• Anonym

Elocon i underlivet

Jag har fått Elocon utskrivet för underlivseksem. Jag har använt två tuber under ca 2,5år och nu har jag fått ytterligare en utskriven (med 3 uttag till).

Men Elocon är ju en väldigt stark kortison, har jag fått lära mig. Är det verkligen OK att använda den i underlivet? Yttre blygdläpparna, inte I underlivet förstås.
    Finns det några risker? Det kan väl inte påverka mina chanser att få barn va?! Eller föda barn? Jag vet att jag borde fråga Kvinnokliniken, som skriver ut det, men det är inte lätt att få tag i dem för att bara fråga.... 

• Svar på tråden Elocon i underlivet
  • Aleksandra Barnmorska

Hej!

Elocon är kräm med kortisonstyrka 2 i en fyrgradig skala. Så jag skulle kalla det för en medelstark kräm. Dr som har skrivit ut det har förmodligen bra kunskap om det. Jag tycker att du ska ringa han och fråga hur det är om man har en graviditetsönskan, jag tror inte att det påverkar din fertilitet men jag tycker att du ska rådgöra med han innan du tar salvan om du försöker bli gravid.

lycka till

• Anonym

Tack för svar! 
    Vad jag kan se på Fass.se så tillhör Elocon klass 3, dvs. starkt verkande...

Jag har inga barn och har inga planer på att bli gravid än på ett tag heller, men det kan inte påverka mina chanser att få barn senare i framtiden? Säg om typ 3år.

Svar på tråden Elocon i underlivet