• bettanxxx

Bra och billig kattförsäkring till äldre bondkatt?

Har nyss fått en hankatt (9år, kastrerad) omplacerad till mig, han är inte försäkrad och jag har inte kollat upp alla bolag så noga. Vet att agria fick sig en känga på uppdrag granskning nyligen om jag minns rätt, men de kanske är bra oftast. Tar gärna emot tips på bra försäkringsbolag!

• Svar på tråden Bra och billig kattförsäkring till äldre bondkatt?
  • Sussies

Tror inte att det går att försäkra en katt som är över 7 år tyvärr.

• bettanxxx

Oj då, det var illa! Vet att det var dyrt och dåliga villkor när hunden blev över 7 men stora hundar lever ju inte alls så länge som en katt kan så trodde att det var annorlunda med dem. Får ringa agria och kolla om det nu är flera som har bra erfarenheter av dem. På TV var det mycket kritik mot dem då djurägare inte fått den hjälp de borde haft rätt till som det verkade. (jag kan komma ihåg fel dock, att det var ett annat bolag) Tack för tipsen iaf!

• Miss Larsson

jag har folksam.. och dom är bra och tar inte så mycket fast jag har ju rabatt där med.. vet inte om det gör så mycket...

• morriis

Svärfar fick inte försäkra sin katt för den var för gammal och den var 8 år då Obestämd

Hellre en räv i strumpan än en sträv pinne i rumpan
  • Miss Larsson

Lite lurigt det där.. visa gör det men vill ha ett intyg på att den inte e sjuk eller liknande.. så var det för min sambos katt för nåe år sen

• Nemi76

Jag har för mig att Agria har försäkringar för äldre katter men de måste då ha friskhetsintyg.

• Nemi76

Dessutom är beloppet för veterinärvård lägre om katten är över en viss ålder vill jag minnas. Så har de för hundar i alla fall.

• Nemi76
    bettanxxx skrev 2011-08-14 21:46:42 följande:
    Oj då, det var illa! Vet att det var dyrt och dåliga villkor när hunden blev över 7 men stora hundar lever ju inte alls så länge som en katt kan så trodde att det var annorlunda med dem. Får ringa agria och kolla om det nu är flera som har bra erfarenheter av dem. På TV var det mycket kritik mot dem då djurägare inte fått den hjälp de borde haft rätt till som det verkade. (jag kan komma ihåg fel dock, att det var ett annat bolag) Tack för tipsen iaf!

Vi har en gammal hund som alltid varit försäkrad i Agria. Hon har haft flera juvertumörer och nu senast inflammation i livmodern. Det har aldrig varit några problem med Agria, snarare tvärtom. Vi ändrade tom försäkring till maxbeloppet för veterinärvård (till 30 000 vill jag minnas) och det sänks ju med åren men aldrig lägre än 10 000 kr. Det räcker ganska långt ändå.
  • mumwannaB

Vi har Agria till våra katter. Vi hör till dem som haft problem men vi fick rätt tillslut när vi överklagade till djurskadenämnden.

• BaraJag89

Vi har Sveland, har det till alla djur och är mycket nöjda. Rimliga priser och väldigt lätta att kontakta och få hjälp.
    Dock är det något där med om att man inte kan försäkra över en viss ålder, minst dock ej vilken. 

• dezibel

Jag har Folksam till katerna och det har aldrig varit några problem att få tillbaka pengar mm. Du måste ha ett veterinärintyg på att katten är frisk om du ska försäkra en vuxen katt men det kostar ju bara några hundra att få katten undersökt.

• Eleonor01

Vi hade agria till våra katter å skulle byta till Folksam. Den ena katten är sju nu i oktober så den kunde vi inte byta bolag på eftersom , precis som andra skrivit, de ej försäkrar så gamla djur.

• bettanxxx

Nu är det klart! Ville ha Sveland el Folksam (har hört mest bra om dem till skillnad från agria) men de nyförsäkrade inte katter över 8år, tyvärr. Hade katten alltid varit försäkrad hos dem (Sveland iaf), eller iaf innan den blev 8 hade det varit ok att fortsätta. Agria tog emot nyförsäkring om vi ordnade med friskintyg vilket vi nu gjort. Så får vi hoppas att det är en frisk kisse som inte råkar ut för div olyckor så att vi slipper använda försäkringen
    Tack för era svar!

• knäckehäxa

jag har agria men min katt blev tyvärr sjuk under den där dumma jäkla karenstiden så jag är inte alls nöjd.
    DOCK är karenstid något som alla bolag har, så det är ju inget specifikt mot agria egentligen..

• bettanxxx

Vilken jäkla otur! Nej, tyvärr får ma nog stå ut med karens men det suger ju när de blir sjuka under den. Hoppas att kisse mår bättre nu iaf!

• knäckehäxa
    bettanxxx skrev 2011-09-13 22:57:55 följande:
    Vilken jäkla otur! Nej, tyvärr får ma nog stå ut med karens men det suger ju när de blir sjuka under den. Hoppas att kisse mår bättre nu iaf!
    ja det var ganska tråkigt att få veta att hon har en sjukdom som inte går under försäkringen.
    finns ju en anledning till att man har den där försäkringen.

ja, hon äter mat från veterinären nu, så hon mår mkt bättre.
    men det var inte roligt när vi var hos veterinären tre ggr på två månader och vi sen fick veta att vi inte skulle få tillbaka någonting av de 3500 kr vi betalade. och vi var arbetslösa då, både jag och min sambo. det var SKIT rent ut sagt.

klart man vet att även katter kan bli sjuka, men när man haft katt i hela sitt liv och ingen av dem någonsin blivit sjuka, så tänker man inte riktigt att den första egna katten man skaffar ska bli sjuk inom de 21 dagar karensen är. och sen fortsätter vara sjuk.
  • bettanxxx

Nej fy sjutton Samma här, har haft katt hela livet när jag växte upp och utöver kastrering och vaccinering kan jag inte minnas ett besök till veterinären, funderade på att slopa försäkring nu också men tänkte att det är nog bäst att ta det säkra före det osäkra. Har lagt ned närmre 50 000 på en annan oförsäkrad fyrfoting och det vill (och kan) jag inte göra om.

Svar på tråden Bra och billig kattförsäkring till äldre bondkatt?