• FamilyForever

Dessa jobbiga äppelträd

På vår gård har vi 4 stora äppelträd och 2 plommonträd...
    Det blir så himla mycket fallfrukt varje sommar...

Kan man klippa ner ett äppelträd MYCKET, och det kan växa på sig o ge frukt igen?
    Då menar jag såga ner alla de stora grenarna ..

Alla våra träd är extremt höga o man når ju inte frukten iaf...
     Vill ha kvar dom men lägre och mindre mängd frukt, går det?

Ngn som e kunnig hur man kan beskära äppleträd? 

• Svar på tråden Dessa jobbiga äppelträd
  • Lena

Plommonträd kan du gallra kart genom att skaka.

Du bör inte beskära varken äpple eller plommon allt för hårt

Det blir mindre oanvändbar fallfrukt om de beskär för bättre ljusinsläpp

• mannehund

Hej!
    Det är svårt att få träd som är ämnade att bli rejäla att stanna i växten.Dom odlas på olika grundstammar mot dem som är avsedda för en mindre trädgård (grundstam B9 kallas de som blir mera lågväxta). Äldre äpplesorter växer nästan uteslutande på större träd och är de inte beskurna från början kan de bli lite svåra att hålla efter.
    Om du ger dig på att såga av grenar som är mer än 10 cm i diameter får trädet ofta svårt att läka. Du vill ju dessutom  inte ha vattenskott utan grenar som det verkligen växer äpplen på kvar i trädet. Om trädet blir för stympat försöker det rädda livhanken med vattenskott som är klena spretiga grenar som växer ut i "buskar" eller åt alla möjliga håll. Skulle råda dig att gallra ur de grenar som växer tätt (ett gammalt talesätt är att det ska gå att kasta en hatt genom trädkronan, såpass gles ska den vara) och sedan får du ta vara på den frukt du inte når när den faller, kanske till mos eller kräm eller äppelkaka? Alla äpplen måste ju inte vara så fina att de äts direkt.
    Lycka till!

• Rigmor Mortis

Vad du gör, stympa INTE trädet i lagom höjd! Förra ägaren till vårt hus hade gjort just så, bara kapat av där han tyckte det var  lagom. Trädet blev inte så vackert efter den behandlingen kan jag säga, och trots att vi anlitade en expert för att snygga till det och beskära det till en ny, bättre form, fick vi ta ner det till sist. Nu har vi satt ett nytt träd på ett annat ställe i trädgården, det är på grundstam A2 och kommer bli stort precis som vi vill (jag älskar stora gamla äppelträd!). Vore utrymmet mindre skulle jag välja en annan grundstam, det är bättre att jobba med trädet än mot det

• Ari Gold

Mohaha... jag har 14 äppelträd jag.

Du kan inte beskära storvuxna träd så att de blir småvuxna. D¨får du ta bort dem helt och sätta nya som är ympåade på liten grundstam
    .

Beskära kan du göra men inte mer än att det samlade omfånget av de grenar du skär bort inte överstiger stamens omkrets.  Grenar med diameter över 10 cm ska du inte kapa alls.    

Nu och fram till september är rätt tid att beskära.  

• FamilyForever

Oj, ja jag får nog tänka om lite.... kanske får anlita ngn som kan beskära ist, för dom e verkligen höga...
    Har testat o klättra, men vågar inte ändå upp...

Tack för era råd! 

Svar på tråden Dessa jobbiga äppelträd