njurarna...röntgen
Hej.
Undrar om det är någon vars barn har röntgat njurarna för misstänkt förstorad njurbäcken?
Hej.
Undrar om det är någon vars barn har röntgat njurarna för misstänkt förstorad njurbäcken?
Min son har gjort det. Vad undrar du över?
Min pojke har också gjort det...
Jo..vi gjorde det igår morse. De sa att de ville ha fler bilder så vi fick komma tillbaka klockan tre på eftermiddagen. Anledningen till att de ville ha fler bilder var för att de hade sett att ena njuren inte tömde lika snabbt som den andra.
Men jag blir lite orolig nu, var det njurarna de röntgade eller njurbäckenet?
Undersökningen hette någonting i stil med "uriologröntgen"
Vi har också röntgat njurarna + 3 andra undersökningar i urinvägarna
Vi har gjort alla undersökningar som man kan göra, denna undersökning gjordes för att avgöra om hon ska opereras eller inte...
Men som sagt, jag funderar och blir orolig om det var som hon sa, att det är den ena njuren som inte tömmer ordentligt..
Vad har de sagt till er?
Det var nog njurbäcknet som röntagdes (och njuren då eftersom de sitter där båda två) Njurbäcknet är det som samlar urin...
i vilken ålder har ni gjort dessa undersökningarna?
Första undersökningen gjordes vid 3månader, andra vid 1år och nu när hon är 1,5år gammal.
jojjo:
Det borde ju ha varit så, men varför sa hon då att det var njuren som var lite trög?! Det är ju inte den som tömmer liksom..? Gahh, fattar ingenting just nu och här sitter man och är orolig...=( Läkaren skulle höra av sig om ca 2veckor...
Hur har det gått för din son?
ok.. för jag vet inte riktigt vad de är ute efter på min dotter.. vi ska in imorgon o göra ultraljud på hennes njurar/urinvägar.. och om ser något där som inte verkar helt ok så ska vi på röntgen oxå..
Men jag blir liksom inte riktigt klok på vad de är ute efter??
Vad är det din flicka har haft då? Är det en uvi? De vill i så fall undersöka om hon kan ha reflux (urinen går tillbaka till njurarna)..oftast så växer de bort av sig själv men min dotter fick en njurbäckeninflammation när vi slutade med antibiotikan så nu vill de utreda om hon ska opereras eller ej...
jag måste gå iväg nu, men du får gärna skriva privat till mig om du undrar över nått eller så svarar jag här inne lite senare...
ByE!
wilmas mor -- Min pojkes njurförstoring upptäcktes under ett sent ul. Han hade sk hydronefros. De gjorde ett ul när han var nyfödd, ett vid tre månader och ett vid 6 månader.. Min pojkes förstoring gick tillbaka och det behövdes inte följas upp mer efter 6 månader.. Men vi ska hålla koll på ev urinvägsinfektioner för det är ju det som kan orsakas av ett förstorar njurbäcken...
Har din flicka uvi? och det är därför de har kollat upp det?
Hon fick uvi vid tre månaders ålder, fick stå på antibiotika tills utredningen var klar som visade att refluxen hade växt bort.
Sen efter ett tag åkte hon på en njurbäckeninflammation och det var nån månad sen så nu ska läkarna utreda om hon ska opereras eller ej...hon fick njurbäckeninflammationen då hon inte åt antibiotika.
Vi kommer att få svar om ca tre veckor....
wilmas mor..hoppas allt e bra..
Själv ska vi iväg om 2 timmar på ul.. men jag tror inte det är något.. det var typ 2 mån sen hon var sjuk, och inga tecken på det efter det, o urinet såg bra ut för nån vecka sen när de kolla.
Men det e skönt att kolla upp det i alla fall, så de inte bara struntar i det.
Hon hade nån slags bakterier i urinet, men det var inte uvi.. de kunde inte fastställa vad det var, därför skulle det kollas lite extra