• BillaBong

Jävla Alfa-kassan!

Blev arbetslös i oktober och har nu suttit i flera veckor och väntat på pengar från Alfa-kassan. Skickade in alla blanketter som behövdes och lite till - just för att vara på den säkra sidan, hellre för mycket än för lite! Skickade bl.a. in arbetsgivarintyg för i somras, studieintyg för 1.5 år tillbaka och självklart själva ansökan ...

I dag(!) får jag ett brev där det står att jag måste komplettera min ansökan. MED VADDÅ?! Jo, intyg över min sysselsättning för i somras. Alltså ett arbetsgivarintyg! Hur slut i huvudet är de som jobbar där borta i Ljusdal?! Har de tomtar som äter upp arbetsgivarintyg eller kan de helt enkelt inte läsa?

Är det något jag är säker på att jag skickade med är det just arbetsgivarintyget, för det höll jag på med som mest och det var ett jäkla krångel att få det överhuvudtaget p.g.a. en massa saker. Och allt låg i samma kuvert så intyget kan knappast ha hamnat på villovägar på posten eftersom de tydligen fått alla andra papper!

Jag vet att de "bara är människor", men jag har ansökt om Alfa-kassa tre gånger i mitt liv och VARJE gång är det något som saknas och VARJE gång måste man ringa upp och säga att man VISST skickat in det de frågar om och då helt plötsligt hittar de papprena. Det kan hända att det är samma sak igen - "bara" att ringa så är det fixat. Men hur less blir man inte! Det är ju för fan som att jag ska behöva stå framme i bussen och tala om för busschauffören hur han eller hon ska gasa eller bromsa! Inkompitent!

Vet någon förresten om 0771-nummer är gratis, bara har en fast uppringningskostnad eller minutkostnad? Måste nämligen ringa från mobil då jag vill ha det gjort så snart som möjligt. Och med deras telefonköer skulle jag gå back 45.000 om jag ringde från mobilen ...

Ursäkta det trevliga humöret, men jag blir bara så himla trött.

• Svar på tråden Jävla Alfa-kassan!
  • Den där Linn

0771 är inte gratis!

• evaviola

Hihi, vet vad du pratar om Telenr ska vara gratis, ja. Lycka till!

• wellah

Det kostar om du ringer från mobil ja.....

• Myran22

Det kostar om man ringer från mobil och ifrån hemtelefon oxå tror jag. Men från hemtelefonen kostar det inte så mycket.

Jo, alfa är hur tröga som helst. Jag vet inte hur många gånger jag har skickat in massa olika papper till dom för att få det att stämma. När jag ansökte första gången så gjorde jag det på studerande vilkor, då skulle man ha avslutat en utbildning som var minst 1 år har jag för mig. Jag slutade min utbilndning (friviligt utan att den var klar) efter 1 år då jag mådde riktigt psykiskt dåligt för ett missfall i vecka 11. Jag fick avslag, fast jag hade skickat med massa intyg från kuratorer, psykolog, gyn-läkare mm mm.

Jag överklagade med ett "snyftbrev" som var så otroligt jobbigt att skriva. Skrev ner allt om missfallet och hur dåligt jag mådde efter att förlorat barnent och då gick det igenom som tur var.
    Annars vet jag inte hur jag hade klarat mig ekonomisk då jag inte hade rätt till soc eller några andra bidrag.
    Jag skulle fått pengar i oktober, men det dröjde ända till februari men då fick jag retroaktivt så det blev en del pengar på en gång. Så jag fick betala tillbax till föräldrarna det jag hade lånat.

Jag är övertygad om att dom har någon som äter upp pappren där, likaså hos comhem *s*

• BillaBong

Myran22:
    Ja, jag förstår verkligen inte hur de beter sig?! Sist det blev krångel var det något som hade med Arbetsförmedlingen att göra, så jag var tvungen att ta kontakt med dem (enligt Alfa), men när jag sen kommer till AMS stämde allt och min handledare där sa t.o.m. att jag inte direkt var den första med samma problem och att hon tyckte att det kändes som om det "enbart satt inkometenta sommarjobbare, som inte visst vad de gjorde, där borta i Ljusdal" ... haha! Då kunde jag inte annat än att hålla med

• eyry

Jag vet de är jättedryga, jag fick gå utan pengar från aug till slutet på oktober eller så, för att de skulle komplettera nå jädra papper som jag skickade in omg. men de hade inte direkt bråttom att fixa...så denna höst har varit intressant ekonomiskt...

