• Lokagumman

klumpiga/gryniga flytningar efter Zidoval-behandlig (bakteriell vaginos)

Fick Zidoval utskrivet, efter att jag fick diagnosen (bakteriell vaginos).. illaluktande tunna flytningar! Hade tydligen rubbad PH-balans osv.. Hursomhelst! Efter användning av denna antibiotika (som förs upp där nere varje natt), har jag nu fått vita luktfria flytningar som är som klumpar.. liksom som keso-liknande... tänkte direkt, att det är kanske svamp - för denna biverkning skall vara vanlig vid användning av antibiotika.. MEN! Jag har INGEN klåda eller annat besvär. Gör inte ont alls eller kliar.. känner bara inte igen "flytningarna", dessa klumpar...

Jag har såklart ringt min GYN, men sekreteraren kan inte svara på några frågor och jag har inte fått tid förräns nästa vecka!! Jag vill veta om det är svamp, eller om det helt enkelt är "gelen" som kommer ut såhär.. i vita klumpar.. eftersom jag inte har klåda..

Har NÅGON här använt Zidoval och haft liknande besvär??? Eller någon som haft svamp - men ändå inte haft klåda?

Har ringt runt som en galning till sjukvårdsupplysning, hudmottagningar, gyn osv... men ingen kan svara på mina frågor utan hänvisar mig hit och dit..

Jag har köpt medel mot svamp på apoteket, men är orolig att jag ska behandla något jag inte har.. 

Tusen tack på förhand allihop

/Orolig...           

• Svar på tråden klumpiga/gryniga flytningar efter Zidoval-behandlig (bakteriell vaginos)
  • Jasmine86

Jag fick det när jag använde det för några år sedan, ingen fara, det försvinner på ett par dagar sen är man frisk där "nere" :)

• Anonym (Wildrat)

Har du inga besvär så ska du inte behandla, du märker ganska snabbt om du får svamp... Du kan ju testa att använda mjölksyra (gel eller kapslar, finns på Apotek) i ett par dagar för att förstärka den naturliga bakteriefloran.

Kroppen tar ju inte upp allt så rester av det du stoppat upp kommer ut igen, men det borde bara hålla på ett par dagar. Du kan ju testa att känna efter hur mycket som finns kvar nästa gång du duschar.

• Lokagumman
    Jasmine86 skrev 2011-08-15 11:40:15 följande:
    Jag fick det när jag använde det för några år sedan, ingen fara, det försvinner på ett par dagar sen är man frisk där "nere" :)

Tack för snabbt svar!! Du menar att du också fick ut vita "keso-liknande" klumpar, som försvann av sig själv dvs? Alltså du behandlade inte mot svamp eller så? Bara så jag förstår dig korrekt :)
  • Lokagumman

Jag tänkte också först att det är gelen som kommer ut.. men den är liksom genomskinlig från början, men dessa klumpar som kommer ut är mer vita och gryniga.. därför jag tänkte på svamp direkt, man har ju läst att kännetecknet skall vara precis så, plus att det kliar/svider då..

• Variabla
    Lokagumman skrev 2011-08-15 11:48:42 följande:
    Jag tänkte också först att det är gelen som kommer ut.. men den är liksom genomskinlig från början, men dessa klumpar som kommer ut är mer vita och gryniga.. därför jag tänkte på svamp direkt, man har ju läst att kännetecknet skall vara precis så, plus att det kliar/svider då..
    Mmm, den är genomskinlig men inne i slidan blir den vit, nån slags kemisk reaktion för att den ska hålla sig kvar  i slidan så länge som möjligt. Om du känner på de vita klumparna kommer du antagligen uppleva att dom nästan känns som gummi i konsistensen. För du upp ett finger i slidan dagen efter du använt Zidoval går det att pilla ut rätt mycket och betydligt större vita klumpar, lite läskigt men jag vara bara tvungen att testa, haha

Alltså, det är med största sannorlikhet iget som är galet! :)
  • Lokagumman
    Variabla skrev 2011-08-15 12:44:24 följande:
    Mmm, den är genomskinlig men inne i slidan blir den vit, nån slags kemisk reaktion för att den ska hålla sig kvar  i slidan så länge som möjligt. Om du känner på de vita klumparna kommer du antagligen uppleva att dom nästan känns som gummi i konsistensen. För du upp ett finger i slidan dagen efter du använt Zidoval går det att pilla ut rätt mycket och betydligt större vita klumpar, lite läskigt men jag vara bara tvungen att testa, haha

Alltså, det är med största sannorlikhet iget som är galet! :)

Haha okej, skönt att höra... du har verkligen gjort min dag!! Jag avvaktar då och ser om det försvinner om ett par dagar innan jag börjar ta tag i om det kan vara något annat/svamp.

Tack verkligen!!! 
  • Variabla
    Lokagumman skrev 2011-08-15 12:56:24 följande:
    Haha okej, skönt att höra... du har verkligen gjort min dag!! Jag avvaktar då och ser om det försvinner om ett par dagar innan jag börjar ta tag i om det kan vara något annat/svamp.

Tack verkligen!!! 
    Så lite så.. :) Tänk på ensak, hur mkt zidoval du egentligen fört in i slidan och hur förhållandevis lite "gummiflytningar" du haft, allt kommer ju att komma ut så småningom, men tvätta då för guds skull inte inne i slidan! Det kan ta mer än ett par dag... Vill du påskynda så använd lactal, finns att köpa receptfritt på apoteket, gel med mjölksyra, förs också in på kvällen, men till skillnad så stelnar den inte utan rinner ut på morgonen och i samma veva hänger det med lite gummi ;)

Lactal är för övrigt min bästa vän, utan den får jag vaginos som ett brev på posten.
Svar på tråden klumpiga/gryniga flytningar efter Zidoval-behandlig (bakteriell vaginos)