• Äldre 15 Aug 21:47
    20343 visningar
    11 svar
    11
    20343

    Fick hem en kaninunge, fick sedan veta hon bara är 5 veckor!

    Vi köpte en till kanin idag. En liten unge, som enligt annonsen var leveransklara! När vi betalade så berättade hon vad mamman och pappan heter och att hon är född den 8 juli. Jag som är dålig på huvudräkning fick inte ihop förns för någon timme sedan att hon bara är 5 veckor gammal! Hon blir 6 veckor på fredag. Vad ska jag göra? Det är ju på tok för tidigt, eller? Hon sa att hon äter fast föda, men jag har alldeles ont i magen nu för att jag ryckt henne från mamman för tidigt. (Mamman bodde inte med ungarna nu).

  • Svar på tråden Fick hem en kaninunge, fick sedan veta hon bara är 5 veckor!
  • Äldre 15 Aug 21:59
    #1

    Ingen som vet vad jag ska göra? Måste jag mata med flaska?

  • Äldre 16 Aug 22:35
    #2

    Du behöver inte vara orolig. När jag fick min tredje kanin så var hon nästan fem veckor gammal. Mamman till henne hade övergett henne när hon var fyra veckor. Hon åt "vanlig" mat när jag hämtade henne (pellets, havre,grönsaker,hö) Så sa säljaren till dig att h*n äter fast föda så är det ingen fara. Det man kan göra är att ställa in en skål med vatten i buren som h*n kan dricka ur ifall flaskans munstycke fortfarande är lite för stort för den. Det var den för min lilla kanin men när hon blev lite äldre så tog jag bort skålen och vande henne med vattenflaskan istället.

  • Äldre 20 Aug 02:04
    #3

    Det är inte ok att sälja kaninungar förren de är 7v tidigast, de behöver gå med mamma till dess, helst i 8 v. Ibland måste man sära ungarna från mamman tidigare om hon tröttnar och går till anfall eller om mamman överger ungen. Men det är så att mellan 5-8 v ålder händer det mycket med små kaninungars magar, det är inte så ovanligt att de dör då magen inte klarar sig utan mammas mjölk de där veckorna. Sveriges kaninavelsförening rekommenderar att ungarna går med mamma till de är 8 v, jordbruksverket säger minst 7 v, så det är lag på att de ska gå med mamma i 7v.
    Nu är det ju som det är med din kaninunge, var bara uppmärksam på hur magen fungerar.

  • Diremo­ne
    Äldre 24 Aug 13:32
    #4

    Min andra kanin jag hade när jag var liten var bara 6 veckor när jag fick hem henne (vet inte om det var några speciella omständigheter) men allt gick jättebra med henne och hon levde ett långt liv =)
    Det är nog bara att hålla koll fall om något förändras, det är ju inte mycket mer att göra åt det nu när det är som det är =/ Du skulle ju kunna ringa en veterinär och höra om de har nått råd. Kanske kan du ge ungen lite mjölkersättning de kommande veckorna =)

    Här är info om mjölkersättning för kaninungar hämtat från ett annat forum och är skrivet av en person jag vet har stor erfarenhet av kaniner, dock gäller det för flaskuppfödning av små nyfödda kaninungar, andra stycket är det som är av störst intresse i ditt fall =)

    "Sempers majsvälling, blandat tjockt som filmjölk, ½ liter, vispa ner en rå äggula och krossa 5 hundvitaminer typ Doggyvit och blanda ner. Mata försiktigt med en engångsspruta, helst en 1-ml's eftersom det bara får droppa långsamt, annars sätter ungarna i halsen och gör dom det så dör dom.

    Sen när dom är 4 veckor så börjar man tunna ut vällingen efterhand som dom börjar äta och dricka lite själva, för att sen sluta helt med vällingen när dom är 6 veckor, såvida det inte är väldigt varmt ute, då kan dom med fördel ha välling bredvid i en skål tills dom är 10-12 veckor. Kaninungar har en tendens att dricka för lite om det blir väldigt varmt ute och dricker dom för lite så orkar dom inte äta och så är man inne i en ond cirkel. Vällingen ger både vätska och näring och därmed får dom bättre ork."

    Om din kaninunge själv äter grovfoder så kan du ju kanske ge den en skvätt mjölk om dagen bara för att vara på den säkra sidan.

  • Äldre 24 Aug 16:48
    #5

    Vi har lämnat tillbaka henne. Hon mådde inte bra, bet oss, bet i gallret, annars var hon pigg och social.

