• Anonym (mia1979)

Beteendevetare/socialt arbete - lön och tips?

Jag är snart färdig beteendevetare, och har börjat kika runt på jobb. Eftersom jag gärna inte sitter instängd på kontor som förr om åren, behöver jag tips på sociala arbeten som är "ute" i verksamheten, eller som är något rörliga...

Ni andra som är beteendevetare/socionomer, vad jobbar ni med? Vilka arbetsuppgifter har ni?

Behöver även få tips kring lön, vad fick ni i ingångslön och vad tjänar ni nu? Ålder och del i landet?

Hur trivs ni - bra/dåligt?       

• Svar på tråden Beteendevetare/socialt arbete - lön och tips?
  • Anonym (Handläggare)

Jag är socionom, arbetar som biståndshandläggare. Det är ett relativt rörligt jobb med en del hembesök. Har 24.000kr i lön, ca 1 års erfarenhet. På min arbetsplats anställs endast socionomer. Jag är 29 år och bor i Stockholm.

• Anonym (mia1979)

Tack! Aha, juste man måste vara socionom för de tjänsterna...

• Anonym

Det finns inte mycket jobb som beteendevetare... tyvärr. De flesta kräver att man ska ha socionomexamen....

• Anonym

Jag är beteendevetare och jobbar som behandlingsekreterare för missbrukare har 22500. Men är inte alls nöjd med det, är inte nöjd föränn jag har minst 24000.
    Visserligen är jag förhoppningsvis inom kort färdig kriminolog också så jag har ju totalt pluggat i 5 år.

Man kan få massa jobb som beteendevetare, men oftast inte inom socialtjänsten, dock jobbar jag ju där:) 

• Anonym (mia1979)

Trivs du att jobba där du är nu? I så fall är lönen sekundär... Hur mkt kan du få som kriminolog på samma s tälle? Ja, rimligt är väl minst, minst 24' efter flera års studier??

• Ziroz

Beroende på om du bor i en stor eller liten kommun så finns det ofta en resursenhet i stora kommuner som arbetar med behandlande arbete och där är det vanligt med beteendevetare.

Jag är utbildad socionom, 1 års arbetslivserfarenhet som socialsekreterare och arbetar i en mindre kommun och har 23500 i lön.

• tingloo

Jag är beteendeetare (blandade kurser Sociologi som huvudämne samt socialt arbete) jobbar på socialförvaltningen som socialrådgivare. I jobbet ingår ASI, utredningsarbeten samt at motivera klienter i gruppverksamhet. KBT övningar MI mm. Även en hel del enskilda socialsamtal och i nätverk. Mycket kul jobb faktiskt. Har 24 500 i lön och har jobbat 2 år.

• tingloo
    tingloo skrev 2011-08-16 18:02:56 följande:
    Jag är beteendeetare (blandade kurser Sociologi som huvudämne samt socialt arbete) jobbar på socialförvaltningen som socialrådgivare. I jobbet ingår ASI, utredningsarbeten samt at motivera klienter i gruppverksamhet. KBT övningar MI mm. Även en hel del enskilda socialsamtal och i nätverk. Mycket kul jobb faktiskt. Har 24 500 i lön och har jobbat 2 år.

Glömde skriva att jag började först som biståndshandläggare och hade då lön på 23 000. Blev färdig 2008
  • Anonym (mia1979)

Jaha, gick det att få jobb som biståndsbedömare trots att du ej var socionom? Vad ligger lönerna på generellt hos dina kollegor?

• tingloo

Det ligger run 24-25 tusen. Mycket baseras på ansvars områden. Jag ska få löneförhöjning och räknar med att hamna på 26 snart. Ingångslönen brukar som standard vara 23 här men det kan vara väldigt olika över landet.

Ja man måste inte vara socionom, det gäller bara att hitta sitt specialområde och rikta in sig på det. Är du duktig så får du jobb.   

• Ziroz

För att arbeta med myndighetsutövning så tror jag att de flesta arbetsgivare kräver att man har läst socialrätten, sen spelar det mindre roll om man är beteendevetare eller socionom.

• Anonym (mia1979)

Intressant! Jobbar man ute på fältet då eller inne på kontor?

Jag gillar att jobba "ute"....men då finns det väl bara behandlingsassistent nästan...som kvalificerat? 

• Ziroz
    Anonym (mia1979) skrev 2011-08-16 20:25:24 följande:
    Intressant! Jobbar man ute på fältet då eller inne på kontor?

Jag gillar att jobba "ute"....men då finns det väl bara behandlingsassistent nästan...som kvalificer
    Vad menar du med att jobba ute? Jag arbetare som socialsekreterare på utredningsenhet för barn och famlj. Jag skulle inte kalla det att jag har ett kontorsjobb då jag är lika mycket ute och träffar klienter och andra samarbetspartners som att jag sitter på kontoret och skriver utredningar.

Tänker du att du ska jobba förebyggande eller behandlande? Vilken målgrupp vill du arbeta mot?

Du kan arbeta som massor med olika saker för att nämna några:
    Fältare, ungdomsbehandlare, familjebehandlare, ungdomssekreterare, boendestöd, behandlingsass på institution eller i öppenvård. Institutionerna har ofta olika inriktningar så det finns både missbruk, kriminalitet, normbrytande beteende, utrednings av föräldraförmågor osv. Det där är bara ett ax plock av allt du kan arbeta som. Nu har jag arbetat främst med ungdomar och därför känner jag bäst till de resurserna som arbetar mot den målgruppen. :)
  • Anonym (mia1979)

Med "ute" tänkte jag ute på fältet, om man jämför med ett typiskt kontorsjobb...dvs delvis få komma ut på fältet/inte vistas bara framför datorn (jobbat framför datorn i många år, och tröttnat)...så även lite bland själva klienterna...

Jag vill gärna jobba både förebyggande och behandlande tror jag, men bara testat förebyggande. Tycker att ungdomar är roligt, men det verkar ej behövas akademiker inom fältarbete, boendestödjare m.m.? Öppenvården vore intressant, men vet ej vad som finns där för bet. vetare? Men låter spännande!

Psykiatri är intressant med!    

• Susanne905

Verksamhetspedagog eller att arbeta inom lss verksamhet ger ofta 22-24 i lön när det är en tjänst som kräver examen inom pedagogik, sociologi eller liknande.

• Anonym (mia1979)
    Susanne905 skrev 2011-08-16 21:46:30 följande:
    Verksamhetspedagog eller att arbeta inom lss verksamhet ger ofta 22-24 i lön när det är en tjänst som kräver examen inom pedagogik, sociologi eller liknande.

Tack!

Ja, jag trodde "socialpedagog" (verksamhetspedagog?) betydde att man måste ha examen inom pedagogik, men det kanske är ett samlingsnamn... Vad brukar de jobba med och inom vad?  
  • Susanne905

Pedagoger finns i olika verksamheter inom lss, det kan handla om boenden eller ibland daglig verksamhet för funktionshindrade.

• Anonym (kriminologen)

jo jag trivs allt på mitt jobb. Jag fick i veckan nytt jobb som projektsamordnare och jag ska begära 25000, får väl se vart det slutar:/
    Jag vet faktiskt inte vad man tjänar som kriminolog, de flesta blir ju forskare, finns ju inte så mkt kriminolog tjänster.
    Men jag tror att som någon sa tidigare så är du duktig och har en nisch så får du jobb. Min nisch är ju kriminologin, finns ingen i min kommun som har liknande utbildning så vitt jag vet:) 

Svar på tråden Beteendevetare/socialt arbete - lön och tips?