• Vintergatan

dop sång och dopklänning fråga

Vi ska börja planera dop för våran dotter. Vi hade tänkt att en tjej skulle få sjunga i kyrkan på dopet. Problemet är att vi inte vet vilken sång vi ska välja. är det någon som har några förslag??? Behöver massor. =)

Fråga nr 2 är ang. dopklänningen. Det är en gammal sedan 50 talet. Den har gått i släkten och det har blivit lite gula fläckar på den. Vet ni nått bra som man kan ta bort gula fläckar med utan att det förstör tyget?? Det är ju trots allt en gammal dopklänning. Tacksam om ni har förslag. =).

• Svar på tråden dop sång och dopklänning fråga
  • Kluttis

Vi hade låtarna..Du vet väl om att du är värdefull en jätte fin psalm..
    Jag lyfter ögat mot himelen och
    Tryggare kan ingen vara..

De är jätte fina låtar..Jag hade den ena på mitt dop och min sambo hade en av dom på sitt sen tog jag 1 låt till..
    Vet tyvärr inte hur du får bort fläckarna :(
    Va roligt att den är så gamal..
    Jag hade våran släkt dop klänning på våran son och det är en omsydd komfremations klänning från 60 talet :)

• LiHa

Googla på "Älskade barn" av Jessica Nilsson,den går också att lyssna på på Youtube. Text nedan. Den är underbar! Är från början en dikt som en mamma skrev till sitt barns dop som någon jag inte minns namnet på gjorde till en sång. Vi hade den på vår dotters dop och kommer definitivt ha den på nästa barns dop!

Angående klänningen vet jag inget bättre än något som heter Textil-fix som finns på mässor. Det funkar på allt och är väldigt skonsamt mot tyget. Annars räckte det med att bara tvätta klänningen vi hade (30 år gammal och bara använd en gång) på 40 graders fintvätt. Men den klänningen hade gulnat helt, var inga fläckar.

Älskade barn av Jessica Nilsson

Så kom du då till oss du älskade barn,
    och grep våra hjärtan med kraft.
    Med ens fick allting mera mening,
    långt mer än det någonsin haft.

Du ler så du strålar, din själ lyser klar,
    Du fångar all ömhet omkring,
    små fötter och fingrar, din hud och din doft
    så underbart skapat allting.

Ditt liv skall vi följa och finnas för dig
    och dela din glädje och sorg.
    När skuggorna hotar ditt solsken,
    så är vi din tryggade borg
    Älskade barn

Idag vill vi visa för vänner och släkt,
    den gåva vi fått att bevara;
    Ett barn att få älska och skydda från ont,
    en lycka för stor att förklara

Ditt liv skall vi följa och finnas för dig
    och dela din glädje och sorg.
    När skuggorna hotar ditt solsken,
    så är vi din tryggade borg
    Älskade barn

• Emmie86

Cecilia Wennersten - Det vackraste Glad

• Kluttis

Lisa Nilsson utan dina andetag som hon sjöng på prinsessans bröllop är ju jätte fin också

• Emmelisporring

välkommen hem med sonja alde´n
    &
    Det är du med shirley clamp

Dom två vill jag ha på min sons dop. tycker dom är jätte fina

• mamma0510

Välkommen tilljorden är fantastiskt fin tycker jag. Vi ska ha en tjej som sjunger den på vår dotters dop nu på lördag

• SunFlower81

Fick tipset om av min mormor att koka vita min gamla dopklänning. Om det är vit bomull som har gulnat så ska det tydligen göra susen, men jag har inte provat än.

• evolyn

Håller med mamma0510...... Välkommen till jorden av Lotta Ahlin är helt undertbar jag bara älskar den, hade en tjej som sjöng den på sonens dop förra månaden och sonen älskar den också, somnar gärna till den!

• evolyn

Ang. Klänningen så hade sonens klänning också gula fläckar, gamla kräkfläckar antar jag, tvättade den dock bara i 30 grader så var dom bort :)

• Golvmoppen

Lilla barn - Sarek

Den sjöng min bror på sonens dop.

Den passar så bra och att den inte är så vanlig.

• Trekidz

Hade dop i lördags, solist som sjöng Älska mig (ainbusk) o Det gåtfulla folket, psalmerna vi valde var Tryggare kan ingen vara , Lilla liv o en som jag nu glömt namnet på... Googla dop o psalmer så får du massa förslag, på vissa sidor kan du höra små ljudklipp oxå, lycka till

Alla goda ting är 3: Elias Tilde & Lovisa :)
  • korfu08

Gåtfulla folket, Välkommen hit av Sonja Alden, nåt som känns rätt för er själva.

Är inte så bra på borttagningsmedel tyvärr

• Pinkflower880

Testa galltvål på klänningen. Det brukar ta bort fläckar utan att ge fläckar...

Sådär ja
Svar på tråden dop sång och dopklänning fråga