• MammaMia88

Gurkfrön/kärnor

Hej vana trädgårdsFL:are...!

Jag behöver er hjälp och era råd angående gurkfrön.

Kan man lyckas med att få plantor från gurkfrön som kommer från en gurka köpt i butik? Och i så fall, hur går man bäst tillväga för att lyckas? Bör fröna torkas först? Hur länge?

Ja, ni förstår nog vad jag menar Är helt "grön" när det gäller att ta frön direkt från frukten/grönsaken

Tack för ev. hjälp! 

• Svar på tråden Gurkfrön/kärnor
  • Sale

Spontant skulle jag säga "inga problem!"

Jag brurkar göra så med tomater istället för att köpa dyra frön på påse. Pilla ut några frön, de behöver inte torka innan du trycker ner de i jorden men mina brukar torka eftersom jag nästan aldrig köper tomaterna i samband med att jag ska plantera dem..

Nästa sommar ska jag prova med melon som jag har pillat kärnor ur, får se hur det går =)

• MammaMia88
    Sale skrev 2011-08-21 18:06:10 följande:
    Spontant skulle jag säga "inga problem!"

Jag brurkar göra så med tomater istället för att köpa dyra frön på påse. Pilla ut några frön, de behöver inte torka innan du trycker ner de i jorden men mina brukar torka eftersom jag nästan aldrig köper tomaterna i samband med att jag ska plantera dem..

Nästa sommar ska jag prova med melon som jag har pillat kärnor ur, får se hur det går =)
    Tyvärr så har vi ju inte flyttat ännu, så blev inget av det...! (dem skrumpnade och dog ) Men ska definitivt komma ihåg det till nästa gång

Bra tips det där med melon! Fast dem behöver väl ganska mycket plats va? 
  • Sale

jag har faktiskt inte en aning om hur mycket plats en melon behöver... jag ser det som ett projekt till februari när det är dags att planera sommarens odlingar...  =)

• MammaMia88

Om jag hade fått så hade jag nog gjort om hela trädgården till ett enda stort trädgårdsland och planterat allt man kan tänka sig Dessvärre hyr vi bara stället, så måste nog fråga hyresvärden om det är lugnt ifall vi gör ett litet trädgårdsland....

Svar på tråden Gurkfrön/kärnor