• Anonym

Hur snabbt kan man bygga upp kondition?

Jag började på NOLL i början av sommaren. Att gå 500 meter till konsum var jobbigt för mig....Började promenera långsamt runt sjön i början av juli. (4,5 kg)  tre gånger i veckan. 
    Ökade tempot ganska snabbt och försöker nu klara av att öka sträckan jag kan springa...Än så länge är det en sträcka på 500 m...det är verkligen max än så länge om jag ska orka gå resten av vägen. Har även styrketränat 3 gånger i veckan. 
    På ett sätt är jag ju nöjd att jag för huvud taget kommit i gång och att vanlig vardagsrörelse inte är alls lika jobbigt längre...
    Samtidigt är det lätt att börja jämföra sig med folk som springer en mil på lunchen...
    Skillnaden är väl att  jag ALDRIG sprungit och ALDRIG direkt haft någon kondition..
    Mitt mål är att klara vårruset på 5 km till våren...Är det rimligt?  

• Svar på tråden Hur snabbt kan man bygga upp kondition?
  • Eisa

Hur rimligt som helst! Är man frisk så går det oerhört snabbt att bygga upp konditionen. Svårt att säga exakt tid men du skulle lugnt kunna nå det målet redan i höst.

• BymBym

Jogga, gå, jogga, gå, jogga, gå.
    Pressa dig inte för mycket utan håll det på en "bekväm" nivå i början. Snart märks det skillnad.

• Eisa

Okej nu vet ju inte jag om du är 80 bast eller väger 170 kg. Men utgår ifrån att så inte är fallet.

• Anonym

Ha...tack Är 35 och har en BMI på 22
    Låter hoppingivande! 

• Eisa
    Anonym skrev 2011-08-15 22:48:38 följande:
    Ha...tack Är 35 och har en BMI på 22
    Låter hoppingivande! 
    Tänk på min pappa. Han var en soffliggare fram tills 45 års ålder. Då fick han medelålderskris och började jogga och blev Marathonlöpare på ett år.
  • Anonym
    Eisa skrev 2011-08-15 22:54:24 följande:
    Tänk på min pappa. Han var en soffliggare fram tills 45 års ålder. Då fick han medelålderskris och började jogga och blev Marathonlöpare på ett år.
     Ja, det låter som en sann förebild!!
  • Timmervik

Det är inte alls någon omöjlighet. Jag har själv försökt få lite kondis sedan i slutet på maj då jag blev väldigt trött av att springa 1km... jag gick mycket promenader men 0,5-1km löpning och man var helt slut....

Jag fick tipsen av en kille som håller på med Triathlon nu och tränat mycket att börja med intervall, du lyssnar säkert på musik när du tränar så gå en låt och jogga sakta en låt, eller gå 2 och jogga 1 i början och bygg på distansen så du klarar det i en timme utan att vara helt slut, det går fortare än man tror att komma dit.

Sedan minska till 2 låtar löpning och 1 låt snabb gång... hellre längre distans än högre tempo...  Snart kommer du att kunna skippa gången helt och bara kan springa.

Jag gjorde som ovanstående och nu springer jag nästan varannan dag sedan 4-5 veckor ca 10-11km varje gång. Har även kännt på två 15km rundor och det var inga större problem fast lite tungt i slutet och jag springer inte snabbt men jag springer hela tiden.

Mina tips blir
    *Lyssna på kroppen så den inte får ont
    *Stretcha väldigt noga varje gång
    *Aldrig springa 2 dagar i rad
    *Spring hellre långt än fort om du vill få kondition
    *Drick en liten mun varannan låt från vattenflaska, behövs inte mer. Du får inte hinna bli törstig då e det för sent.
    *För mig fungerar det bäst att springa tidigt på morgonen före frukost.

Jag hade som mål att kunna springa 10km i ett sträck innan snön kom i höst... Det tog kanske 1,5månad så gjorde jag det från ett startläge där jag inte kunde springa 1km utan att få andnöd.

Jag är 36år och har absolut ingen löparkropp egentligen som du verkar ha som är så smal...

Mycket sitter i psyket om man blir trött eller inte...för mig hittar jag nu rätt rytm och bara springer på, är nog inte tröttare vid 5km än vad jag är efter 10km...det bara rullar på.... Sprang 10,5km imorse vid 7tiden, kändes bra när man väl kommer in och får duschat och stretchat, hela dagen blir man pigg :)

Stort lycka till!!
    /
    M

• Anonym

Åh, tack timmervik för tipsen!! och bra jobbat! Intervaller låter vettigt!! 
    10 km låter ju helt sannslöst mycket i mina öron just nu...men om du jobbat upp det på så rel kort tid så låter ju mitt mål på 5 km inte omöjligt  

• trettioplus

Tre veckor har jag fått lära mig.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • arianne03

Timmervik, ungefär hur lång tid tar det dig att springa 10 km? Blir lite sugen att sätta igång o springa..

• Timmervik

Oj, tack för uppmuntrande ord...

Jag springer inte så fort, igår morse tog 10,5km 55,5minut så det blir ju ca 53min på milen ungefär, skulle nog klara att öka tempot lite utan större problem men jag lägger hellre på lite distans, det fungerar bättre för mig.

Du kommer att klara springa 5km inom en månad om du börjar träna lite nu, 2-3 gånger i veckan...lyssna på din kropp så den inte säger ifrån.

Imorgon bitti blir det troligen en 15km runda :)  (fast det farliga är att jag kan vika av efter 7km och ta en annan väg och då blir det korta 10,5km istället, det är bättre att inte ha något val när man väl börjat)

Lycka till!
    /

• arianne03
    Timmervik skrev 2011-08-17 11:56:26 följande:
    Oj, tack för uppmuntrande ord...

Jag springer inte så fort, igår morse tog 10,5km 55,5minut så det blir ju ca 53min på milen ungefär, skulle nog klara att öka tempot lite utan större problem men jag lägger hellre på lite distans, det fungerar bättre för mig.

Du kommer att klara springa 5km inom en månad om du börjar träna lite nu, 2-3 gånger i veckan...lyssna på din kropp så den inte säger ifrån.

Imorgon bitti blir det troligen en 15km runda :)  (fast det farliga är att jag kan vika av efter 7km och ta en annan väg och då blir det korta 10,5km istället, det är bättre att inte ha något val när man väl börjat)

Lycka till!
    /
    Oj, allt under 60 är bra tycker jag!
  • Anonym

Tack för tipset! Låter vettigt! och va duktiga ni är!! Jag tror definitivt på intervall-tänket. 
    Då jag är allt för outrustad med tekniska prylar än så länge ( tidur, i-phone, etc...) så har jag börjat med att memorera låt-texter som jag behöver kunna samtidigt som jag springer. I dag körde jag två låtar (i skallen) gång, två låtar spring, två låtar gång, en låt spring, två låtar gång, en spring...och sen gång de sista femhudra metrerna innan jag var hemma.
    Det funkade bra! Känns bra att ha ett system som jag jag gradvis kan öka! Sen måste jag ordna så jag kan lyssna på musik när jag springer...men än så länge funkar det att ha den i skallen  

Svar på tråden Hur snabbt kan man bygga upp kondition?