• Blomman85

Ni som fått tips att använda olja i ersättningen...

mot hård mage, hur mycket ger ni och vilken olja ger ni?
    Har ni några andra tips?
    Min bebis är  5 månader och bajsar små harkluttar, han har börjat äta smakisar och får plommonpuré efter maten men det hjälper inte..
    Det har funkat bra med hans mage hela tiden men nu får han verkligen kämpa för att få ur sig någonting.. 

• Svar på tråden Ni som fått tips att använda olja i ersättningen...
  • amanda h

Jag har fått samma tips, att hälla i en tedsked rapsolja i ersättningen. Ska faktiskt testa det idag för första gången.. fick tipset förra månaden, men har vart lite osäker, rapsolja låter ju liksom så extremt tycker jag eller hur man ska säga.. men nu har min son vart förstoppad och precis som du beskriver, bajsat hårda harkluttar, så nu måste jag verkligen prova!

• Blomman85
    amanda h skrev 2011-08-15 09:50:00 följande:
    Jag har fått samma tips, att hälla i en tedsked rapsolja i ersättningen. Ska faktiskt testa det idag för första gången.. fick tipset förra månaden, men har vart lite osäker, rapsolja låter ju liksom så extremt tycker jag eller hur man ska säga.. men nu har min son vart förstoppad och precis som du beskriver, bajsat hårda harkluttar, så nu måste jag verkligen prova!
    Tack! Jag blir så osäker när det är första gången jag ska ge. Kanske man kan ta bort en skopa från ersättningen så den blir lite lösare också, eller vad tror du?

• Luullis

Jag hade rapsolja i ersättningen till min dotter. Mätte aldrig hur mycket utan hade bara i en skvätt. 

• amanda h
    Blomman85 skrev 2011-08-15 09:52:58 följande:
    Tack! Jag blir så osäker när det är första gången jag ska ge. Kanske man kan ta bort en skopa från ersättningen så den blir lite lösare också, eller vad tror du?

Det tror jag inte behövs, tror det blir bra med att bara lägga till rapsoljan, Hittade en annan tråd på familjeliv om just rapsolja i ersättningen; www.familjeliv.se/Forum-3-187/m41371509.html bara positivt verkar det som! :) Så nu känner jag mig lite mer positiv till det! :D
  • Blomman85
    Luullis skrev 2011-08-15 09:56:05 följande:
    Jag hade rapsolja i ersättningen till min dotter. Mätte aldrig hur mycket utan hade bara i en skvätt. 
    okej, hade du i flera gånger om dagen eller bara en?
  • MHK

Jag använde mig av katrinplommonpuré i flaskan. En stor sked. Det hjälpte men man får ta större pip till flaskan. 

Stolt tvåbarnsmamma, vill ha fler
  • Blomman85
    amanda h skrev 2011-08-15 09:56:50 följande:
    Det tror jag inte behövs, tror det blir bra med att bara lägga till rapsoljan, Hittade en annan tråd på familjeliv om just rapsolja i ersättningen; www.familjeliv.se/Forum-3-187/m41371509.html bara positivt verkar det som! :) Så nu känner jag mig lite mer positiv till det! :D
    Perfekt!
  • Dimitra
    Blomman85 skrev 2011-08-15 09:52:58 följande:
    Kanske man kan ta bort en skopa från ersättningen så den blir lite lösare också, eller vad tror du?
    Nej, nej, nej. Näringsbrist hos bebisen är sämre än att bajsa harpluttar.

Angående oljan så ta ekologisk kallpressad rapsolja. Då häller du i någon riktigt nyttigt i flaskan
    The Dimitra universe.
  • Tokstolla

Vi gav vår son lite olja. Vi började med ngr droppar och ökade tills det gav med sig. MEN vad vi framför allt gjorde var att vi verkligen mätte vattnet ordentligt varje gång samt vägde ersättningen. Det visade sig att vår son fick en ganska kompakt ersättning av oss och inte undra på att han blev hård i magen. 
    Så väg pulvret och mät vattnet (inte i flaskan för den kan vara felmärkt, tro det eller ej)

• Blomman85
    Dimitra skrev 2011-08-15 09:59:38 följande:
    Nej, nej, nej. Näringsbrist hos bebisen är sämre än att bajsa harpluttar.

Angående oljan så ta ekologisk kallpressad rapsolja. Då häller du i någon riktigt nyttigt i flaskan
    Okej, tack för tipset!:)
  • Blomman85
    Tokstolla skrev 2011-08-15 10:02:34 följande:
    Vi gav vår son lite olja. Vi började med ngr droppar och ökade tills det gav med sig. MEN vad vi framför allt gjorde var att vi verkligen mätte vattnet ordentligt varje gång samt vägde ersättningen. Det visade sig att vår son fick en ganska kompakt ersättning av oss och inte undra på att han blev hård i magen. 
    Så väg pulvret och mät vattnet (inte i flaskan för den kan vara felmärkt, tro det eller ej)
    Oj, vilka flaskor använde ni?
  • Tokstolla
    Blomman85 skrev 2011-08-15 10:52:07 följande:
    Oj, vilka flaskor använde ni?
    Minns inte namnet på dom men mät! Det är många som råkar ut för det oavsett fabrikat. Även två flaskor köpta vid samma tillfälle kan skilja sig ifrån varandra. 
  • Emmie86

Jag fick tipset att tillsätta 1 tsk messmör i ersättningen. Ge mycket vatten och extra fruktpuré, tex päron eller katrinplommon som är lösande. Undvik majs och banan som kan vara stoppande. Smörj lilla rumpenstumpen med vaselin eller zinkpasta så det blir lättare för honom/henne att trycka ut bajset. Följde alla dessa råd och det  fungerade susen! Började med messmör 3 ggr/dag och minskade succesivt tills bajset var mer löst. Nu är det inga som helst problem med mage eller tarmkanal =)

• MamaPapa

Vi fick rådet att ge honom lite avsvalnat kokt vatten. Han fick kanske i sig en tsk eller två per dag. Efter det så började han bajsa bättre och oftare (från var tredje dag till varje eller varannan).

• Miss Obsessive

Vi har haft en msk/dag i vår tjejs ersättning. Sen blir de lite hårdare i magen när de börjar med mat, man får prova sig fram mycket i början och verkligen tänka på vad för mat man ger, eftersom vissa livsmedel kan vara stoppande. Jag kan verkligen rekommendera hemmagjort päronmos! Hur enkelt som helst att göra, bara skala, koka mjuk och mixa slät :) Jag brukar ha lite kanel i också :)

Svar på tråden Ni som fått tips att använda olja i ersättningen...