• Jezss

Hjälp! Tips om att sluta amma?

Min dotter är nu 7 månader gammal och är mitt första barn, där av mitt misstag. Som liten tyckte jag det var så gulligt när hon somnade med bröstet i munnen, så jag lät det fortsätta. Vilket jag nu idag ser som ett stort misstag. Jag har inte tänkt att sluta amma nu med en gång, men om ca 2-3 månader. Hur ska jag vänja av min dotter vid bröstet? Då det är de ända som funkar för att få henne somna. Hon kan aldrig lämnas själv med hennes pappa eller någon annan då hon är så beroende av bröstet. Vilket jag tycker är lite tråkigt. Och jag kan tänka mig att jag inte är den enda som har haft detta problem. Någon som har något tips hur jag kan vänja av henne från bröstet och få henne somna på annat sätt? Hon har nyligen börjat ta napp, men det är ingenting hon tröstar sig av och ingenting hon kan snutta sig själv till sömns med, tro mig jag har försökt!! Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Hjälp! Tips om att sluta amma?
  • MammaTillGuldklimpar

Jag hade precis samma problem! När min tjej var ca 8-9 månader fick hennes pappa lägga henne istället. Jag vägrade och befann mig på balkongen istället o grät för det va så hemskt att höra henne gråta. Första kvällen grät hon 30 min, andra 20 min o tredje 10 min. Vi hade vyssan lull tassar på sängen så han gungade henne till sömns. Fjärde kvällen var det inge gråt mer.. Dock fortsatte vi amma på morgonen och det var inga problem.

• Jezss
    MammaTillGuldklimpar skrev 2011-08-14 21:29:50 följande:
    Jag hade precis samma problem! När min tjej var ca 8-9 månader fick hennes pappa lägga henne istället. Jag vägrade och befann mig på balkongen istället o grät för det va så hemskt att höra henne gråta. Första kvällen grät hon 30 min, andra 20 min o tredje 10 min. Vi hade vyssan lull tassar på sängen så han gungade henne till sömns. Fjärde kvällen var det inge gråt mer.. Dock fortsatte vi amma på morgonen och det var inga problem.
    Jag har försökt alla möjliga knep. Försökte mig även på 5 minuters metoden. Men den var för hemsk så jag klarade inte av det. någon enstaka gång har jag lyckats få henne somna då jag sjöng för henne men då var hon så trött hon bara kunde bli. Och att hon alltid vänder sig i sängen också o när hon e trött förstår hon ju inte hur hon ska vända sig tillbaka. Att bara lägga ner henne o få henne somna där är totalt omöjligt. Vyssanlull tassar? Är det dem man sätter på benen så det blir lite som en vagga? haft tankten på att köpa dom men jag vet inte riktigt om det kommer funka.
  • MammaTillGuldklimpar

Vyssanlull tassr sätter man på sängbenen ja. Jag hade aldrig klarat det om det inte vore för att min man la henne istället. Om du vill sluta amma helt kan du ju sova borta en eller två nätter. Det brukar va lättare när mamma inte finns som alternativ!

• EmmaOz

Ett tips jag har last ar att sluta amma nar hon saktar ner och haller pa att somna (om hon vaknar och blir ledsen ge henne brostet igen och nar hon haller pa att somna dra ut brostet igen), det kan ta nagra ganger innan det funkar tydligen men da somnar hon inte med brostet i munnen, och da hon vanjer sig att hon kan somna utan det ( har last det somna utan grat). Har dock inte provat det sjalv for jag har problem med att jag maste vagga min dotter tills somns och min dotter ar nastan 9 manader...och hon borjar bli ganska tugn.  Metoderna i somna utan grat kanske tar lite langre tid an andra, men jag har nu fatt min dotter att somna i sin sang med mig brevid, utom pa natten nar hon vaknar da maste jag fortfarande vagga  henne...men borjade for en vecka sen sa hoppas det blir battre ocksa!

Svar på tråden Hjälp! Tips om att sluta amma?