• Lilaa

chokladmoussen blir inte slät

Jag har gjort chokladmousse flera gånger men den blir inte helt slät, vad gör jag för fel? chokladsmeten stelnar typ i grädden och det blir små chokladbitar i moussen. Så här gör jag: Jag smälter chokladen i vattenbad och sen rör jag ner äggulan i chokladen sen vispar jag grädden löst och blandra i chokladsmeten och de tär då det blir grynigt

• Svar på tråden chokladmoussen blir inte slät
  • education

Rör du om kraftigt? Med en elvisp/liknande? Eller blandar du för hand? När du smälter chokladen, ser den grynig ut då eller är den slät? Kan det ha kommit vatten i chokladen vid vattenbadet (gör den grynig)?

• TwinkleStar

För varm choklad när du rör i ägget?

• Lilaa
    education skrev 2011-08-13 18:27:25 följande:
    Rör du om kraftigt? Med en elvisp/liknande? Eller blandar du för hand? När du smälter chokladen, ser den grynig ut då eller är den slät? Kan det ha kommit vatten i chokladen vid vattenbadet (gör den grynig)?
    nej jag rör med en slickepott försiktigt men det kan faktiskt ha kommit vatten i chokladen, det tänkte jag inte på men chokladen ser bra ut innan jag rör ner den i grädden men kanske har den inte svalnat tillräckligt?
  • Tokstolla
    TwinkleStar skrev 2011-08-13 18:30:47 följande:
    Jag tänker också att ägget koagulerar ganska snabbt pga för varm chokladsmet. 
  • marinassk

Allt ska ha samma temperatur! Om det klumpar sig med ägg o chokladen iaf kan du ta lite av den vispade grädden o blanda i. Fortsätt tills den blir slät. Blanda då ner det i grädden! Vispa dessutom grädden så den preeecis stelnar. Då är det mycket lättare! Gör chokladmousse fleeeera gånger i veckan så har lärt mig nu :p

• Lilaa
    TwinkleStar skrev 2011-08-13 18:30:47 följande:
    Ja så är det kanske eftersom jag inte låter chokladen svalna men jag är rädd att chokladen ska stelna när den svalnar
  • education
    Lilaa skrev 2011-08-13 18:36:26 följande:
    Ja så är det kanske eftersom jag inte låter chokladen svalna men jag är rädd att chokladen ska stelna när den svalnar
    Det är just på grund av detta som det är viktigt att vispa snabbt, helst med elvisp, eftersom ägg annars koagulerar när det blandas med något så varmt.
  • Lilaa
    education skrev 2011-08-13 18:44:50 följande:
    Det är just på grund av detta som det är viktigt att vispa snabbt, helst med elvisp, eftersom ägg annars koagulerar när det blandas med något så varmt.
    ok så jag ska låta chokladen svalna innan jag blandar i ägg sen vispa grädden med chokladsmeten fort med elvisp?
  • education
    Lilaa skrev 2011-08-13 18:49:33 följande:
    ok så jag ska låta chokladen svalna innan jag blandar i ägg sen vispa grädden med chokladsmeten fort med elvisp?

Ja, om du har tid och tålamod så Det bästa är att låta chokladen svalna till under 65 grader (det är då de koagulerar) och därefter blanda i äggen. Om du inte har en termometer och orkar vänta så kan du alltså blanda i äggen tidigare men då måste du använda elvisp. När du blandat detta kan du röra i grädden.

• k girl

Om det blir grynigt är det sannolikt så att det har kommit ånga i chokladen.

• Biancan

När jag smälter choklad så brukar jag hacka chokladen och sen smälter jag ungefär hälften i vattenbad och när det är smält så häller jag det över resten av chokladen (som jag har i en annan skål). Och rör tills allt smält sig. Såg en konditor från Danmark göra så. Funkar fint och chokladen blir inte sådär supervarm.  

• Luna777

Ett superbra tips är att du tar ca 1/4 av grädden värmer den tillsammans med chokladen...  vispa den kvarstående grädden tilll yogurthkonsistens.. Blanda hälften av grädden i choklad/ ägg smeten rör till du ser att den ä helt slät vänd sedan ner resten av grädden.. Jag häller alltid upp i dricksglas.. Hackar lite dajm på toppen.. kan bara säga mums.. :)
  • frukarlsson

Blanda ägget i grädden i stället. Sen tar du ca 1 dl av grädde/ägg och blandar i chokladen( som har svalnat) för att sen blanda i hop allt. Då blir det inte gryningt!

• K89

det skär sig att ingredienserna är i olika temperaturer....

Svar på tråden chokladmoussen blir inte slät