• Anonym (annanvar)

mammavecka/pappavecka(kläder)

Hej, har 2 barn med mitt ex en 7 åring och en 5 åring. Har undringar om hur ni gör med kläder. Just nu har vi var sitt barnbidrag och vi köper kläder på varje ställe. så det blir lite mammavecka kläder och pappaveckakläder hos honom.
    Men jag skulle vilja ta bort det där och hellre se som att det är barnens kläder som de kan ha oavsett de är hos mamma eler pappa.
    tex att en får hela barnbidraget och köper ALLA kläder och skor så de inte behöver ha dubbelt av allt.
    Problemet är mitt ex som tycker vi har det bra som det är.
    men jag tänker ju på barnen att det är DERAS kläder ... bättre skicka mellan i en påse det som tänkas kan behövas veckan de är hos pappan..
    hur gör ni?!

• Svar på tråden mammavecka/pappavecka(kläder)
  • Pussakaninen

"bättre skicka mellan i en påse det som tänkas kan behövas veckan de är hos pappan.."

Eller så skickas påsen till dig de veckorna om det nu är du som kommit på idén och tycker den är bra.

Ung & Gravid -Bebis i Augusti www.mylovingbaby.blogg.se
  • apanssonsmamma

Eftersom jag köper mer kläder o har en helt annan syn på vad som är fint på min dotter så köper jag "egna" o skickar med oömma dagiskläder o ärvda till pappan.

• Anonym (annanvar)

alltså påsen skulle ju skickas mellan oss varje vecka.. som innehåller ryggäcken, stövlar, regnkläder...skorna har de ju på fötterna..
    och att de skulle ha några uppsättning kläder hemma.. långbyxor, tröjor, kalsonger, strumpor.. osv
    så det inte blir så mkt att skicka..

• Anonym

köp ytterkläder till varsitt barn och skicka emellan.

• fjonkan

Låter mer som att du vill ha lite kontroll på vilka kläder det ska finnas hos pappan. Men om din tanke ska fungera så kan ni väl fortsätta ha varsitt bb och pappan köper alla flick-kläder och du köper alla pojk-kläder. Sen kan ni skicka emellan det som ni anser behövs hos vardera förälder på den andres vecka.Då behöver inte pappan känna att han står utanför.

• Anonym (annanvar)

nu får ju yngsta ärva allt av brorsan :) tur nog så det funkar inte heller....

• Anonym (annanvar)

nej jag tänker ur barnens synvinkel, att de ska få känna att det är deras kläder .. inte att det är kläder man har hos mamman eller kläder hos pappan.
    o pappan skulle visst få köpa allt, om han nu fixar det o känner att han orkar.

• Modesty Blaise

Vi har alltid delat på barnbidraget, men kläderna har vandrat med barnen mellan deras båda hem ändå. Så kan man förstå ha det även om man delar på bidraget. Vi har pratat om vad som behövts inhandlas. 

• Pussakaninen
    Anonym (annanvar) skrev 2011-08-15 09:26:54 följande:
    alltså påsen skulle ju skickas mellan oss varje vecka.. som innehåller ryggäcken, stövlar, regnkläder...skorna har de ju på fötterna..
    och att de skulle ha några uppsättning kläder hemma.. långbyxor, tröjor, kalsonger, strumpor.. osv
    så det inte blir så mkt att skicka..
    Om det bara gäller regnkläder, stövlar mm så tycker jag inte att ena föräldern ska få båda bidragen för att köpa det. Det är inget man köper varie månad precis. Bidraget ska ju täcka andra saker och inte bara kläder.

Två sett med regn kläder är ju faktiskt inte fel och ha.
    Ung & Gravid -Bebis i Augusti www.mylovingbaby.blogg.se
  • apanssonsmamma
    Pussakaninen skrev 2011-08-15 09:34:33 följande:
    Om det bara gäller regnkläder, stövlar mm så tycker jag inte att ena föräldern ska få båda bidragen för att köpa det. Det är inget man köper varie månad precis. Bidraget ska ju täcka andra saker och inte bara kläder.

