• mamma till tre busungar

    Köpa undulat - vad tänka på?

    Vi är just på gång att för första gången bli med undulat! Vi ska få en hona, 3 år gammal, som behöver nytt hem.

    Min tanke är att vi även ska införskaffa en kompis åt henne. Går det att släppa ihop en vuxen hona med en unge utan  större problem? 

    Vad ska vi tänka på då vi köper ungen och tiden efter? Vi tänkte köpa från uppfödare, ej från ZOO-affär. 

  • Svar på tråden Köpa undulat - vad tänka på?
  • Brittan

    När ni köper en till undulat bör ni göra så att ni låter dem vara i skilda burar ett tag. Detta för att de ska vänja sig vid varandra. En del rekomenderar att de ska vara åtskilda många dagar för att undvika att de ska smitta varadra med någon sjukdom. Vi har dock aldriggjort det utan bara hållt dem åtskilda några timmar. Våra undulater har ett eget rum som de är lösa i och när vi har hämtat en ny brukar vi göra så att den sätts i en bur och sen ställer vi in den i rummet. De gamla undulaterna brukar söka sig till buren efter några timmar för att se vad det är för fågel i buren.

    När det gäller honor kan de vara ettrigare än hanar, när ni släpper ihop dem så bör ni vara i närheten första timmarna. En av våra gamla honor visade den nya fågeln att det var hon son bestämde genom att bita och putta ner den nya fågeln. Detta lugnade ner sig efter ett tag då den nya fågeln visade sig underlägsen.

  • mamma till tre busungar
    Brittan skrev 2011-08-15 08:40:15 följande:
    När ni köper en till undulat bör ni göra så att ni låter dem vara i skilda burar ett tag. Detta för att de ska vänja sig vid varandra. En del rekomenderar att de ska vara åtskilda många dagar för att undvika att de ska smitta varadra med någon sjukdom. Vi har dock aldriggjort det utan bara hållt dem åtskilda några timmar. Våra undulater har ett eget rum som de är lösa i och när vi har hämtat en ny brukar vi göra så att den sätts i en bur och sen ställer vi in den i rummet. De gamla undulaterna brukar söka sig till buren efter några timmar för att se vad det är för fågel i buren.

    När det gäller honor kan de vara ettrigare än hanar, när ni släpper ihop dem så bör ni vara i närheten första timmarna. En av våra gamla honor visade den nya fågeln att det var hon son bestämde genom att bita och putta ner den nya fågeln. Detta lugnade ner sig efter ett tag då den nya fågeln visade sig underlägsen.
    Jag hade hoppats på att vi inte skulle behöva skaffa flera burar men det kanske vi måste då....

    Att det är bra att vara nära de första timmarna när man släppt ihop förstår jag.

    Jag har ganska gedigen erfarenhet av andra djur (haft katt, häst, kanin etc) men fågel har jag aldrig haft så på detta är jag helt grön!

    Vad bör man tänka på vid köp av en undulatunge?

     
  • lillalillalillamysan

    Jag har hade flera undulater när jag var liten. Hade aldrig fler än 1 åt gången och de var alla så galet tama, åt frukost med mig varje morgon, pratade och jag släppte ut dem ur buren så fort jag kom hem från skolan. Jättekul! 

    Vad jag lärde mig när jag köpte dem var att alltid köpa den vildaste och galnaste av dem alla. Den som uppfödaren suckar högt och ljudligt över att behöva fånga. De är framåt och jag har en idé om att de även är de som är friskast. Jag köpte en fågel en gång som jag tyckte synd om för den satt bara stilla. När vi kom hem visade det sig att den hade något muskelfel och inte kunde flyga så bra... Så ta en liten vilding  

  • Brittan
    lillalillalillamysan skrev 2011-08-15 11:54:46 följande:
    Jag har hade flera undulater när jag var liten. Hade aldrig fler än 1 åt gången och de var alla så galet tama, åt frukost med mig varje morgon, pratade och jag släppte ut dem ur buren så fort jag kom hem från skolan. Jättekul! 

    Vad jag lärde mig när jag köpte dem var att alltid köpa den vildaste och galnaste av dem alla. Den som uppfödaren suckar högt och ljudligt över att behöva fånga. De är framåt och jag har en idé om att de även är de som är friskast. Jag köpte en fågel en gång som jag tyckte synd om för den satt bara stilla. När vi kom hem visade det sig att den hade något muskelfel och inte kunde flyga så bra... Så ta en liten vilding  
    Du hade samma idé som vi när vi köper undulatungar. De ska vara vilda och galna, detta eftersom de visar att de inte är rädd för att leva.
  • Brittan
    mamma till tre busungar skrev 2011-08-15 11:49:42 följande:
    Jag hade hoppats på att vi inte skulle behöva skaffa flera burar men det kanske vi måste då....

    Att det är bra att vara nära de första timmarna när man släppt ihop förstår jag.

    Jag har ganska gedigen erfarenhet av andra djur (haft katt, häst, kanin etc) men fågel har jag aldrig haft så på detta är jag helt grön!

    Vad bör man tänka på vid köp av en undulatunge?

     
    När du köper en undulatunge bör du kolla hur de ser ut på näbben (om den har svamp/parasiter) samt hur dunen ser ut (om den är plockad). 

    Vi har fött upp undulatungar tidigare och har vant dem vid vår närvaro och våra händer innan de såldes. Detta för att de inte ska bli rädda när de kommer till nytt hem. Kolla med uppfödaren hur de har arbetat med ungarna samt vilken mat de har ätit. Undulater är väldigt kinkiga med maten och har svårt för att börja äta ny mat.
  • LadyAqua

    viktigt viktigt, en undulat som egentligen är född att vara fri ska aldrig sitta i en bur dygnet runt, de ska alltid få komma ut och flyga fritt varje dag :) Mycket viktigt! se till att ha en så stor bur som möjligt.
    Sen se till att de alltid har en eller flera kamrater !! Aldrig ha en ensam fågel. Dessa är flockdjur och mår dåligt av att vara ensamma. Tänk att tex ha en hund i en bur dygnet runt, det tycker ju alla är hemskt. Men tänk en ågel då som är gjord för att flyga runt !

    Hoppas iallafall ditt köp gick bra och att du är nöjd :):)

    Jag har själv undulater så om du vill veta något så är det bara att fråga:)

Svar på tråden Köpa undulat - vad tänka på?