• Stisse

Hjälp! Det knäpper i min dotters höfter. Kan det vara nått annat än höftlux?

Hej.
    Det knäpper jättemycket i min dotters höfter. Hon är 5 månader nu och det har börjat knäppa för nån vecka sedan. Det har nog knäppt lite då och då egentligen sedan 3 månader säkert men nu hör jag det ofta. Ska till BVC snart med detta. Någon som har liknande erfarenhet med knäppande höfter? Måste det vara höftlux eller kan det bero på annat?
    Mvh S

• Svar på tråden Hjälp! Det knäpper i min dotters höfter. Kan det vara nått annat än höftlux?
  • MyranFyran

Det knäppte i min mage när jag var gravid med min dotter och alla trodde att hon skulle ha höftledsluxation, när hon kom ut så kollade dom henne och det var inget... jag skulle gå till bvc.. men det är säkert ingen fara..

• Trikarn

Det är nog ingen fara ska du se..Min dotter har en skena pga höften men det knäpper inte i den...

• Vero

MIn son föddes med höftledsluxation och jag kunde då aldrig höra att det knäppte i den, men det gjorde visst läkaren på BB. Så det kan säkert vara helt ofarligt, men det är såklart bra att du kollar upp det så snart som möjligt. När de är så små går det ju tack och lov att räta till så de inte får några som helst problem med det när de blir äldre, även om det är väldigt tråkigt att behöva ha skena eller gips under den period det rör sig om!

• Stisse

Tack för era svar. Jag blir jätteorolig att det ska var nått tok men vi får se vad de säger på BVC.

Trikarn: Varför har hon skena din lilla dotter? Är det besvärligt för henne med skena eller klarar hon det bra? Mvh S

• Stisse

Vero: Fick din son skena redan på BB då? Om nu min dotter skulle ha just höftlux så tycker jag det är konstigt att de inte upptäcktes på BB eller på 3 månaders-kollen, eller hur? Undrar om det kan komma så sent som vid 5 månaders ålder?
    Mvh S

• Trikarn

Hon har skena pga av att hennes höft *knäpper* enl läkaren...Den första dagen var skitjobbig ( då började vi med napp--ajaj på tutten) Men efter det har det gått bra..det enda är att hon vill bara bajsa utan skena på skötbordet när pappa sjunger bajssången =) Hon får juh inte sprattla..Och skenan är på dygnet runt....

• Stisse

Trikarn: Vilken liten lillplutta Bajssång låter kul. Hur länge måste hon ha skenan då, vet ni det? Blir det ofta helt bra sedan med höften?

• Trikarn

I sex veckor totalt då hon har den absolut mildaste graden..vi har fyra veckor kvar...då tar vi av den själva men måste lyfta henne i rumpan i 4 månader och absolut i nte dra i benen ( som de flesta gör vid blöyte)
    Och ja det blir helt bra =) därför det är bra att göra det tidigt när benen fortfarande inte är hårda..då kan man forma dem bra =) Vi har även varit på ultraljud och kollad och allt såg bra ut

• Stisse

Usch, jag som dragit i benen hit å dit plus gjort en hel del babymassage med benen! Hoppas man inte förvärrat det om det nu skulle vara nått. Ska lyfta i rumpan jag med nu tills jag vet nått. Vad bra att det ser fint ut för er lilla. Önskar er all lycka i fortsättningen.
    Mvh S

• Stisse

Det blev en remiss till ortopeden på Astrid Lindgren. Blir en nervös jul nu innan vi får reda på vad det är.
    Mvh S

• Trikarn

Det är nog ingen fara ska du se..men OM det skulle vara något är det alltid bra att kolla upp det..extra bra är det juh att hon fortfarande är lite- då är det lättare att göra ngt åt det ..

Svar på tråden Hjälp! Det knäpper i min dotters höfter. Kan det vara nått annat än höftlux?