• mini75

Koppla ur airbag - säkert eller?

Just nu har vi en ny britax multi-tech bakåtvänd bakom förarstolen. En duoflex sitter bakåtvänd bakom den andra stolen...

Har en audi A6 men där finns inga ringar i golvet att fästa i så man får fästa barnstolen med bältet i förarstolen (precis som på andra sidan). Detta leder till bekymmer då jag och min sambo flyttar stolen fram å tillbaka varje gång vi skiftas om att köra. Då måste vi spänna om och hålla på vilket är supermeckigt. Dessutom känns det faktiskt som man har lite brått ibland 
    :(....

Man kan koppla ur airbagen framtill mhj av en nyckel - bara vrida om och så ska den vara ur funktion, MEN, vågar man lita på det? Är skeptisk...... Har ni hört om någon olycka där airbagen utlöst fast den inte skulle?

Vad hade ni gjort?      

• Svar på tråden Koppla ur airbag - säkert eller?
  • Carlsberg

Bara att koppla in och ur hur mycket du vill med nyckeln. Inga problem inte.

Enda kända olyckan med "urkopplad" airbag var i tyskland för flera årsen. Men då var det verkstan som hade kopplat ur fel airbag.

• Joico

Nyckelavstängning är så säkert det bara kan bli! Vrid om ni, och placera en bakåtvänd bilbarnstol där

• cicci85

Jag skulle köpa såna där ringar man sätter fast i golvet och ha båda barnen i bak!
    Om det inte funkar skulle jag ha duoflexen i fram! Jag litar på urkopplad airbag, tänk vilka skadestånd de skulle åka på annars... Men det har ju hänt att bilar återkallats pga fel på just den funktionen...

• mini75

Vi köpte såna ringar men de gick ej att sätta fast någonstans...?!?!  Ska det verkligen funka i alla bilar?

just det, det är ju säkrare att åka bak oxå - glömde det i min iver att komma tillrätta med problemet.....

Läskigt att bilar återkallats pga det - det är just sånt jag är nojjig över. Det kunde ju vara vår bil!    

Tack för era svar! 

• Joico

Som sagt, det finns inga dokumenterade olyckor där en nyckelavstängd airbag har utlöst. Eller någon annan avstängd airbag för den delen heller. Helt tillförlitligt! Personligen föredrar jag att ha barn fram, det är väl en smaksak... Säkerheten i fram- eller baksäte är densamma, beror helt på olyckan och den kan man ju aldrig förutspå.

Placera barnen som det känns bäst för er! (Det går inte att dra underförankringsbanden genom skenorna som framstolarna glider på?) 

• mini75
    Joico skrev 2011-08-15 21:23:55 följande:
    Som sagt, det finns inga dokumenterade olyckor där en nyckelavstängd airbag har utlöst. Eller någon annan avstängd airbag för den delen heller. Helt tillförlitligt! Personligen föredrar jag att ha barn fram, det är väl en smaksak... Säkerheten i fram- eller baksäte är densamma, beror helt på olyckan och den kan man ju aldrig förutspå.

Placera barnen som det känns bäst för er! (Det går inte att dra underförankringsbanden genom skenorna som framstolarna glider på?) 

Nej skenorna ligger ligger liksom an mot golvet hela vägen....störigt! Jag hade oxå gillat att ha barnet fram - speciellt den lilla som jag inte kan kommunicera med på samma sätt som 3-åringen. Det får nog bli så att vi flyttar fram stolen...

Hur sätter man fast bältena då på duoflexen?Bakom och under passagerarstolen? Får väl gräva fram instruktionsboken.... :)  
  • cicci85
    mini75 skrev 2011-08-16 08:29:30 följande:

Nej skenorna ligger ligger liksom an mot golvet hela vägen....störigt! Jag hade oxå gillat att ha barnet fram - speciellt den lilla som jag inte kan kommunicera med på samma sätt som 3-åringen. Det får nog bli så att vi flyttar fram stolen...

Hur sätter man fast bältena då på duoflexen?Bakom och under passagerarstolen? Får väl gräva fram instruktionsboken.... :)  
    Ja precis, det är bara att sätta fast dem i bak och dra dem under sätet. I fram ska den luta mot instrumentpanelen, man behöver inte ha stödbenet.
  • Joico
    mini75 skrev 2011-08-16 08:29:30 följande:

När jag hade Duoflexen fram så satte jag ihop förankringsbanden till ett långt (drog det ena bandets lås genom den andres ögla), la det runt passagerarstolens ryggstöd - alltså framifrån sett, vid glipan mellan ryggstöd och sits och så själva låsspännet hamnade på golvet i baksätet. Sen slängde jag låsändarna under fram stolen så de kom fram på passagerargolvet fram och knäppte i stolen! och drog åt förstås.

http://media.gracobaby.eu/manuals/DuoFlexXTP_52sid%20Swedish-Finnish.pdf som på sid 12 
  • Mamma matte hustru

Vi fick rådet på bilfirma att även om airbagen är urkopplad är det inte säkert.  Rådet var att plocka ur airbagen helt vilket måste göras av verkstad som har förvaringsmöjligheter.

Svar på tråden Koppla ur airbag - säkert eller?