• Madjo

    Hur fungerar det?

    Jag har förstått att man ska anmäla sig som "sökande" tidigt till Adoptionsorganisationerna om man är intresserad av adoption för att få ett "bra könummer", vad innebär det?
    Går det snabbare sen när jag väl anmäler mig till kommuen för hemutredning osv.?

    Så t ex om man vill adoptera från Kina (där väntelistan är ca 5 år). När börjar de 5 åren? Från att alla papper är klara eller från att man anmäler sig som sökande till nån adoptionsorganisation?

    Är helt ny på adoptionsområdet, så det finns mycket funderingar :)

  • Svar på tråden Hur fungerar det?
  • Sally

    Det finns 2 olika köer.  En i sverige och en i landet.  En del länder har ganska korta väntetider i landet (t.ex. Sydkorean) när man väl har skickat sin ansökan, men låååånga köer i sverige för att få skicka en ansökan, eftersom man skickar ansökningar i ungefär takt som barn adopterad till sverige.  Kina (den icke-SN kö) är tvärtom - ingen väntetid i sverige för att skicka ansökan, men lååååååånga väntetider i Kina.  (det vore inte omöjligt om det blev längre än 5 år heller i just Kina). 

    Om du t.ex., ställde in er på kö hos 2 olika organisationer, så kunde så småningom adoptera 1 barn från den ena, medans kötiden hos den andra tickar på, så man kanske kan ansökan om att adoptera ett syskon ganska snabbt efter första adoption (minimum 1 år).

    Glasklart?

Svar på tråden Hur fungerar det?