• Zeera

Svetsare?

Är det någon svetsare där ute som varit eller är gravid?

Vi planerar ett barn till o jag jobbar som svetsare sedan 1,5 år tillbaka. Undrar om det är farligt för bebisen i tidig utveckling som sen att utsättas för strålningen från svetsen samt ljudnivån från slipmaskiner o dylikt?

Har ett ganska tungt arbete där man står lite konstigt o lyfter mkt med "magmusklerna" om det är farligt? 

Vill inte bli sjukskriven från första veckan ja är gravid, men vill samtidigt inte få missfall för att arbetet är för "farligt"

Tacksam för svar!         

• Svar på tråden Svetsare?
  • pinkdoll

Hejsan , jag är gravid nu v 25 . Studerade industri-svets/plåt på gymnasiet , fick reda på att jag var gravid 3 månader innan studenten , men fortsatte svetsa ändå ( lite mera försiktigare än förut) :P .. dock undvek jag tunga lyft och fick hjälp med de , ( nu är det ju inte riktigt samma sak i skolan som på ett arbete ) .. men sen har jag hört andra som inte svetsat för de har varit rädd för strålningar o dylikt.. så det är nog lite olika .. men att det skulle kunna skada fostret med just svetsning har jag svårt att tro , det är vell de tunga lyften som är problemet isåfall.. fast de flesta jobb har ju tunga lyft i dagens läge..

du får nog höra med din chef eller barnmorska om mera råd :)

• Zeera

Okej. Ja jag får nog ta o göra det. Är säkert inga problem o få byta arbetsuppgifter senare sen, men nu innan man berättar för chefen känns de lite känsligt o fråga om hjälp med lyft, o i början är det ju rätt känsligt med bebisen också.

Det var någon som pratade om bly i svetsröken som kunde vara farlig o andas in.

• FrökenLöken

Känner en svetsar som känner en svetsare ... Ja, det är något med svetsröken som kan vara skadligt, tror bestämt att man får graviditetsledigt väldigt tidigt, om det inte finns andra arbetsupppgifter. Har för mig att man inte skall svetsa alls om man är gravvo.

• Zeera

Får kolla upp de noggrannare. Vill inte vara larvig o gå hem "sjukskriven" men samtidigt inte förlora ett barn pga mitt arbete..

• malin27

Hej!Jag är i v 12 nu och jobbar som TIG svetsare.Det är ju bra lustigt det här faktist...man har letat som en tok efter just denna fråga och ringt runt men ingen verkar veta nått.Vad kör du för svetsmetod?MIG/MAG antar jag med tanke på tunga lyft?Du kan ju säkert ta hjälp av nån sen:) Jo jag tror så här att strålningen  är nog ingen större fara (bara vad jag tror),mest orolig för röken :S utsuget är väldigt nära för min del haha. Jag sj berätta för min chef direkt när jag fick veta det,kändes otroligt dumt...nyanställd + att jag är ensam svetsare.Men men det hade dom räknat me att de kunde bli så.Och ljudet är jag oxå lite orolig för faktist med alla slipmaskiner m.m. Vet ju heller inte vart man ska vända sig tyvärr.

• UntilTheDark

Min sambo som är svetsare säger att det är mycket magnetism i slangpaketen (vet inte alls vad han pratar om) och man vet inte om det kan skada. På hans jobb får gravida inte svetsa iallafall så han skulle avråda det. 

• malin27
    UntilTheDark skrev 2011-08-24 00:18:01 följande:
    Min sambo som är svetsare säger att det är mycket magnetism i slangpaketen (vet inte alls vad han pratar om) och man vet inte om det kan skada. På hans jobb får gravida inte svetsa iallafall så han skulle avråda det. 
    jo det är sant de han säger och oftast så är det ju så att arbetsgivaren försöker väll med en omplacering.
  • Zeera

Okej.. Tack för svaren. Jag tror inte det är så bra med röken nej. Med tanke på ljudnivån så säger dom att man kan gå på en konsert när man är gravid, men en konsert  varje dag, 8 timmar om dagen liksom....

Man kunde vända sig till typ skyddsombud så skulle dom kunna svara på det. Jag jobbar med MIG/MAG och vi har ju utsug fast andas ändå in röken. Man borde kunna bli omplacerad, rätt stort företag. 

