• Anonym (Vi)

Ni med 10 000/månad kvar efter räkningar??

Hur tycker ni ni klarar er?

Vi har de dubbla nu, men vill båda gå ned i tid och slippa stress.

Vi är 2 vuxna och 1 5åring som ska leva på det.

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Ni med 10 000/månad kvar efter räkningar??
  • Egendomligt

Svårt att svara på när man inte har provat att vara i den situationen: jag är föräldraledig med vår lilla fortfarande, och tar ut 3 dagar/vecka i föräldrapenning. Våra räkningar varierar en del på olika månader, men vi har nog oftast mellan 7000 och 10000 kvar efter räkningar och bolån är betalda. Av det sätter vi undan 3000 till ett sparande för reparationer/inköp av ved.

Vi har oftast inte så mycket pengar kvar i slutet på månaden, och får låta bli inköp av nya möbler/elektronik etc om vi inte vill ta från våra sparkonton.

Vi sparar pengar genom att köpa mycket kläder till lillen begagnat (kläder till mig själv har jag inte köpt alls det senaste året tror jag...), eller så syr jag själv. Vi lagar nästan all mat hemma, om vi ville skulle vi kunna spara in mycket pengar på matinköp, nu köper vi i princip allt ekologiskt.

• stjierna

Vi har ca 10.000 kvar efter att alla räkningar är betalda nu eftersom jag pluggar och har delat upp det på följande sätt:
    Mat o hygien: 3500:-
    Korttidssparande: 2000:-
    Långtidssparande: 1000:-
    Slösapengar till mig: 1000:-
    Slösapengar till sambon: 1000:-
    Slösapengar till sonen 1000:-

Denna budgeten funkar prima för oss, de slösapengar som inte använts sätt över på sparakonton tills vidare. Vi gör veckomeny över maten (ca 800/v) och där ingår blöjor till sonen. Slösapengarna är inte öronmärkta till varoen utan hittar jag något skitsnyggt för 1000, o sambon inte vill handla något just den månaden så får jag mer slösapengar av honom om jag behöver.

• Anonym (3 barn)

När du menar 10 000 kvar så är det väl för konstumtion, inte inkluderat sparande?

Vi har 3 barn och i vår budget finns 12 000 kr för att "leva" varje månad.
    Pengarna är fördelade så här:

7000 Mat och hygien (2 blöjbarn, inte så mkt hämtmat/uteluncher i snitt en gång/vecka av vardera)
    2000 Kläder för ffa barnen
    3000 Övrigt (där ingår inte bensin för den kostnaden finns bland våra räkningar, men nöjen/hobbies, bilreparationer, mindre inredningsinköp/möbler, trädgårdsgrejer, presenter, utflykter och liknande)

• Anonym

Klart det går. Vi är två vuxna och snart tre barn som ska klara oss på tio tusen. 
    Ett råd är att ändå ha en liten buffert om det går, för oförutsedda utgifter annars kan det bli riktigt tufft vissa månader.

• DevilsDaughter

Vi har ungefär 11000 kvar efter räkningar och ca 4000 i sparande. Vi brukar då dela upp det såhär:

mat: 5000

bensin: 2500

övrigt 3500
    Vi är 2 vuxna, två småbarn och ett blöjbarn.

• Anonym

Jag tror det är svårt att klara sig på 10 000 efter räkningar ifall ni inte bor i en hyresrätt eller har sparandde pengar. Bara mat går ju på ca 5000. Sen kostar ju ett barn åtminstone en tusenlapp i månaden utöver maten.

• Garnax

Är själv med 10.000kr över efter räkningar...klarar mig fint på det :)

Två med ett en 15 åring, har efter räkningarna 3333kr / var...

Mat äter upp en stor del av det, kan man tänka sig att det finns 5k kvar till nöjen och allt annat...

