• MadeleineW

Duktig eller inte duktig..

Hur ska jag uttrycka mig, när jag tycker mitt barn har gjort det bra utan att dela ut ordet "duktig" hela tiden?..

Jag säger inte bara "duktig" utan att han är snäll eller att det var bra gjort att han gjorde si eller så.. Han är 20mån.

Jag vill ju uppmuntra honom i det han gör, men vill inte att det senare ska leda till någon slags prestationsångest.. 
    Om ni förstår hur jag menar.   

• Svar på tråden Duktig eller inte duktig..
  • AAEV

i vilken situation gäller det? Är det när han ätit upp smörgåsen, åkt rutschkana, ritat en teckning, klätt på sig själv?

• Hon prinsessan

Bra tänkt!

Ingen är duktig för att han kissar på pottan eller äter upp sin smörgås!

"Vad bra att du har ätit färdigt, nu kan vi leka!"

"Vad praktiskt att du kissat i pottan, nu behöver vi inte blöjan mer!"

"Vad skönt...
    "Vad hääääärligt...

"Vad härligt" är min favorit, det säger jag hela tiden till mina barn.

• MadeleineW

När han hämtar en sak jag ber honom hämta, när han hjälper till: typ ta ut tvätten ur maskin, hjälper mig med dammsugaren, när han har kissat på pottan. Såna grejer.. Eller om han ramlar-slår sig-blir lite ledsen och reser sig upp ändå och så, så säger jag att det var bra eller duktigt... Försöker inte överdriva och försöker tänka på det.. men som sagt, jag vill uppmuntra honom.. men på rätt sätt..

• AAEV
    MadeleineW skrev 2011-08-16 14:40:50 följande:
    När han hämtar en sak jag ber honom hämta, när han hjälper till: typ ta ut tvätten ur maskin, hjälper mig med dammsugaren, när han har kissat på pottan. Såna grejer.. Eller om han ramlar-slår sig-blir lite ledsen och reser sig upp ändå och så, så säger jag att det var bra eller duktigt... Försöker inte överdriva och försöker tänka på det.. men som sagt, jag vill uppmuntra honom.. men på rätt sätt..
    "vad bra att du kunde hämta den" eller "tack, det var snällt att du hämtade den"  "oj vad mycket kiss det kom, du var verkligen kissnödig". typ :)
  • MadeleineW
    Hon prinsessan skrev 2011-08-16 14:40:29 följande:
    Bra tänkt!

Ingen är duktig för att han kissar på pottan eller äter upp sin smörgås!

"Vad bra att du har ätit färdigt, nu kan vi leka!"

"Vad praktiskt att du kissat i pottan, nu behöver vi inte blöjan mer!"

"Vad skönt...
    "Vad hääääärligt...

"Vad härligt" är min favorit, det säger jag hela tiden till mina barn.
    Aah... Det kan jag använda! Jag brukar säga "kanon".. Att jag använder såna ord istället.. Härligt, kanon, o.s.v.
  • MadeleineW
    FrökenLindström skrev 2011-08-16 14:43:06 följande:
    "vad bra att du kunde hämta den" eller "tack, det var snällt att du hämtade den"  "oj vad mycket kiss det kom, du var verkligen kissnödig". typ :)

När ska man egentligen använda ordet "duktig"? Är "bra" i princip samma som att använda "duktig"?
  • Hon prinsessan

Jag skrev precis såhär i tråden om att barnen är duktiga som äter upp sin mat:

Att vara duktig är i mina ögon något dåligt. Då presterar du något du egentligen inte vill. När någon dessutom berömmer dig ökar din press och du vill vara duktigare och duktigare på det du egentligen inte alls vill äta.

Jag berömmer aldrig någon för att vara duktig längre, utan säger istället saker som:

"Vad bra du är på att pyssla i flera timmar med julkorten, det märks verkligen att du gillar det du gör?"

Många stressade typer idag gör helt åt helvete tokiga saker för att de vill vara duktiga. Lagar cupcakes och matchar barnens kläder. Gör lasagne och bakar bullar. Bloggar om blåbärspajer och hemkokt kola i röda och vita papper. Visst kan många göra typen av grejjer för att de verkligen vill, och känner njutning och gjädje i det de gör, men alltför många gör det för att visa sig "duktiga"

Duktig är för mig ett fult ord.

• Natosh

"Vilken innovativ och dynamisk lösning du funnit på detta problem!"

Jo jag tycker det är svårt att inte fastna i duktig-fällan och läser med spänning Skrattande

• Mosaik

"Titta vad du kunde!"

"Har du gjort det själv? WOW"

• MadeleineW

Jag känner liksom att... ordet "bra" kommer kunna bli lika fult som ordet "duktig".. Och NÄR kan man använda ordet "duktig" för jag mena.. ordet finns ju och nån gång är man duktig.. eller? (Jag bara funderar högt här)
    Är det bäst att man varierar sig, att inte alltid använda orden bra och duktig? Känns verkligen jättesvårt.. Visst kan jag undvik duktig men då kommer "bra" bli ännu mer använt, automatiskt, iaf för mig..

Hmmmm..... Svårt juu!      

• sahara sahara

Jag säger i princip aldrig "duktig" till min snart-tvååring. "Tack för hjälpen" när hon hjälper till med sysslor. "Snyggt jobbat" när hon anstränger sig för att göra något och lyckas. Mat och pottning berömmer jag aldrig minsta lilla. "Är du mätt?" "Var det gott?" "Visst är det skönt att kissa!"

Do something scary - the payoff is awesome!
  • MadeleineW

Nu känns det mycket lättare. Nu vet jag hur jag ska tänka. Tack!!=)

• aud

Jag tycker att det kan vara bra att poängtera varför något är bra/duktigt/härligt. Varför man vill berömma. Slänger man bara ur sig ett "duktigt" förstår barnet kanske inte varför det är bra utan gör bara samma sak igen för att få berömmet. Tex om barnet torkar av fötterna innan hen klampar in i hemmet. "Vad bra att du torkade av skorna, annars hade det blivit massa smuts i hallen att städa upp" istället för "ååååh vad duktig du är!"

• Mylla

Jag tycker barn är duktiga när de tar äcklig medicin utan att krångla. Eller något liknande.

• Hon prinsessan
    Mylla skrev 2011-08-16 20:48:18 följande:
    Jag tycker barn är duktiga när de tar äcklig medicin utan att krångla. Eller något liknande.
    Jag tycker att det är BRA och PRAKTISKT. Medicinen är inte äcklig och dålig, och barnen behöver inte beröm för att de tar den. De äter medicien för att bli friska och det blir väl skönt?

MadeleineW:

För övrigt har jag försökt lyssna på mig själv när jag pratar med mina barn. (Och andras och andra VUXNA med för den delen.) Numera faller det sig väldigt naturligt att INTE använda ordet duktig, utan jag hör mig själv säga: "Vad faaaantastiskt!" i var och varannan mening.

Efter ett tag kommer du inte behöva tänka på vilka ord du använder, utan det kommer att låta bra av sig själv!
Svar på tråden Duktig eller inte duktig..