• Anonym (orolig)

Concerta

Min dotter har för ett knappt år sedan fått diagnosen ADHD. Hon fick då concerta utskrivet vilket har varit en jättebra hjälp för henne. Hon har inte ätit medicinen under sommarlovet eftersom doktorn sagt att hon kan ta den bara under skoltid om hon vill. Jag hittade nyss en burk med några concertatabletter i hennes rum, några tabletter var kvar och de ser halvt "skalade" ut.

Jag måste prata med henne snarast men känner att jag behöver lite tankar från er. Varför gör man såhär, hur ser ett eventuellt rus från skalen ut? Jag har inte märkt att hon varit påverkad. Hon är 15 år.

• Svar på tråden Concerta
  • Anonym (mm)

Ja, viktigt att ta upp det med henne. Fråga försiktigt hur hon har tagit sin medicin under sommaren (utan att verka dömmande).

Lycka till!

• Douglas

Det låter som hon "missbrukar" tabletterna. Hon borde vara extra speedad, alert, uppvarvad förmodligen. Sover lite?

• Anonym (mm)

Concerta är ju en depå-tablett. Vilket innebär att den ska frisätta verksam substans under många timmar.
    För att inte all verksam substans ska frisättas på en gång, då den kommer ner i magsäcken, har den flera "höljen".

Jag tror inte att "skalet/höljet" i sig ger ngt rus. Om man däremot delar eller på annat sätt har sönder kapseln, finns risk att hela dosen upptas på en gång. Man skulle då få en betydligt kraftigare effekt.

Ruset skulle kunna vara lycka/eufori.
    Andra effekter är ökad energi, pratar mer, svårt att sova, ökad oro/ångest mm.

• Anonym (orolig)
    Douglas skrev 2011-08-16 10:34:36 följande:
    Det låter som hon "missbrukar" tabletterna. Hon borde vara extra speedad, alert, uppvarvad förmodligen. Sover lite?
    Tack för svar! Så tänker jag också, men jag har inte märkt av nåt sånt. Det är lite konstigt, hon har varit precis som vanligt. Den dosen som är i skalen kanske går ur kroppen fort så att hon är "nykter" när hon kommer hem? När jag frågade henne om det sa hon att hon inte ätit skalen utan bara pillat bort dem när hon hade tråkigt. Jag köper det inte riktigt och hädanefter måste jag ha bättre kontroll på medicinen. 
  • Anonym (orolig)
    Anonym (mm) skrev 2011-08-16 10:40:30 följande:
    Concerta är ju en depå-tablett. Vilket innebär att den ska frisätta verksam substans under många timmar.
    För att inte all verksam substans ska frisättas på en gång, då den kommer ner i magsäcken, har den flera "höljen".

Jag tror inte att "skalet/höljet" i sig ger ngt rus. Om man däremot delar eller på annat sätt har sönder kapseln, finns risk att hela dosen upptas på en gång. Man skulle då få en betydligt kraftigare effekt.

Ruset skulle kunna vara lycka/eufori.
    Andra effekter är ökad energi, pratar mer, svårt att sova, ökad oro/ångest mm.
    Tabletterna är intakta förutom skalet då som är delvis borta. Skumt detta, jag har för mig att en dos finns i skalet? 
  • Hyperduttan

Skalet på Concertan skall vara det som frisätts direkt (typ 15-20% av Metylfenidatet), det innanför är det som är depot-delen, det som frisätts och sitter i upp till 12 h.

Jag tolkar det som att hon bara ätit skalet på vissa tabletter? Hon kan ju teoretiskt ha testat att skala av flera och tagit skalen samtidigt för att få "rus" eftersom det skall vara direkt frisättande?

De som missbrukar (osv) brukar tugga, krossa, snorta, ta IV ta analt ja gud vet vad de gör...

Jag skulle fråga dottern om hon brukar tjuvsitta på forumet Fla*shb*ack... (inte att rekommendera liksom) kan vara så att hon hittat dit och läst alla de möjliga jäkla trådarna som finns där.

(självpåläst ingen expert)

• Kattdamen

Hon kanske borde äta medicinen hela tiden?

• Anonym (orolig)
    Hyperduttan skrev 2011-08-16 11:46:01 följande:
    Skalet på Concertan skall vara det som frisätts direkt (typ 15-20% av Metylfenidatet), det innanför är det som är depot-delen, det som frisätts och sitter i upp till 12 h.

Jag tolkar det som att hon bara ätit skalet på vissa tabletter? Hon kan ju teoretiskt ha testat att skala av flera och tagit skalen samtidigt för att få "rus" eftersom det skall vara direkt frisättande?

De som missbrukar (osv) brukar tugga, krossa, snorta, ta IV ta analt ja gud vet vad de gör...

Jag skulle fråga dottern om hon brukar tjuvsitta på forumet Fla*shb*ack... (inte att rekommendera liksom) kan vara så att hon hittat dit och läst alla de möjliga jäkla trådarna som finns där.

(självpåläst ingen expert)

Ja, jag ska kolla det med henne. Jag var runt där och kollade lite, på google är det ju mest träffar där. 
  • Anonym (orolig)
    Kattdamen skrev 2011-08-16 18:33:23 följande:
    Hon kanske borde äta medicinen hela tiden?
    Det ska jag ta upp med doktorn, eftersom hennes svårigheter ligger framförallt på koncentration/uppmärksamhet så har han sagt att hon kan ta uppehåll under loven om hon vill. Annars när jag har sökt lite information själv så rekommenderas inte uppehåll och det är ju lite konstigt.
Svar på tråden Concerta