Två blåögda föräldrar och brunögda barn
Jag vet inte riktigt hur jag ska börja förklara detta men jag undrar hur det verkligen ligger till med detta med ögonfärg och arvsanlagen! Kan två blåögda föräldrar få brunögda barn?
Jag har ett vänpar som har 6 barn och tre av dessa barn är brunögda och tre är blåögda! Till saken hör att dom blåögda syskonen är lika varnadra men inte dom brunögda! Dom är varken lika varandra eller dom andra (blåögda) syskonen! Det är ju egentligen JÄTTEHEMSKT att gå omkring och tro att man är pappa till 6 barn och så är man inte det, eller? Det är ju hemskt för alla inblandade! Jag tänker på dom stackars barnen som i så fall skulle kunna ha en annan pappa men inte vet om det och ju förmodligen inte heller vill ha det! Alla inblandade är vuxna sen ett bra tag då den yngsta i sammanhanget är runt 25!
Jag vet att man läste om något som kallas "mutation" när man gick högstadiet men är det verkligen så? Eller är det bara nåt som står i skolböckerna för att man som 14.åring inte bör få veta från en skolbok att ens pappa inte är ens pappa? När jag läste sjuksköterska så kan jag inte komma ihåg att jag läste om någon mutation! Om det då är så att en mutation kan ske är det då så vanligt att det bli 50/50!? Menar att 3 av 6 barn låter ju som mycket, eller?
Så till min fråga; Kan verkligen två blåögda föräldrar få brunögda barn?