  • Crissi­e
    Äldre 14 Sep 22:55
    #6

    Ifall det händer någon igen, komjölk innehåller för lite fett och protein, så det ska man inte ge.. Det finns ersättningar man kan blanda till själv, och det går att köpa färdig också. Om ungen är stor kan man ge den mjölkersättning för katt, då de inte behöver lika mycket fett och protein som när de är riktigt små. 
    Kaniner slutar dia helt vid sex veckor, men just under omställningen från mjölk till fast föda är ungen som känsligast, om man flyttar den under den tiden kan de få stora problem med magen och dö. Magen slutar fungera av stressen helt enkelt. Ingen seriös uppfödare lämnar iväg ungarna innan sju veckor, även om de inte bor med mamman längre.
    :) 

  • buffyb­us
    Äldre 10 Oct 19:55
    #7

    var den utekanin? för dem får säljas vid 6 veckors ålder.. 

    kan säga att min hona tröttna ganska snabbt på sin senaste kull nu denna sommaren. jag såg dem åt mat ganska tidigt hö o gräs. plus att dem leta sig ur huset o jag tyckte aldrig hon verka va där inne men dem matar väl 5 min om dagen så man kan ju missa

    jaja men kolla upp nästa ggn så ni får en trygg kanin bebis. gärna en hane dem är mer framåt o tillgivna  


    André -08 & Emma -09
  • Äldre 12 Oct 10:21
    #8
    buffybus skrev 2011-10-10 19:55:18 följande:
    var den utekanin? för dem får säljas vid 6 veckors ålder.. 

    kan säga att min hona tröttna ganska snabbt på sin senaste kull nu denna sommaren. jag såg dem åt mat ganska tidigt hö o gräs. plus att dem leta sig ur huset o jag tyckte aldrig hon verka va där inne men dem matar väl 5 min om dagen så man kan ju missa

    jaja men kolla upp nästa ggn så ni får en trygg kanin bebis. gärna en hane dem är mer framåt o tillgivna  
    Det är inte någon skillnad på en inne- eller en utekanin. De har precis samma förutsättningar och samma behov oavsett var de bor. En seriös och kunnig uppfödare säljer inte sina ungar innan tidigast 7 veckor, och då bara om det är speciella behov. Jag säljer aldrig ungar yngre än 8 veckor, då är de flesta mogna både fysiskt och psykiskt.

    Tar man en kull så måste man ansvara för att man tar hand om ungarna på bästa sätt och aldrig låta dem flytta innan de är mogna för det. Oftast så ser man inte lite äldre ungar dia, men det är som du säger för att de gör det så sällan och så kort stund. Sen handlar det inte bara om att ungarna ska klara av att äta mat själv, de måste vara psykiskt mogen för det också, annars kan de få beteendeproblem pga stressen de upplever av att behöva flytta tidigt.
  • buffyb­us
    Äldre 12 Oct 18:36
    #9

    Ja jag har läst en hel del om just detta när min hona blev gravid. Tydligen så är känsligaste tiden just mellan 6-8 veckor om jag inte minns fel då det är övergång från dia till foder o så. Men trots det står det ändå att dem får säljas från 6 veckor om dem är utekaniner :-S

  • Äldre 13 Oct 14:27
    #10
    buffybus skrev 2011-10-12 18:36:45 följande:
    Ja jag har läst en hel del om just detta när min hona blev gravid. Tydligen så är känsligaste tiden just mellan 6-8 veckor om jag inte minns fel då det är övergång från dia till foder o så. Men trots det står det ändå att dem får säljas från 6 veckor om dem är utekaniner :-S
    Ett klart fall om att det finns mycket konstig litteratur angående kaniner... Alla kaniner, ute som inneboende får säljas från det att de är 6 veckor gamla enligt lagen, men det är alldeles för tidigt. Kaninavelsföreningen rekommenderar att man aldrig säljer ungar under 8 veckor gamla för att övergången ska bli mest smärtfri.
  • Äldre 26 Nov 16:03
    #11

    våra kaniner var sex veckor men det gick jättebra med de, nu är de fyra månader och de är väldigt busiga och tillgivna, dock bajsar de inte i ett hörn så vi hade lite otur med dom, men det gör väl inte så mycket Glad

Svar på tråden Fick hem en kaninunge, fick sedan veta hon bara är 5 veckor!