• Catha82

0771- numret kostar som lokalsamtal.

• Skrinda

Samma erfarenheter här (lider med dig)! Blev arbetslös efter studier i början av juni 2002 och fick nytt jobb i januari 2003. Min första ersättning från Alfa kom samtidigt som första lönen islutet på januari... Levde i nästan åtta månader på min sambos studiebidrag. Vi blev tvungna att flytta till en etta för att överleva. Detta trots att jag skickat in alla papper, fullföljt utbildningen osv osv. Fick skicka in samma papper om och om igen utan resultat, bara nya brev där jag upmanades att komplettera ansökningen... Tror att det löste sig pga att min handläggare på arbetsförmedlingen blev så förbannad på dem att han ringde upp och skällde ut dem. Lycka till!

• BillaBong

eyry:
    Verkligen! Har inte haft ett öre i inkomst sen jag slutade jobba i sommar. Har varit tvungen att leva på min stackars sambo som går på studielån (ca 7000kr) och det lilla han jobbar extra. Känns så jävla ruttet så det finns inte, men vad gör man??? Hoppas verkligen jag får tillfälle att ge tillbaka allt han hjälpt till med.

Och de verkar ju inte vara så anjelägna(stavning?) om att folk gärna vill ha lite pengar att köpa julklappar för sådär inför julen? Neeej, varför skulle man vilja det? Nu tar det väl en månad TILL innan jag får se skymten av några pengar.

• BillaBong

Skrinda:
    Ja, du hör ju hur det låter ... suck! Man blir så less. Har (som jag precis hann skriva i mitt senaste inlägg) också levt på min sambo senaste månaderna. Sen i somras ... Helt sjukt. Varför finns de ens om de inte kan sköta sitt jobb? De gör ju nästan bara mer skada än nytta. Man litar ju (dumt nog) på att de ska finnas där och att man ska kunna få de bidrag man behöver när man väl behöver det. Inte 8 månader senare!

• jeli79

Öppning svgiften för 077 samtal är 0,525 (vanligt samtal 0,45) sen är minut priset 0,23öre/min från mobil är det mobiltaxan som gäller

• BillaBong

jeli79:
    Ok! Tack så mycket för pris-infon!

• LindizJ

för mig satt de och väntade på ett arbetsgivarintyg..umm..för nån som inte jobbat utan studerat de senaste 5 åren typ..men det löste sig efter att jag ringt till dem, vilket inte var helt lätt att få tag i...och för övrigt tror jag det tar tre månader innan man får pengar...nåt sånt..

• Poena

Jag har varit med om samma sak! De "slarvade bort" ett arbetsgivarintyg och jag fick ringa och skälla på dem, då de påstod att de inte fått något (också det var skickat i ett rbev med massa andra blanketter som de lyckats få ). Sen påstod de plötsligt att de fått det men att jag var tvungen att komplettera med ett papper där det var specat exakt ner till timmen vad jag hade jpobbat dag för dag i två månader, utskrivet av arbetsgivaren.. Jo visst..

Talade med dem senast i måndags då de i förra veckan skickade ut ett brev med ett KRAV om arbetsgivarintyg.. Då är dte mer än 8 mån sen jag fick sista utbetalningen.. Tog 5 samtal innan jag ens kom in i telefonkön och när jag kom fram till en handläggare så visade det sig att det var ett automatutskick och att jag skulle komplettera när jag ville använda mig av deras tjänster nästa gång.. Det blir ingen nästa gång sa jag, jag vill aldrig använda mig av era tjänster igen!

Usch ja.. jag lider med dig TS

• BillaBong

I DAG fick jag bekräftat att jag får mina pengar. Förhoppningsvis kommer de nu på torsdag. Senast torsdagen den veckan den 24e infaller, stog det i papprena. Så det är väl bara att vänta och se hur rätt de har den här gången ...

Får i alla fall utbetalat retroaktivt fr.o.m 6 oktober, då jag ansökte. Underbart!

• BillaBong

LindizJ:
    Ja, tack och lov! :-O
    Har fått leva på i princip ingen inkomst alls sen oktober, bara en enveckas vikarielön på ca 4000kr. Det kommer man ju långt på när man har en hyra på 3800 Hade aldrig överlevt utan sambon! Eller rättare sagt; jag hade bott på gatan utan min sambo!

Svar på tråden Jävla Alfa-kassan!