• Ylwa

Bilstol i Spanien!

Hej ni välberesta och alla andra.

Vi har nu bestämt att vi ska till Spanien i sommar. Jätteskul skall det bli. Jag har rest ytterst lite i mitt liv och inget alls med sonen, som kommer vara nästan 1½ när vi åker.

Min fråga är hur det är med bilstolar åt barn i t ex taxibilar, främst då i Spanien. Hur har ni andra gjort. Är det till att ta sötisen i knät och hoppas på det bästa. Detta moment har ju oroat mig lite, eftersom det är så noga här hemma och man är van vid det. Vi måste ju ta oss från flygplatsen till lägenheten på något sätt, och så säkert som möjligt.

Tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Bilstol i Spanien!
  • Trikarn

Lycka till att hitta ett taxibolag med bilbarnstol..vore jag er skulle jag ta med en ( dock till baksätet, då de flesta bilar har aibag fram)

• Vilja78

Jag undrar ugnefär detsamma, fast vi ska till Västindien. puff puff

• Ylwa

Det är väl ganska orimligt att få med sig en stor bilbarnstol som bagage, och otympligt. Men jag tror som du, trikarn, att det kanske är svårt attfå tag på.

• NK80

När jag åkte till Holland med min son (han var 6 månader) så tog jag med mig bilstolen. Funderar på om jag ska göra det samma nu när jag åker till Gran Canaria på lördag.... Lite kluven är jag... Frågan är om jag kommer att använda den... nåja

Kan man inte kanske hyra bilstol där man kan hyra bilar? Kolla upp med hyrbolagen Avis eller Hertz.

• Annacecilia

Det är nog bara i Sverige som taxibolag (och då bara Taxi Sthlm,?) har bilbarnstolar i vissa bilar. Vill du absolut att barnet ska åka i bilstol i taxi så får du ta med stol. Eller hyra bil och bilstol. En bra sak att veta är att i Spanien (och större delen av världen förrutom i Sverige) åker barnen framåtvända när de vuxit ur babyskyddet.

• sunce

De har inga stolar i taxi i Spanien, vi undvek taxi så gott det gick, jag hade ju henne i knät när vi åkte och som du sa så var man orolig hela tiden.

• nattinattio

vilja: beror på vart till västindien du åker, vissa länder/öar har barnbilstolar å vissa inte.

Förövrigt så skall man överhuvudtaget inte använda en bilbarnstol som man fraktat i bagaget på flygplan, då den kan (nästan säkert?) ha fått sig mer eller mindre smällar och
    skall då jämföras med en bilbarnstol som varit med i en krock utan att ha fått synliga skador, då skall man naturligtvis byta ut stolen (efter alla rekommendationer som finns) pgav att den kan vara osynligt skadad.

Har du bilbarnstol om du åker buss i sverige? om inte så åk buss utomlands oxå, finns liksom ingen taxi tvång... eller hyr bil med bilbarnstol... eler så håller du i barnet å hoppas på de bästa, valet gör man ju själv och jag tycker inte att någon som inte brukar resa (å därmed inte vet hur mycket resor kan ge familjen - utan ser det som bara en -två veckors skoj där man riskerar barnets liv då de åker oskyddade)
    skall komma med pekpinnar, bara tråkigt.. tyvärr brukar denna diskution spåra ut här,
    (i tidigare liknande frågor/trådar)
    mellan de som reser å de som nästan aldrig reser...

• nattinattio

alla taxi bolag måste väll ha bilbarnstolar i sverige, då det är lag på att barnen skall sitta fastspända (sa en taxi chafför till mig då dottern skrek å ville inte sitta framme med en okänd farbror som körde)

• Tatiana

har nyss kommit hem från spanien, där nere hyrde vi bil. men samtliga barnstolar är framåt vända där nere. de har inte samma säkerhetskrav som oss

• Annacecilia

nattinattio: Nej, alla taxibolag har inte bilstolar. Jag trodde faktiskt bara att det var Taxi Stockholm, men sökte lite och hittade följande lista, och blev imponerad över hur många taxibolag som har bilstolar. Även om det är många som enbart har bälteskuddar:
    www.ntf.se/konsument/taxi/default.asp&sortcol=col1&sokfalt=&sokord=&sortorder=ASC&returnpage=/konsument

Vi försökte boka taxi en gång med ett (stort) bolag som inte hade bilstolar. De sa då att chauffören har rätt att neka att ta med barn obältade men att de oftast ser mellan fingrarna.

• Ylwa

Tack för svaren.

Nattinattio... jovisst åker man buss i sverige, utan barnstol och allt. Får kolla upp om det går att ta sig per buss till tid vi ska. Och tack för upplysningen att man ej bör ta med sig barnstolen p g a skaderisken. Då är ju det uteslutet i alla fall.

För det är ju just bara från och till flygplatsen vi har planer på att åka taxi.. och det är ju himla bökigt med baggaget på bussen..

NK80 - bra idé att kolla med biluthyrningsföretagen, tack!

Vi får se, någon mer som har erfarenhet av detta dilemma?

Svar på tråden Bilstol i Spanien!