• kråkbär

Vad är ISOFIX egentligen?

Jag undrar om någon kan guida oss i bilstolsdjungeln...

Vi har en bil med isofix-fästen, och ska därför köpa en sådan stol, framåt/bakåtvänd för en ettåring. Mina frågor är:
    1.  Förutom själva stolen, ska vi köpa en basplatta som är speciellt utrustad med isofix? Eller finns det stolar man fäster direkt i isofix-fästet, utan basplatta?

2. Vi har en acta graco (framåt/bakåt) med några år på nacken, till vår snart-tre-åring. Vi fäster den med bälte just nu, dvs utan basplatta. Men det ser ut som om man kan fästa den på en basplatta. Alltså: Kan man köpa till en basplatta med isofix och fortsätta att använda den stolen?  

Jag blir knäpp i djungeln! Anledningen till att jag frågar är för att vi planerar att köpa begagnat! 

• Svar på tråden Vad är ISOFIX egentligen?
  • cicci85

Vilken AG-stol är det ni har? De har en isofixstol och det är DuoLogic, vet inte hur man monterar den. Men den är bara godkänd bakåtvänd, så det är väl inte den ni har?

Så här monterar man Be safe izikid, superenkelt! http://www.hts.no/se/manuals/kidisofix.php

Nackdelen med isofix är ju att de stolarna bara är godkända till 18 kg och man vill ju helst ha barnen bakåtvända till 25 kg...  Förutom den nya axkid kidzofix som man monterar med isofix 9-18 kg och med bältet 19-25 kg. 

En kombistol (framåt/bakåt) bör endast användas bakåtvänd, när den är urvuxen bör man köpa en riktig bältesstol. 

Vilken isofixstol har ni tänkt skaffa?

Svar på tråden Vad är ISOFIX egentligen?