jääävla munsår!
varför ska dom poppa upp nu för???!
har hela läpparna fulla med blåsor!
har ni nåt dunderknep hur man får bort dom bort? Tex salvor som ANTI funkar inte på mig.. ´Använder jag sånt tar det 2 veckor för det att försvinna.
varför ska dom poppa upp nu för???!
har hela läpparna fulla med blåsor!
har ni nåt dunderknep hur man får bort dom bort? Tex salvor som ANTI funkar inte på mig.. ´Använder jag sånt tar det 2 veckor för det att försvinna.
Har än så länge inte hittat ngt som funkat.
Men jag vet ngt som förlänger läkandet! Nähä vad det inte det du ville veta.
tandkräm funkar bra på munsår tycker jag, men hur snyggt är det då att gå runt med det??
Jag har också munsår, blä.
Brukar köra en jättebra fransk kräm som jag glömt vad den heter, men det är ju hur som haver svårt att få tag på.
Vitlök ska visst funka, man smörjer bara med en klyfta på såret (aj!), helst innan det bryter ut då. Har inte testat, ska göra det nästa gång jag får ett!
Fick tips i hälsokostaffären idag på
Longo Vital ca 100 kr för 90 st.
Man ska 3 stycken till morgonmålet.
Det är ört och vitamin tabletter.
Skulle hjälpa mot munsår..
vectavir funkar för mig iaf...men är det enda...
men.. har du provat anti innan det "ploppat ut" ? för anti funkar super på mig - OM jag hinner smörja på INNAN det ploppar ut, alltså bara vid stickningarna.. testat?
Repair har funkat för mig...
vet inte om sånna salvor är som tex hydrokortison... men jag har provat det mesta, började få munsår o så då jag var 5 år o haft massor sedan dess o inga sånna salvor som finns på apoteket hjälper. Typ det enda som riktigt funkar hyffsat e tandkräm o kåd-salva eller vad det nu heter... salva gjord på kåda från tall o gran.
Har haft besvär med munsår sedan jag var fem år, och i morse när jag vaknade fick jag TRE stycken,jag kände igår kväll stickningar men så tänkte jag att de måste va kiwi som jag åt. skäms att gå ut bland folket ser ut som utomjordning.
har provat de flesta salvor på apoteket, men bara en hjälper Xylocain 5%, den e för sår och insektsbett, och smärtstilande när man har den på så blir läpparna som bedövade, men de hjälper att den inte svider så mycket.
däremot så har min vännina varit hos hudläkaren och han gav henne tabletter, själv han säger att inte en enda salva hjälper mot munsår man måste läka den på insidan , och dem tabletterna gjorde så att hon aldrig fick mer besvär med munsår. vad dem heter kommer hon inte ihåg :(
bebis 22 - jag hade ett munsår igår ganska litet o idag har det kommit 2 stora på andra sidan munnen.. håller med. man ser verkligen ut som en utomjording med bölderna i ansiktet.. mina blir inte direkt små heller!
zovirax 5% salva är superbra, köpte den alltid utomland förrut men nu finns den i våra apotek här i sverige också. Får du ofta blåsor kan det vara värt att ta zoviraxtabl, som man kan få utskrivet av läkare. Jag tar dom alltid ca 1vecka innan jag reser utomlands just för förebyggande mot munblåsorna. Om jag inte gör det så får jag alltid munblåsor i samband med stark sol. Även vid stress och när jag varit nervös.
Det är för j-liga blåsor...jag blir själv väldigt irriterad och lättretlig dagarna innan dom ploppar upp.
ett litet tillägg.. efter första gången jag åt zoviraxtabl hade jag inte en munblåsa på två år.
har man ofta problem kan man gå till läkaren och be om tabletter som minskar risken att få dem eller lindrar blåsorna
jag tror det är viktigt att man inte slickar sig på munnen, ej heller pilla på dem, när man sen smörjer så ska man smörja bara precis på blåsan, annars är risken stor att de sprider sig över hela läppen istället för ett ställe.
Av någon anledning så få jag alltid blåsor när jag använder lypsyl, vilket jag bara gär när det blir kallt så kallt att det svider om läppen. Finns ingen logik i det, men det är varje gång. har provat med ny lypsyl, för att undvika att ev smitta sitter kvar, men hjälper inte.
Vectavir är bra, men man får följa bruksanvisningen så att man använder den intensivt då torkar de fort in o är snart borta.
tack så mkt för era tips!