Två sett med regn kläder är ju faktiskt inte fel och ha.
    Nej speciellt inte om man har det på förskolan o är separerad..
    Blir ju skitkrångligt, då tar den andra föräldern hem det sen regnar det o barnet står utan på förskolan när jag ska lämna..
  • Anonym (annanvar)

nej den som har hela barnbidraget köper allt....
    o visst dubbla stövlare aldrig fel hitta eller regnkläder
    synpunkter mottages

• Iam

Undrar lite sådär på vilket sätt det blir enklare och bättre för barnen att leva i en kappsäck (eller som du säger Påse). 
    Barnens kläder är väl barnens kläder oavsett vem som köper dom, och var dom befinner sig?
    Ser inte riktigt hur det skulle bli bättre av att hela tiden ha en massa packning som ska skickas mellan.  
    Ser heller inte det negativa i att barnen har kompletta garderober hos er båda.
    Däremot kan ju barnen själva välja OM dom vill ta med sig något om det nu är så att samarbetet mellan dig och pappan funkar och det inte slutar med att en behåller allt och den andre står utan.
    Sen undrar jag en sak till.
    Vadå:   "bättre skicka mellan i en påse det som tänkas kan behövas veckan de är hos pappan.."
    Jag tolkar det som att du vill ha hela barnbidragen, köpa alla kläder, och sen ska du skicka med en påse kläder när dom ska till sin pappa... ?

Näe, jag är ledsen, men jag förstår dig inte alls, men du får gärna förklara för mig.  

• Anonym (annanvar)

jag tycker inte det är rimligt det ska köpas 2 ryggsäckar, 2 skridskor, 2 jackor, till 1 barn.
    när man hellre kan ha 1 jacka som far mellan. blir mer ekonomiskt oxå.
    det kan lika gärna vara pappan som köper alla kläder och har barnbidraget.det spelar ingen roll för mig

De kan visst ha kläder hos båda.. tröjor, byxor,sockar.

vet inte om jag är otydlig.
    Den som har barnbidraget köper alla kläder och skor och ryggsäckar.. så som man skule gjort om man var en familj.

Nu sitter samma föräldrar och köper på var sitt hålldubbla uppsättningar av allt-det känns så onödigt i min värld..likso hur många jackor behöver ett barn?

• Iam
    Anonym (annanvar) skrev 2011-08-15 12:12:32 följande:
    jag tycker inte det är rimligt det ska köpas 2 ryggsäckar, 2 skridskor, 2 jackor, till 1 barn.
    när man hellre kan ha 1 jacka som far mellan. blir mer ekonomiskt oxå.
    det kan lika gärna vara pappan som köper alla kläder och har barnbidraget.det spelar ingen roll för mig

De kan visst ha kläder hos båda.. tröjor, byxor,sockar.

vet inte om jag är otydlig.
    Den som har barnbidraget köper alla kläder och skor och ryggsäckar.. så som man skule gjort om man var en familj.

Nu sitter samma föräldrar och köper på var sitt hålldubbla uppsättningar av allt-det känns så onödigt i min värld..likso hur många jackor behöver ett barn?
    Så det är inte alla kläder utan enbart ytterkläder du pratar om?

Här har vi det så att dagiskläder samköps, och det är uppdelat så att under ett år köper en förälder vinterkläder och den andre föräldern köper vår- och höstkläder. Nästa år är det tvärtom.
    Utöver det har vi ändå en uppsättning ytterkläder och skor här hemma, och det vet jag att mamman oxå har. 
    Ryggsäck har dom vars en som vi även packar i vid byten. 

Sen ska ju inte ett barnbidrag endast täcka ytterkläder och skor så jag förstår inte problemet i att ha det delat oavsett. 
  • Heranell
    Modesty Blaise skrev 2011-08-15 09:34:26 följande:
    Vi har alltid delat på barnbidraget, men kläderna har vandrat med barnen mellan deras båda hem ändå. Så kan man förstå ha det även om man delar på bidraget. Vi har pratat om vad som behövts inhandlas. 
    Precis så gör vi också, det funkar bra!
  • Anonym

Vi handlar båda kläder till barnen, saker som overaller, vinterkängor, ryggsäck, skolväska osv åker mellan hushållen och där synkar vi också våra inköp. Barnen väljer själva vilka kläder de ska ha på sig och därmed också vad som sitter på dem när de åker till pappan. Jag tycker barnens saker och kläder tillhör barnen, inte mamma eller pappa. De ska inte behöva bry sig om vem som handlat kläderna. De har två hem och jag tycker att det ska finnas uppsättningar av kläder på båda ställena. Kläderna vandrar lite fram och tillbaka hos oss. Funkar bra för oss.

Svar på tråden mammavecka/pappavecka(kläder)