• Pappapåhalvtid

bostadslös med barn - vad gör man?

Hej alla.

Jag undrar om någon har varit i min situation eller vet vad man kan göra om man råkar hamna i den.

Saken är den att jag har ett barn varannan vecka, efter att ha separerat från barnets mamma. Jag har lyckats hitta tillfälliga bostäder i två månader i stöten fram tills nu, då jag verkligen inte vet vad jag ska göra.

Jag är student och har studielån, annars inga inkomster.

Socialkontoret i stockholm säger bara att det inte finns något dom kan göra så länge jag inte är ensam förälder.
    Bostadsförmedlingen har ingen förtur för studenter med barn.
    SSSB - (studentbostadsförmedlingen) har ingen förtur för studenter med barn, tvärt om faktiskt - eftersom två kompisar kan söka med gemensamma dagar på studentlägenheterna, trots att de mindre studentrummen inte tillåter att man bor mer än en person i dem, och alltså inte kan sökas av de som har barn.
    Och det krävs över 500 dagar för att ha en chans att få ens ett rum på 17 m2.

Tyvärr har jag betalningsanmärkning, vilket inte gör det lättare. Och jag kan inte bo hos mina föräldrar, för de som undrar.

Jag börjar känna mig väldigt desperat. Kan bo här ett par veckor till... Sen vet jag verkligen inte.

Det känns helt hemskt. Jag trodde som de flesta andra att det finns ett skyddsnät, men det gör det inte. Att föräldrar och barn ska bahöva tappa kontakten tycker jag är hemskt. Var fan ska jag göra nu. Ta in på härbärge? :-/

Nån som har nån idé?   /S

• Svar på tråden bostadslös med barn - vad gör man?
  • Pappapåhalvtid

puffar för att få svar i tråden,om ni ursäktar...

• LilaRos

Jobbig sits du hamnat i :(

Kolla om du kan få tag i någon 2a hands lägenvet via blocket?

• Lavish

Ingen aning men det är ju förjävligt. Antar att barnet får bo heltid hos sin mamma tills du hittat en bostad? Det enda jag tänker är att du får söka längre ut. LÅNGT ut. Det går att pendla. Jag pendlade från Södertälje till SU i 4 år.  Söker du tillräckligt långt ut kommer du hitta andrahandsbostäder åtminstone.

• Lena

Dina föräldrar kan inte gå i borgen för dig? Eller du kanske kan flytta hem till dem?

• Anonym (MM)

Efter jag seprarerade ifrån min sambo så kastade han ut mej å min son på gatan så ja fick ta mitt pick å pack å flytta till en kompis mitt inatten, 
    soc vägrade hjälpa mej fast min son ha aldrig ens träffat sin bio pappa ens.
    jag stod helt utan hjälp,
    dock hade jag en kompis å hennes man som hjälp å fick bo där hos dom, hon va nygravid å jag hade en trotsig 6åring gjorde inte saken bättre.

de va väldigt många månader ja fick va bostadslös men ja fick tillslut en lgh fast ja hade betalningsanmärkningar, de enda dom begärde då va att ja skulle ha min gamla hyresvärds nr så dom kunde ringa å snacka me dom om hur ja hade skött mej.,.

ja håller tummarna för dej å ja vet att de inte e lätt, men de ordnar sej alltid ska du se :) 

• Pappapåhalvtid

Har satt ut annons där. Fick aldrig nåt svar. Mailade att jag var intresserad av många av annonserna. Fick heller inget svar...
     Satt upp lappar i butiker etc. Inga svar.

Inte många som söker män med barn som inneboende eller hyresgäster i andra hand heller.

• Anonym

Vet inte riktigt vad jag ska råda dig. Andrahandslägenheter, privata hyresvärdar. Kanske barnen kan bo hos mamman och du träffar dem där tills du har en bostad. Det är inte enkelt. Vet att flera hyresvärdar inte har kösystem längre som tex botkyrkabyggen.se, vet inte hur det är i södertälje, lite längre ut, men kanske duger tillsvidare.

• Lavish

telgebostäder har kvar sin kö vad jag vet, dock är det oftast väntetid där också annat än på stora dyra lägenheter.

Svar på tråden bostadslös med barn - vad gör man?