• silhuett

Minneskort för mobil? Vilken klass?

Har nu ett minneskort på 2GB av typen microSD i min mobil (det som medföljde i köpet). Skulle vilja köpa ett större kort, men har upptäckt att det finns olika "klasser" på minnekorten..

Vad innebär det, och måste man ha en speciell klass på sitt minneskort, eller går det bra vilket som?
    De flesta som säljs tycks vara klass 2, funkar det i en Sony Ericsson-mobiltelefon som är 1 år gammal?

• Svar på tråden Minneskort för mobil? Vilken klass?
  • silhuett

Såhär står det på deras hemsida;

"Minne MicroSD™ support (up to 16 GB)"

Nu undrar jag om det måste vara just microSD (som det är i mobilen just nu), eller om det funkar lika bra med microSDHC? Är det nån skillnad mellan dem?
    Skillnaden jag har upptäckt är att jag bara kan hitta 2GB av typen microSD, och större av SDCH.

• Sweet life

Beror på hur stort minneskort din telefon klarar av...

Vissa telefoner klarar inte mer än 2GB..

• silhuett

Fast det stod ju "up to 16 GB".. Måste väl innebära att den klarar av det?

• Sweet life
    silhuett skrev 2011-08-14 18:20:26 följande:
    Fast det stod ju "up to 16 GB".. Måste väl innebära att den klarar av det?
    Ja, står det det så klarar den det...

När jag jobbade på en teknisk support fick vi många samtal om att telefonen inte fungerade som vanligt efter att man satt in större minneskort.. Och så är det oftast.. Men köp ett Micro SD (ett format på minneskort) eftersom det är den modellen som din telefon stödjer, tror inte du får in ett annat format, typ M2 kort osv...
  • silhuett
    Sweet life skrev 2011-08-14 18:22:36 följande:
    Ja, står det det så klarar den det...

När jag jobbade på en teknisk support fick vi många samtal om att telefonen inte fungerade som vanligt efter att man satt in större minneskort.. Och så är det oftast.. Men köp ett Micro SD (ett format på minneskort) eftersom det är den modellen som din telefon stödjer, tror inte du får in ett annat format, typ M2 kort osv..
    Grejen är ju att SDHC-kort ser exakt likadant ut (fysiskt) som ett SD-kort. Däremot kanske det är nått annat som skiljer dem åt som gör att min mobil inte kan använda SDHC? Det vet jag inte, och det är nått jag undrar.
  • Sweet life
    silhuett skrev 2011-08-14 18:24:24 följande:
    Grejen är ju att SDHC-kort ser exakt likadant ut (fysiskt) som ett SD-kort. Däremot kanske det är nått annat som skiljer dem åt som gör att min mobil inte kan använda SDHC? Det vet jag inte, och det är nått jag undrar.
    Nu är det ju några år sen jag jobbade med detta så det jag rekomenderar är att du går till en butik och ber att få prova...
  • silhuett
    sportpappa skrev 2011-08-14 18:23:04 följande:
    Eftersom det inte finns några microSD större än 4GB så måste telefonen även stödja microSDHC.
    Du vet garanterat att det är så alltså (att det inte finns SD-minnen större än 4GB)?
  • silhuett
    sportpappa skrev 2011-08-14 18:23:04 följande:
    Eftersom det inte finns några microSD större än 4GB så måste telefonen även stödja microSDHC.
    Nu läste jag på wikipedia att det är så. Så om det nu står att min mobil ska klara minnekort upp till 16GB, då måste det ju gå att använda SDHC-kort.. Annars är det ju väldigt konstigt, eftersom det inte finns några SD-kort med 16GB..
Svar på tråden Minneskort för mobil? Vilken klass?