• Anonym (undrande)

Kan pappan ta ut föräldrapenning innan barnet är fött?

Ja, som rubriken lyder: kan den blivande fadern ta ut föräldrapenning inom 60 dagar från BF, eller är det bara jag som gravid? 

Jag kommer förmodligen att bli sjukskriven fram till förlossningen,och pga tidigare sjukdoms- och skadeproblematik hade det varit en enorm lättnad att kunna ha min make hemma åtminstone de sista två-tre veckorna.

Ska ringa FK imorgon, men funderade på om någon här har koll? 

• Svar på tråden Kan pappan ta ut föräldrapenning innan barnet är fött?
  • smultronstrå

Nopp det är bara du som gravid som kan ta ut fp innan barnet har kommit, om inte ni har ett äldre barn som han kan ta ut på.

• Anonym

Inte ens du kan väl ta ut föräldrapenning innan barnet är fött, bara havandeskapspenning?

Hur hade du tänkt dig att han skulle kunna vara föräldraledig när han inte är förälder än?  

• smultronstrå
    Anonym skrev 2011-08-14 17:22:02 följande:
    Inte ens du kan väl ta ut föräldrapenning innan barnet är fött, bara havandeskapspenning?

Hur hade du tänkt dig att han skulle kunna vara föräldraledig när han inte är förälder än?  
    Den som bär barnet, den blivande mamman har rätt att börja ta ut fp 60 dagar innan berälknad förlossning. Detta för att underlätta för de som har det jobbigt i slutet och kanske inte orkar med att arbeta hela tiden ut. men ändå inte har rätt till graviditetspenning.
  • Anonym (undrande)
    Anonym skrev 2011-08-14 17:22:02 följande:

Jag som gravid kan ta ut föräldrapenning från och med 60 dagar innan BF, jo. Försäkringskassan skriver inget specifikt om partnern mer än att pappan kan ta ut föräldrapenning innan barnet är fött för att gå på eventuella föräldragrupper/kurser. 
  • Anonym (undrande)
    smultronstrå skrev 2011-08-14 17:19:44 följande:
    Nopp det är bara du som gravid som kan ta ut fp innan barnet har kommit, om inte ni har ett äldre barn som han kan ta ut på.
    Tack för svaret! Synd, det hade varit en himla smidig lösning annars.
  • Anonym

Ha maken hemma de sista två-tre veckorna?

• Älskarlivet

Tycker verkligen pappan borde få ta ut så jag väntar intressant på svaret efter du pratat med fk!

• Anonym

Vad ska maken göra hemma? Ta hand om äldre syskon?

• Anonym (undrande)
    Anonym skrev 2011-08-14 19:35:36 följande:
    Vad ska maken göra hemma? Ta hand om äldre syskon?
    Det är lite svårt att gå in på detaljer och samtidigt vara helt anonym, men kan min man inte ta ut FP är alternativet hemtjänst. Då jag inte är överdrivet bekväm med att ha främmande människor i mitt hem, hade jag hellre sett att han kunnat vara hemma, så jag försöker finna något sätt att lösa det på. 
  • Anonym (undrande)
    Älskarlivet skrev 2011-08-14 19:34:17 följande:
    Tycker verkligen pappan borde få ta ut så jag väntar intressant på svaret efter du pratat med fk!
    Återkommer imorgon. :)
  • smultronstrå
    Anonym (undrande) skrev 2011-08-14 19:42:34 följande:
    Återkommer imorgon. :)
    Det finns något som heter närståendepenning, som man kan ta ut för att vara hemma och vårda eller hjälpa sin make/maka eler annan närstående familemedlem, detta kanske kan vara något. Är dock inte så insatt i det och när man kan få ut det osv, men kolla med de på försäkingskassan där finns det folk som kan förklara :) Lycka till
  • MajaVira
    smultronstrå skrev 2011-08-14 20:30:00 följande:
    Det finns något som heter närståendepenning, som man kan ta ut för att vara hemma och vårda eller hjälpa sin make/maka eler annan närstående familemedlem, detta kanske kan vara något. Är dock inte så insatt i det och när man kan få ut det osv, men kolla med de på försäkingskassan där finns det folk som kan förklara :) Lycka till
    Vad jag vet gäller detta endast om man är så pass svårt sjuk att det är risk för dödlig utgång, så förmodligen funkar det inte när man "bara" är gravid.
  • Zirup

Närståendepenning är väl i princip tänkt att man skall kunna ta vid riktigt allvarlig sjukdom, vakan vid sjukhuset typ. Men varför inte semester, TS? Eller spara ihop pengar tidigare?

• Anonym (undrande)
    Zirup skrev 2011-08-14 20:39:07 följande:
    Närståendepenning är väl i princip tänkt att man skall kunna ta vid riktigt allvarlig sjukdom, vakan vid sjukhuset typ. Men varför inte semester, TS? Eller spara ihop pengar tidigare?
    Så har jag också förstått det, så det fungerar nog inte. 

Semester går inte, han var tvungen att plocka ut den nu i sommar. Spara ihop pengar kan vi visserligen göra, förutsatt att hans jobb går med på att han "bara" är ledig, de är inte så pigga på att bevilja ledighet tyvärr. Ska be honom kolla med jobbet, tack för tipset! :) 
Svar på tråden Kan pappan ta ut föräldrapenning innan barnet är fött?