• gink

Jag jobbade med svets tills magen var i vägen med första barnet just för att jag inte ville vara " besvärlig". Mådde dock pyton av röken.... Nu är jag gravid med mitt andra och jag krävde nya arbetsuppgifter direkt. Röken är inte bra, tror inte det är någon jättefara för bebis men som mamma mår man inte så värst av rök och buller osv.... Kom ihåg bara att du ansöker om hp så får du gå hem 2 mån innan bf med ersättning från fk! Det är det bästa med att jobba som svetsare :) Hör av dig om du undrar nåt mer!!!

• blixten3

Hej!

Jag jobbar också på en svetsavdelning.(punktsvetsar)
    Nu är jag gravid i v7 och först idag kom jag att tänka på det här..
    Är ingen på jobbet som vet att jag är gravid, så försökte få ett svar lite diskret =)

En kille som har jobbat många år på svets sa att det inte skulle vara någon fara, att det inte fanns några bevis för att varken rök eller strålning är skadligt vid en graviditet..
    Han sa även att vi hos oss har väldigt bra utsug och att han därför inte trodde det skulle vara några problem att förtsätta svetsa som gravid..

Nu är ju då frågan?!.. Vågar jag fortsätta svetsa fram till V 12 när jag känner mig redo att berätta som det är på jobbet?
    Vet att det inte skulle vara några problem att bli förflyttad, men vill helst slippa eftersom jag trivs med mitt jobb..

• malin27

Hej jag är i v 13 nu och ska fortsätta svetsa fram till att jag inte kan mer.Sj berätta jag det så fort jag visste om de sj typ,dom har ju bättre chans till att hinna ta in en ersättare.

• Zeera

Man tycker inte att de borde vara farligt...men som en sa lite högre upp i diskussionen, man kan nog må väldigt illa av röken.. De är ju individuellt som allting annat=)  Bäst o fråga nåt skyddsombud eller facket om vart man kan vända sig för att få svar.

• gink

Blixten3: Jag jobbar vid en punktsvets nu. Vi kollade upp strålningen och den ska inte göra någon skada! Är man ändå lite osäker så kan man ha ett tjockt förkläde (kommer ej ihåg material) Som skyddar ännu mer. Om du bara trivs och klarar av röken så fortsätt du tills du känner dig redo att berätta!

• blixten3
    gink skrev 2011-09-01 11:24:42 följande:
    Blixten3: Jag jobbar vid en punktsvets nu. Vi kollade upp strålningen och den ska inte göra någon skada! Är man ändå lite osäker så kan man ha ett tjockt förkläde (kommer ej ihåg material) Som skyddar ännu mer. Om du bara trivs och klarar av röken så fortsätt du tills du känner dig redo att berätta!
    Tack så jättemycket för svaret!
    Nu känns det bättre! =)
  • bejbisen

Jobbar oxå med som svetsare, och med punktmaskiner och punkttänger.... reagerar lite på en sak... vi har ju oxå utsug vid maskinerna, men har även möjlighet att få en friskluftmask, har ni inte några såna?!
    På så vis slipper man ju andas in några större mängder av röken...
    Jag har nyss upptäck att jag är gravid, men kommer nog försöka stå vid dessa maskiner tills jag är redo att berätta för dem på jobbet.
    Känns dessutom som att jag kommer ställa till lite problem då jag är en av få som jobbar natt var 3:e vecka, och då är de ju vissa maskiner som bara måste gå... men, nån av grabbarna kanske kan tänka sig att ta svets/punktjobben som finns, så ja får stå vid en press eller robot och jobba istället... visst, de är en massa buller, men inte nån rök, och magnetfält i just vid magen iaf    

• solgumman

Hej!

lite sent inlägg men detta är aktuellt för mig nu och har varit när jag väntade mitt första barn.

Jag forskade mycket om det med svetsning och graviditet men det är svårt att hitta konkreta bevis för att det är skadligt med röken. Många antydningar i foskar rarpporter tyder ändå på det. Speciellt rök och stråling från svetsledare.

jag ville inte riskera något och pratde med arbetsgivaren. Visade allt vad jag hade grävt fram och han skrev på. Jag kunde ej ompalceras och gick hemma med gravidpenning från försäkringskassan from ca v. 8

Visst är det lång tid att vara hemma, men jag riskerade iallfall inte mitt barns hälsa. Tyckte att det löste sig smidigt med försäkringskassan. Va tvungen att göra ett tidigt ultraljud för att bevisa att jag va gravid.

Jag arbetar fortfarande som svetsare och är på väg att göra samma procedur snart igen.

skriv gärna till mig om ni undrar något.                 

Svar på tråden Svetsare?