• Anonym (kattvän)

singel, gravid och har katt! hur göra??

jag är gravid och singel... (det har tagit slut av olika anledningar) jag har katt som jag kommer ta med mig nu när jag flyttar.

jag vet att man inte bör rensa kattlådan när man är gravid. men om det ser ut kommer jag inte ha något val har inget som jag kan be om hjälp. inte någon som kan komma så pass ofta.

hur gör ni om är singel och har katt? vem rensar lådan när ni är gravid? nån fler måste det ju finnas som är eller varit i liknande sits.

jag har inne katt om det har nån betydelse.         

• Svar på tråden singel, gravid och har katt! hur göra??
  • Nessii

Jag har fått höra att om man är van vid katter o att rensa lådan så är man mer "immun" mot kattens bakterier. När jag var gravid så rensade jag våra katters låda o jag drabbades inte av något inte heller bäbisen i magen. 

Se bara till att inte yra upp för mycket kattsandsdamm o tvätta händerna ordentligt.

Lycka till.  

• mamma2kids

har 2 barn o rensat sj o tänker fortästta med det.gravid igen.bara ta på sig handskar så:)

• Litet My

Jag rensade mina lådor när jag var singel och gravid.

Är du orolig kan du ju införskaffa 1 paket engångshandskar (såna man har i vården), munskydd och handsprit.

Har du innekatt skall det inte vara någon fara med Toxo-vad det nu heter.

• Anonym (kattvän)

kan det hjälpa om man använder munskydd? lite yrar det ju alltid speciellt närman byter sand?

• Anonym (kattvän)
    Lilla My21 skrev 2011-08-14 09:33:02 följande:
    Jag rensade mina lådor när jag var singel och gravid.

Är du orolig kan du ju införskaffa 1 paket engångshandskar (såna man har i vården), munskydd och handsprit.

Har du innekatt skall det inte vara någon fara med Toxo-vad det nu heter.

tänkte på det jag också som jag nyss skrev om man använder munkydd sedan skrev nån annan om handskar och handspit är ju ännu mer skydd...

jo är ju inne katter 
  • Majsan70

Så länge du inte tänker äta avföringen så är det faktiskt ingen fara. Rensar du sen lådan varje dag är risken ännu mindre och har du innekatter så blir den ännu mindre.

Så vanlig sund handhygien gäller och det antar jag att du har även i vanliga fall.

• Snuggles

Jag googlade runt på det när jag väntade tvåan och skulle tillfälligt ha mamams katt hemma. Det är ytterst sällsynt att katten bär på parasiten. Dom katter som gör det lever oftast ute och äter vilt så som möss och fåglad. Då är risken större. Och om du rensar oftare ska det också vara bätt4re tydligen.
    Så det ska inte vara någon fara :) 

• Litet My
    Anonym (kattvän) skrev 2011-08-14 09:34:45 följande:
    tänkte på det jag också som jag nyss skrev om man använder munkydd sedan skrev nån annan om handskar och handspit är ju ännu mer skydd...

jo är ju inne katter 
    är det innekatter är det ju ingen fara, möjligtvis om du tänkt att äta kattbajset men det gissar jag att du inte tänkt =)

Det är lite väl förstorat detta med kattlådor, att tex rengöra grönsakerna extra ordentligt som ju varit i jorden är det inte lika mycket prat om.
  • Anonym (kattvän)
    Lilla My21 skrev 2011-08-14 09:38:36 följande:
    är det innekatter är det ju ingen fara, möjligtvis om du tänkt att äta kattbajset men det gissar jag att du inte tänkt =)

Det är lite väl förstorat detta med kattlådor, att tex rengöra grönsakerna extra ordentligt som ju varit i jorden är det inte lika mycket prat om.

okej bara köpa.. handskar... munskydd och mera handsprit då :)
  • Majsan70
    Anonym (kattvän) skrev 2011-08-14 12:05:15 följande:
    okej bara köpa.. handskar... munskydd och mera handsprit då :)
    Varför undrar jag då? Rensar du lådan med händerna o dammsuger med munnen?

Jag utgår från att du har SPADE att rensa med och då räcker det med att tvätta händerna. Läs på om toxoplasmos så lär du inse att riskerna är små om man sköter allt helt normalt.
Svar på tråden singel, gravid och har katt! hur göra??