• MiaMorot

Vi med för få antal spermier - vad och när blev erat nästa steg?

Hej alla kämpare!

Jag och min sambo inväntar vårat andra spermaprovsresultat. Det första visade alldeles för få spermier, och jag misstänker att svaret blir likadant den här gången.

Det man funderar på nu är vad som händer sen, insemination eller ivf? Får man välja?

Hur lång tid tog det för er att få påbörja erat första assisterade befruktningsförsök, från det att ni fått provsvar nr 2?

Våran läkare har lovat att ringa oss och berätta provsvaret, och sen får vi gå vidare därifrån.

Min mardröm är att hon skickar en remiss till RMC. Vi får vänta 3 månader på första besöket. Vid första besöket pratar vi bara om vad som kommer hända. Sen får vi gå hem och vänta på nästa remiss osv osv.  Allt känns så nära- men ändå så långt bort!

Så därför vill jag höra lite hur det har varit för er andra? Vad hände, och när hände vad efter provsvar nr 2?  

• Svar på tråden Vi med för få antal spermier - vad och när blev erat nästa steg?
  • Hjärtefröjd

Vi påbörjade våra inseminationer några dagar efter vi fick våra resultat (mannen hade dock helt okej spermier i vårt fall) eftersom vi befann oss rätt i cykeln. Efter sex inseminationer och två tidiga MF gick vi vidare med IVF på RMC i Linköping. Och i morgon gör vi - förhoppningsvis - vårt andra försök... en ostimulerad frysåterföring.

Om ni inte har ett skapligt bra spermaprov så skulle jag satsa på IVF direkt, trots allt känns det som att otroligt få lyckas bli gravida med hjälp av insemination.

• MiaMorot
    Hjärtefröjd skrev 2011-08-15 00:10:02 följande:
    Vi påbörjade våra inseminationer några dagar efter vi fick våra resultat (mannen hade dock helt okej spermier i vårt fall) eftersom vi befann oss rätt i cykeln. Efter sex inseminationer och två tidiga MF gick vi vidare med IVF på RMC i Linköping. Och i morgon gör vi - förhoppningsvis - vårt andra försök... en ostimulerad frysåterföring.

Om ni inte har ett skapligt bra spermaprov så skulle jag satsa på IVF direkt, trots allt känns det som att otroligt få lyckas bli gravida med hjälp av insemination.

Oj ja då gick det ju väldigt fort! Men fick ni provsvaren hem i brevlådan eller ringde läkaren om svaret?

Våran läkare ska ringa och meddela provsvaret. Och som hon sa sist så sa hon nåt i stil med "då ringer jag er sen, och är det då så att ni vill ha hjälp med assisterad befruktning så skickar jag en remiss då"

Och i mina öron så låter det som att det hela kan ta väldigt lång tid från det att vi får svaret...?     
  • Hjärtefröjd
    MiaMorot skrev 2011-08-15 19:16:46 följande:
    Oj ja då gick det ju väldigt fort! Men fick ni provsvaren hem i brevlådan eller ringde läkaren om svaret?

Våran läkare ska ringa och meddela provsvaret. Och som hon sa sist så sa hon nåt i stil med "då ringer jag er sen, och är det då så att ni vill ha hjälp med assisterad befruktning så skickar jag en remiss då"

Och i mina öron så låter det som att det hela kan ta väldigt lång tid från det att vi får svaret...?     
    V ringde och bokade tid för utredning i september i fjol. Sen lämnade vi alla prover och gjorde spolning + VUL under månaden som följde. Första veckan i oktober träffade vi läkaren som gick igenom resultaten med oss. Sen gjorde vi vår första insemination i slutet av samma vecka. Så jo, det  gick snabbt.
  • MiaMorot
    Hjärtefröjd skrev 2011-08-16 10:26:00 följande:
    V ringde och bokade tid för utredning i september i fjol. Sen lämnade vi alla prover och gjorde spolning + VUL under månaden som följde. Första veckan i oktober träffade vi läkaren som gick igenom resultaten med oss. Sen gjorde vi vår första insemination i slutet av samma vecka. Så jo, det  gick snabbt.

oj ja det var ju galet fort!  :)  för oss har det redan gått mer än dubbelt så lång tid  :P
  • lillamillan

Vi fick oxå beskedet att det fanns väldigt lite spermier. Vi blev uppsatta i IVF-kön direkt. Har gjort några ivf-behandlingar på privat klinik nu och när man har väldigt få spermier gör det ICSI (de plockar ut en fin spermie och stoppar in den i ägget mha en nål). Man måste ha ganska många spermer för att det ska vara lönt med inseminering eller traditionell IVF.

• MiaMorot
    lillamillan skrev 2011-08-19 17:54:55 följande:
    Vi fick oxå beskedet att det fanns väldigt lite spermier. Vi blev uppsatta i IVF-kön direkt. Har gjort några ivf-behandlingar på privat klinik nu och när man har väldigt få spermier gör det ICSI (de plockar ut en fin spermie och stoppar in den i ägget mha en nål). Man måste ha ganska många spermer för att det ska vara lönt med inseminering eller traditionell IVF.

Vet du på ett ungefär hur många spermier man bör ha för at göra IVF eller insemination?

ur lång tid tog det för er från det ann ni blev uppsatta i kön tills att ni började behandlingen? 
Svar på tråden Vi med för få antal spermier - vad och när blev erat nästa steg?