saab 9-3  Aero (någon sport halvkombi). Jag sitter jättedåligt när jag kör. Jag har sätet längst fram och högst upp, kudde bakom ryggen och ändå måste jag spänna hela benet  ända fram till tårna varje gång jag ska bromsa helt eller lägga in kopplingen. Jättejobbigt att köra i stan med rödljus och rondeller men ladsväg går ju lite bättre då. Nu har jag iaf helt slutat att köra för jag känner små ångest ifall det skulle bli rött eller jag måste vänta länge någonstans. 
    Som tur är ska vi köpa en ny större bil men då måste vi hitta någon som jag kan sitter avslappnad i.

Tänkte höra om någon har några tips på vad vi kan kolla efter för bilar?

Tack

• Svar på tråden Bil för korta människor?
  • Sunniva

Vi har en Smartcar och en Volvo V70.
    Jag är 152 cm och sitter bra i båda, men klart bäst i Smarten, detta mest för att man sitter högre i den.
    Har märkt att rent generellt sitter jag mycket bättre i bilar som man sitter högt i, så man ser ordenligt åt alla håll.
    Har en kort kompis som kör en Scenic, den är kanon -även där sitter man ganska högt Cool

• Mamma Lotta

Jag är visserligen 158 men vi har en Citroen Evasion den sitter jag kanon i har jag sätet längst fram så får jag flytta det bak ett snäpp för att kunna sitta bekvämt, även Volvo V70 sitter jag bra i, Renault kangoo är oxå bra!

• Vim

Smartcar är ju för liten för en familj med 4 pers, Renault Scenic har ganska liten bagage utrymme va? Vi har en Emmaljunga duo edge så den måste ju få plats plus lite till.  Citroen Evasion kändes för en större familj och Renault kangoo känns inte som en familjebil alls. Volvo v70 är väl det som klingar bäst då.

Tackar

• Mela78

Är några cm längre och kör Volvo V70, sitter hyffsat men inte riktigt bra. Har även en VW Bora, sitter något bättre i den.
    Sålde nyligen en Ford Mondeo ST220, satt mycket bra i den! Den var sjukt rolig att köra och stor i både baksätet och bagageutrymmet. 

• Vim

VolksWagen Bora är ingen kombi va? Man kanske skulle ta och provköra V70 och Ford Mondeo då? Kan vara värt att tänka på. .....

• Mela78

Nej, Boran är ungefär som en Golf i storlek.

• Cornellia

Jag skulle nog kika på asiatiska bilar.

Vår lilla Kia är perfekt för korta människor, men tyvärr kan min man (183 cm) inte köra den mer en korta sträckor eftersom stolen inte går att dra tillbaka tillräckligt.

BF 30/8 2011
  • Vim

Okej, ja då går den bort på en gång. Vi bor 2 km från jobb/centrum så vi behöver bara en bil

• Vim
    Cornellia skrev 2011-08-13 22:36:22 följande:
    Jag skulle nog kika på asiatiska bilar.

Vår lilla Kia är perfekt för korta människor, men tyvärr kan min man (183 cm) inte köra den mer en korta sträckor eftersom stolen inte går att dra tillbaka tillräckligt.
    Är det en kombi? Rymligt baksäte och bagage? Mannen är 179 cm så han är ju lite kortare än din. Själv är jag 150 cm så det är viktigt att man kan reglera åt båda hållen för det är ju så stor skillnad mellan oss.
  • Mela78
    Vim skrev 2011-08-13 22:40:55 följande:
    Är det en kombi? Rymligt baksäte och bagage? Mannen är 179 cm så han är ju lite kortare än din. Själv är jag 150 cm så det är viktigt att man kan reglera åt båda hållen för det är ju så stor skillnad mellan oss.
    Då måste ni verkligen kika på Mondeon. Jag som är 157cm med korta ben satt inte så långt fram som möjligt, och jag känner flera som är långa som trivs bra med att köra Mondeon. I Volvon sitter jag så långt fram som möjligt för att nå ordentligt med pedalerna, men det medför att jag sitter för nära ratten och växelspaken hamnar för långt bak för att vara bekvämt.
Svar på tråden Bil för korta människor?