• echk

Katt med eventuell ögoninflammation

Vi har en 12 veckor gammal kattunge hemma. För drygt två-tre dagar sen så märkte jag att han kisade med ena ögat. Det rann även lite gult var från det och huden runtom ögat var rödare än vanligt. For då nästkommande dag och köpte Noviform på apoteket som jag har använt på honom 2ggr/dag sedan dess. Han kisar inte lika mycket längre men ögat är fortfarande lite rödare än vanligt. Tror dock att det gula varet har börjat avta. Men ögat ser som sagt fortfarande lite irriterat ut. Hur länge ska jag fortsätta med ögonsalvan? När borde jag kontakta en veterinär om det inte skulle gå över? 

Imorgon ska vi dessutom hämta hem en till katt. En omplaceringskisse på 5 år. Blir bara orolig över att han kanske ska smitta ner den nya katten.Om det nu är en ögoninflammation...

• Svar på tråden Katt med eventuell ögoninflammation
  • dezibel

Det kan vara kattsnuva som oftast visar sig just genom geggiga ögon, det smittar så se till att lillkissen fårr antibiotika innan du tar hem den nya katten.

• nemo1

Exakt, det är säkert kattsnuva så beställ tid idag för vetbesök. Man ska aldrig hålla på och testa mediciner själv. Hoppas omplaceringen är vaccinerad, och är den det så blir den säkert smittad ändå men mildare.

• echk
    dezibel skrev 2011-08-15 06:12:10 följande:
    Det kan vara kattsnuva som oftast visar sig just genom geggiga ögon, det smittar så se till att lillkissen fårr antibiotika innan du tar hem den nya katten.
    Ja, det kanske är det då han faktiskt har nyst också ett tag :( Vi ska självklart fara in med honom till veterinären och få utskrivet medecin. Men hur mycket kommer detta gå på ungefär? Vill bara veta så jag är förberedd. 

Tyvärr så måste vi hämta hem katten idag då det inte fanns någon annan möjlighet för ägaren då hon är allvarligt sjuk och behöver få ut katten så fort som möjligt. Men vi får väl hoppas att han inte blir smittad och isåfall får vi väl köra en antibiotikakur åt honom också.  
  • echk

Ringer nog och rådfrågar en veterinär först dock. Han har ju inte haft feber heller. Pigg och alert som vanligt. 

• nemo1

Kattungar kan bli mycket sjuka av kattsnuva så jag tycker att du ska åka med den redan nu.

• dezibel
    echk skrev 2011-08-15 12:38:58 följande:
    Ringer nog och rådfrågar en veterinär först dock. Han har ju inte haft feber heller. Pigg och alert som vanligt. 
    Varför vänta? Snuvan slår sig även på luftvägarna och då har du snart en kattunge med lunginflammation som får andningssvårigheter och som blir ett "dygnet runt jobb" att sköta.

• echk

Katten har inte kattsnuva. Har fått rådet att avvakta då han inte visat några tecken på feber eller dylikt. Men tack för hjälpen...

Svar på tråden Katt med eventuell ögoninflammation