• Sinister

    Efternamn på barnet?

    Tänkte angående efternamn, jag och min fästmö är inte gifta ännu och när vi väl gifter oss (nästa sommar) så har vi inte heller bestämt hur vi ska göra, jag vet att hon gärna vill behålla sitt efternamn.

    Men hur gör vi nu med barnet som föds i oktober? Som jag fattat det om man inte gör något så får barnet mammans efternamn automatiskt, annars måste man skicka in papper. Är det vanligt att ge barnet båda föräldrarnas efternamn eller ska man bara acceptera och ge barnet mammans efternamn?

    Hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Efternamn på barnet?
  • MiBDeA

    Vi tog mitt efternamn istället för hennes. Ifall vi gifter oss så ville hon gärna byta.

    Så prata igenom innan, det gjorde vi.

    Lycka till

  • aeja

    Hej,


    Jag och min sambo funderar på samma sak. Eftersom vi båda inte har värlends roligaste efternamn så försöker vi hitta på ett nytt eget som vi båda kan bli nöjda med.


    Det är inte helt lätt....

  • Mysarn

    Vi valde mammans efternamn, hon var mer angelägen om det än vad jag var att vi skulle välja mitt. När vi gifter oss tänker jag nog ta hennes namn, dubbelnamn har aldrig känts aktuellt varken för mig eller för vårt barn.

  • Wille77

    herregud, ska man välja efternamn nu efter hur adligt det låter?

  • WSON

    Vi tog mitt eftersom jag var mer angelägen eftersom mitt efternamn är ovanligt och mammans nåt tusental gånger vanligare.

  • Robert77

    Jag kommer ta min sambos efternamn då det är ett "taget" efternamn och därför unikt.
    Jag har ett dussinnamn.

  • TH Dervish
    Wille77 skrev 2011-08-19 23:46:05 följande:
    herregud, ska man välja efternamn nu efter hur adligt det låter?
    Nope, men däremot kan det va roligare med efternamn som inte delas av halva befolkningen
  • Jan Holmström

    Barnet ska ju helt klart få pappans efternamn enligt tradition som ska behållas. Alla andra förslag är fundamentalistiska.

    Jan

  • Robert77
    Jan Holmström skrev 2011-08-26 16:29:09 följande:
    Barnet ska ju helt klart få pappans efternamn enligt tradition som ska behållas. Alla andra förslag är fundamentalistiska.

    Jan

    Tsss......
  • Robert77
    Jan Holmström skrev 2011-08-26 17:00:32 följande:
    Vadå tsss? Spam.

    Jan

    "Tssss" är ett ljud beskrivet i text.

    Konservatism är enligt mig riktigt tråkigt och hämmande....
  • Jan Holmström
    Robert77 skrev 2011-08-26 17:29:11 följande:
    "Tssss" är ett ljud beskrivet i text.

    Konservatism är enligt mig riktigt tråkigt och hämmande....
    Är modernisering bättre enligt din mening då?

    Jan
  • PappaBjörn
    Jan Holmström skrev 2011-08-26 16:29:09 följande:
    Barnet ska ju helt klart få pappans efternamn enligt tradition som ska behållas. Alla andra förslag är fundamentalistiska.

    Jan
    Ska behållas? Bestämmer du det du..   Planerar man ändå giftermål så är det ju smidigast att bestämma innan vad ni ska ta för namn då och ge barnet det. Ska ni byta till ett helt nytt blir det ju lite problematiskt då förstås.

    Tips från min kvinna; Försök slå ihop era båda efternamn, alt förnamn till ett unikt efternamn. En vän till henne tog sitt och frugans förnamn och gjorde ett nytt efternamn. Tex Christer och Maria = Chrismar (Obs inte hennes väns namn hon vill inte att jag skriver ut det utan deras tillåtelse.)
  • Jan Holmström
    PappaBjörn skrev 2011-10-12 15:08:04 följande:
    Ska behållas? Bestämmer du det du..   Planerar man ändå giftermål så är det ju smidigast att bestämma innan vad ni ska ta för namn då och ge barnet det. Ska ni byta till ett helt nytt blir det ju lite problematiskt då förstås.

    Tips från min kvinna; Försök slå ihop era båda efternamn, alt förnamn till ett unikt efternamn. En vän till henne tog sitt och frugans förnamn och gjorde ett nytt efternamn. Tex Christer och Maria = Chrismar (Obs inte hennes väns namn hon vill inte att jag skriver ut det utan deras tillåtelse.)
    Det tipset din kvinna gav tyder en aning på lite intelligensbrist kan jag tycka. Att slå ihop förnamn för att bilda ett efternamn var nog det dummaste jag hört på länge. Hälsa att hon gav mig ett gott skratt dock. ;)

    Jan
  • Björnpappan
    Jan Holmström skrev 2011-11-18 11:33:08 följande:
    Det tipset din kvinna gav tyder en aning på lite intelligensbrist kan jag tycka. Att slå ihop förnamn för att bilda ett efternamn var nog det dummaste jag hört på länge. Hälsa att hon gav mig ett gott skratt dock. ;)

    Jan
    Jag är PappaBjörn, man fick visst inte använda samma namn om man avregistrerat sig. Jaja.

    *skrattar* Trevligt att du anser att min kvinna, fö medlem i mensa, har en intelligensbrist Hon gav ett råd till TS och de som har en önskan att byta efternamn till ett lite roligare. Hon sa inte till mig, och jag skrev inte att HON tyckte det var en bra idé att slå ihop förnamnen, men allt är att föredra framför att ta en förstockad mansgris efternamn. (Mitt ordval, inte hennes, hon bara skrattade när hon läste ditt inlägg och sa att det antingen är någon vars liv går ut på att försöka provocera andra för att märkas eller någon som själv inte har någon intelligens att tala om) Men det får stå för henne, jag tycker du är en förstockad mansgris. Men såna måste också finnas, hur ska vi andra annars framstå som så mycket bättre?
  • 100kgpappa

    Vi har gett barnen Frugans namn, då det är lite ovanligare (släktnamn som bara hennes släkt heter) och jag har ett av Sveriges vanligaste, och det var ingen stor grej för mig.


    Den siste idioten är inte född...
  • Mr E

    då vi inte är gifta så bestämde vi innan att fick vi en pojk så skulle det ha mitt (mannens) efternamn å blev det en tjej så skulle de bli min flickväns efternamn.

    nu har vi 2 söner.

    2 efternamn kan man inte ha. utan vill man ha 2 så får man lägga till de före de vanliga efternamnet å då heter det mellannamn (blanda inte ihop det med andranamn)

    så dom har mitt efternamn å min sambos namn som mellan namn 

Svar på tråden Efternamn på barnet?