Sockerfri förskola i Göteborg?
Någon som vet om det finns en sockerfri förskola i Göteborgsregionen? Där de alltså inte bjuder barnen på glass/bullar/godis...
Någon som vet om det finns en sockerfri förskola i Göteborgsregionen? Där de alltså inte bjuder barnen på glass/bullar/godis...
Finns d ens såna? :)
När jag gick på dagis fick vi inget sånt jo vi kanske fick smaka typ digestivekex på morgonen när man kom typ av fröknarna när man väntade på att alla barn kom typ vid sex tiden på morgonen . Annars var det bara om något barn fyllde år så de tog med glass och sånt . Har det blivit sådana ändringar nu för tidens åd et bjuds på sådant på dagis ?
Maximus: det är nog ungefär så det ser ut på de flesta ställen antar att ts inte vill att det ska förekomma öht.
Våran förskola i lerum är anti mot alla sötsaker... Barnen får inte ens ta med glass när dom fyller. Då är det frukt som gäller :) inte ens i personalrummet finns det godsaker... Så det kanske finns i gbg oxå.
Åh, vad trist det låter...
Det är lite mycket hysteri kring det där med socker.
Vad blir det här näst? Frisk luft som är farligt?
På alla förskolor i Flens kommun i Södermanland där jag jobbat är helt godisfria, barnen får inte ta med sig glass eller så när de fyller :) kanske finns fler förskolor som är så? Under ett halvår när jag jobbade heltid bjöds en gång på saft och kakor, det var varsitt mariekex. Annars var det alltid frukt eller smoothie som gällde :)
Socker är ALDRIG farligt om man inte överdoserar :)
Ni får gärna ha era åsikter, för mig är det lika självklart att inte ge socker som att inte ge alkohol. Hon vet inte vad socker är i dagsläget och jag känner inte att jag gör henne en tjänst genom att lära henne heller. Tids nog kommer hon ju upptäcka det ändå. Redan under första åren i livet lägger man grunden för hur barnets fortsatta hälsa och levnadsvanor kommer se ut. Jag har varit sockerberoende hela mitt liv, det hade jag mer än gärna sluppit.