Första gången jag gjorde en anmälan var 2007, men då var det bara en anmälan för generaliserat ångestsyndrom. Fick inte min bipolära diagnos förens i slutet av 2008, jag hade då hoppat runt bland psyks läkare ett tag. Men alla var väl ganska klara med att det var bipolär sjukdom, jag kan göra ett schema för mina manier och depressioner sen jag va i 12 års åldern.
På ansökan från 2007 hittar jag inte hur lång tid det gick, men jag fick en första utbetalning på 17000 kr, efter det fick jag ut ett par tusen per år. De bedömde mig 10% invalid.
Min andra ansökan skickade jag in 2009-07- sen samlade de in alla journaler och dyl. sen 2010-04- så fick jag papper på utbetalning och färdig bedömning. Då räknade de på att jag kommer ha en kvarvarande invalidet på 15%. Jag fick även dröjsmålsränta.
Jag äter Litium, Voxra och Seroquel, tar Zopiklon för sömnen. Men jag mår inte bra och har inte en optimal medicinering ännu.
Ang att bli frisk så kommer du inte bli det, Bipolär sjukdom är en kronisk sjukdom och är inte övergående. Däremot så kan man klara sig utan perioder med hjälp av medicinering, terapi osv. Vissa slipper aldrig sina perioder o medicinerna bara dämpar dem.
Men man kämpar ju hela tiden för att kunna bli "normal" och orka ett vanligt liv. Sen ska jag även tillägga att det finns många som klarar sig utan medicinering också. Det finns många lösningar, och världen går inte under för att man har denna sjukdom även fast det känns som det. Jag gick in i ett maniskt tillstånd när jag fick min diagnos, ville inte inse att jag var sjuk.
Jag är bipolär 2.
Det finns mycket att läsa om bipolär sjukdom. Googla på "bipolar for dummies pdf" så kan man få upp hela den boken. jag har läst delar ut den o tycker den är lättläst o okej.
Ett bra forum är också http://bipolar.forum24.se/ det är skönt att vara bland människor som förstår problemen.
Finns även en sida som heter bipolarna men där har jag inte varit så mycket. Det är lite mer community aktigt vad jag förstår.
Ta hand om dig, och saker o ting kommer ordna sig. Man kan leva ett normalt liv som bipolär, man får bara tänka lite mer på att vara rädd om sig och undvika sånt som triggar igång depp och mani.