• Zeera

Svetsare?

Är det någon svetsare där ute som varit eller är gravid?

Vi planerar ett barn till o jag jobbar som svetsare sedan 1,5 år tillbaka. Undrar om det är farligt för bebisen i tidig utveckling som sen att utsättas för strålningen från svetsen samt ljudnivån från slipmaskiner o dylikt?

Har ett ganska tungt arbete där man står lite konstigt o lyfter mkt med "magmusklerna" om det är farligt? 

Vill inte bli sjukskriven från första veckan ja är gravid, men vill samtidigt inte få missfall för att arbetet är för "farligt"

Tacksam för svar!         

• Svar på tråden Svetsare?
  • pinkdoll

Hejsan , jag är gravid nu v 25 . Studerade industri-svets/plåt på gymnasiet , fick reda på att jag var gravid 3 månader innan studenten , men fortsatte svetsa ändå ( lite mera försiktigare än förut) :P .. dock undvek jag tunga lyft och fick hjälp med de , ( nu är det ju inte riktigt samma sak i skolan som på ett arbete ) .. men sen har jag hört andra som inte svetsat för de har varit rädd för strålningar o dylikt.. så det är nog lite olika .. men att det skulle kunna skada fostret med just svetsning har jag svårt att tro , det är vell de tunga lyften som är problemet isåfall.. fast de flesta jobb har ju tunga lyft i dagens läge..

du får nog höra med din chef eller barnmorska om mera råd :)

• Zeera

Okej. Ja jag får nog ta o göra det. Är säkert inga problem o få byta arbetsuppgifter senare sen, men nu innan man berättar för chefen känns de lite känsligt o fråga om hjälp med lyft, o i början är det ju rätt känsligt med bebisen också.

Det var någon som pratade om bly i svetsröken som kunde vara farlig o andas in.

• FrökenLöken

Känner en svetsar som känner en svetsare ... Ja, det är något med svetsröken som kan vara skadligt, tror bestämt att man får graviditetsledigt väldigt tidigt, om det inte finns andra arbetsupppgifter. Har för mig att man inte skall svetsa alls om man är gravvo.

• Zeera