Visst klarar man sig

If you correct your mind the rest of your life will fall into place - Lao Tzu
  • Anonym (allt går)

Efter allt är betalat (räkningar/bensin då vi har faktura) så har vi ca 6000-7000 kr över till mat och annat. Vi lägger väl runt 4,500-5000 kr på mat och sedan går resten till det som behövs. Men då har jag varit hemma på mammapenning med lägsta och inte tagit ut mycket för att kunna vara hemma länge pga många orasker. 

Men nu har jag fått jobb så nu kommer det kanske ändras lite hoppas jag.

Så självklart går det, men man kanske ska tänka om lite.. lägg undan 10 000 kr om det är så att ni har (20 000kr) efter allt är klart med räkningar och sånt en månad och testa och RÖR inte dom andra pengarna. Då vet ni ju.

• Anonym

Jag är själv med 2 barn.
    Mina räkningar är

Hyra,el och parkering 6500
    telefoni,bredband och tv 400
    mobil                               400
    förskola/fritids              900
    busskort                         650
    akassa                           450

TOTALT: 9300 KR
    Jag har gymkort och barnförsäkringar,men det betalar jag 1 ggr/år.Och jobb står för gymkort.

Matpengar,nöjespengar och sparpengar:  cirka 10 000-12 000 kr.
    Jag sparar ca 3000-4500 kr/månad.
    Mat 4000-4500 kr/månad.
    Nöjen cirka 3000-4000 kr.
    Alla månader kan se olika ut.Vissa månader har jag mycket mer,andra lite mindre.Jag jobbar 100%.
    Jag skulle inte vilja gå ner i tid,men däremot korta mina arbetsdagar en timme,och jobba fler dagar i stället.Men det är inte möjligt.

• Anonym (Vi)

Tack för era svar!¨

Undrar ju eftersom att leva på den summan vissa månader som vi gör när vi tex sparar är ju lite skillnad från att ALLTID ha de.
    Överlever vet jag såklart att man gör

• Tygtiiger

Gör en verklig budget. Vi har våra utgifter kopplade till ett gemensamt konto, och när vi ville ha koll på vår ekonomi inför bostadsbyte så satte vi oss och gick igenom utgifterna på kontot under de senaste fyra månaderna. Då såg vi vad vi lade på räkningar, på utgifter för barn, på mat, på sparande, på onödigheter osv. Det gjorde att vi enkelt kunde se vad vi skulle behöva skära bort om vi gick ner i tid, fick dyrare hyra etc etc. Det tog ett par tre timmar men det var det värt.

Och 10 000 till mat, kläder, extrautgifter osv är fullt görbart, då har man ett gott liv och behöver inte oroa sig för ekonomin, men ni får räkna med att ni inte kan gå ut och nöjesshoppa på samma sätt som man gör annars.  Särskilt som ni bör kunna sätta av ett par tre tusen i månaden i sparande. 

Krupke, we've got problems of our own!
  • Anonym (Mamma M)

I vårat hushåll är vi en vuxen samt två barn (2 resp. 7 år).
    Vi klarar oss på ca 5000:- efter att räkningarna är betalda, samt sparande är draget.
    Dessa ca 5000:- ska räcka till mat, hygienartiklar o ev nöjen.
    Jag har mer pengar över än denna summa varje månad, men eftersom jag har en budget o vet att vi klarar oss på dessa ca 5000:- under en månad, så sparar jag undan övriga pengar som är över efter räkninagrna har dragits, så att vi kan åka på utlandsresa till sommaren samt ifall det behövs köpas vinterkläder, skor osv.

Men även om man inte behöver göra en budget så tycker jag att det är smart att göra det ändå, eftersom det lätt bli att man går o handlar onödiga prylar annars.
    Bättre att lägga pengarna på något som man verkligen vill ha!

Prova att göra veckomatsedlar samt veckohandla maten så tror jag att ni kan sänka era kostnader ganska så rejält.

Lycka till - jag tror självklart att ni kommer att ha det bra på dessa 10 000:-!!

• Anonym (tjolla)

Funkar mkt bra, sparar också mkt av det :) tex barnbidraget gå till barnets sparkonto osv

Svar på tråden Ni med 10 000/månad kvar efter räkningar??