• Queen Of Darkness

Han håller sig knappt nöjd på ersättningen, tips på att få i honom mer?

Har en stor pojke på 4 månader och 1 vecka. Han äter ersättning och äter i regel runt 140 ml vid varje måltid och det går max 1½-2 timmar mellan varje måltid (förutom nattetid).
    Det går verkligen inte att få i honom mer och det är en självklarhet att han ska äta när han är hungrig men man hinner ju inte göra så mycket däremellan
    När jag ammade mina döttrar åt dom drygt var 4-5:e timma vid 4 månaders ålder, kanske ibland så tätt som var 3:de timma så det känns konstigt att han äter så ofta (men han går ju upp i vikt som han ska!).
    Jag som trodde att ersättningen skulle hålla honom mätt längre

♥ Amanda, Isabella & Casper ♥
  • Svar på tråden Han håller sig knappt nöjd på ersättningen, tips på att få i honom mer?
  • t0va

Testa att göra den tjockare. Vi brukar koka upp 2matskedar rismjölk med 2dl vatten, då blir det typ vällingkonsistens, sen låter man det svalna lite och i med ersättningspulvret och skaka. 

Snabbvarianten är att koka med 1dl vatten så det blir ännu mer tjockt, och sen blanda ersättning med 1dl kallt vatten och sen ner med risblandningen och skaka. Då är det ofta nästan ättemperatur.

Om ni gör på 140ml så tar du istället för 2dl vatten 140ml och har i rismjölk och sen det antal skopor ersättning som är till.

Går att göra på majsmjöl också och en massa andra sorter, men ris och även majs är snällt för magen så det kan fungera även för en 4månaders. Min son är allergisk mot en massa saker och äter ersättnign på nätterna så då gör vi egen blandning så den blir tjockare och han står sig på den längre.  

• PrettyinPink

Eller droppa i lite olivolja för att få den tjockare. Gjorde jag ibland inför natten (kanske 1 matsked i flaskan) och då blev sonen mycket mättare och sov längre.

• HannaE

Vill han inte ha gröt då? På gröt med fruktpuré och en skvätt grädde till borde han bli mätt.

Man lever så länge man lär.
  • t0va
    HannaE skrev 2011-08-16 12:37:29 följande:

Vill han inte ha gröt då? På gröt med fruktpuré och en skvätt grädde till borde han bli mätt.

fast nu är barnet bara 4månader, och man bör vänta ett tag till innan man ger gröt, speciellt så mycket så barnet står sig på det. Om jag inte minns helt fel så rekomenderar livmedelsverket att man väntar tills 6månader nu även om vissa bvc ser 4månader som en magisk ålder då barnet ska börja äta vanlig mat. Grädde ska man absolut vänta med pga. allergirisken. 
  • mammas4killar

På mitt Bvc fick jag det rådet att ge mitt barn gröt när han var 3 1/2 månad(han är 3,5 år nu) pga att han dels inte blev mätt och att han ibland vägrade tillägget, oavsett om det var i flaska eller nåt annat. Bvc sköterskan sa att man kan börja ge lite gröt, men att man gör den lite tunnare. har ett barn som är 21 och när han var 3 månader då fanns det gröt för just 3-månaders. så jag har alltid börjat med smakportioner till mina barn vid 3-4 månader.

• t0va
    mammas4killar skrev 2011-08-16 12:47:51 följande:

På mitt Bvc fick jag det rådet att ge mitt barn gröt när han var 3 1/2 månad(han är 3,5 år nu) pga att han dels inte blev mätt och att han ibland vägrade tillägget, oavsett om det var i flaska eller nåt annat. Bvc sköterskan sa att man kan börja ge lite gröt, men att man gör den lite tunnare. har ett barn som är 21 och när han var 3 månader då fanns det gröt för just 3-månaders. så jag har alltid börjat med smakportioner till mina barn vid 3-4 månader.

mmm... men man ska vara försiktig med att ge gröt så många mål. Speciellt om man gör en som är med gluten i, dvs. vete och havre. 

Vårat BVC sa till oss att ge gröt när sonen var 4månader och åt massor men istället så blev han mer allergisk och mådde dåligt. Så gluten ska man introducera lungt och försiktigt. Risgröt däremot kan man prova att ge men alla barn är inte så förtjusta i att äta med sked så tidigt. Då funkar det att göra ersättningen tjockare med hjälp av tex. majs eller rismjöl.  Man slipper gluten och barnet behöver inte sitta upp och försöka äta med sked.  
  • mammas4killar
    t0va skrev 2011-08-16 12:52:20 följande:
    mmm... men man ska vara försiktig med att ge gröt så många mål. Speciellt om man gör en som är med gluten i, dvs. vete och havre. 

Vårat BVC sa till oss att ge gröt när sonen var 4månader och åt massor men istället så blev han mer allergisk och mådde dåligt. Så gluten ska man introducera lungt och försiktigt. Risgröt däremot kan man prova att ge men alla barn är inte så förtjusta i att äta med sked så tidigt. Då funkar det att göra ersättningen tjockare med hjälp av tex. majs eller rismjöl.  Man slipper gluten och barnet behöver inte sitta upp och försöka äta med sked.  

är det inte majsgröt och risgröt som är från 3 månader då? jag kommer faktiskt inte ihåg, bara att det finns banangröt, det åt mina
  • HannaE
    t0va skrev 2011-08-16 12:42:49 följande:
    fast nu är barnet bara 4månader, och man bör vänta ett tag till innan man ger gröt, speciellt så mycket så barnet står sig på det. Om jag inte minns helt fel så rekomenderar livmedelsverket att man väntar tills 6månader nu även om vissa bvc ser 4månader som en magisk ålder då barnet ska börja äta vanlig mat. Grädde ska man absolut vänta med pga. allergirisken. 
    Rekommendationen är att vänta till sex mån i de flesta fall, ja. Men såvitt jag vet finns inga belägg för ökad allergirisk om man ger gröt eller mjölk. Däremot blir det såklart problem om barnet är allergiskt mot komjölk och man plötsligt börjar ge massa mjölkprodukter. Om barnet tål vanlig komjölksbaserad ersättning (BS/NAN), är det sällan något problem att ge smör eller grädde.
    Man lever så länge man lär.
  • Queen Of Darkness

Tack för alla svar.
    Riktig mat väntar vi med tills han kan sitta upp, visar intresse för det och blivit 6 månader. Men oxå för att han är född i vecka 37 och var allvarligt sjuk så bvc och vi själva ser honom som yngre och därmed är det inte tal om mat än. Men tipset om lite olja i ska jag absolut prova. Det använde vi oss av i början när han var så hård i magen, kanske gör det någon skillnad med hur länge han är mätt.
    På natten håller han sig dock. Brukar äta runt 19, 24 och 05 typ.

♥ Amanda, Isabella & Casper ♥
Svar på tråden Han håller sig knappt nöjd på ersättningen, tips på att få i honom mer?